De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Psychologie en groepsdynamica (3877)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Joke OPDENACKER 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw Pauline VANHEUSDEN 
 De heer Tim GIELENS 
 Mevrouw Tine VANDENDRIESSCHE 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 6,0
  
Periode: semester 2 (6sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Begincompetenties

De student weet wat een kritisch literatuuroverzicht is.

De student kan wetenschappelijke literatuur opzoeken en bronnen kritisch beoordelen.

De student kan verwijzen naar bronnen in de tekst en in het literatuuroverzicht met behulp van EndNote.

De student weet wat met plagiaat wordt bedoeld.



Inhoud

Het opleidingsonderdeel Psychologie en Groepsdynamica wil studenten competenties laten verwerven op het gebied van psychologie en groepsdynamica. Ten eerste dient de student de theoretische basisconcepten uit de psychologie te begrijpen, zoals van waarnemingsprocessen, leren, persoonlijkheid, zelfperceptie en sociale perceptie, sociale beïnvloeding, motivatie, emoties, en stress. Ten tweede dient de student een grondig inzicht te hebben in een aantal basisconcepten uit de groepsdynamica zoals de kenmerken van groepen, groepsdoelen, communicatie, groepsfuncties, feedback in taakgroepen, conflicthantering en teamontwikkeling. Naast al deze eerder inzichtelijke doelstellingen, moet de student ook effectief in groep kunnen samenwerken en de theoretische concepten uit groepsdynamica en sociale psychologie kunnen identificeren in de eigen werkgroep (project), ze kunnen toepassen en zo nodig benutten om bij te sturen. In functie van het integreren van de hiervoor genoemde inzichten wordt in het kader van een projectwerk een verkennend onderzoek in kleine teams uitgevoerd. De theorie van groepsdynamica wordt toegepast aan de hand van reflectieopdrachten over de teamwerking.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Project  
Responsiecollege  
Werkvormen  
Groepswerk  
Oefeningen  
Paper  
Verslag  


Evaluatie

Periode 3    Studiepunten 6,00

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode30 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Schriftelijk examen70 %
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenDe evaluatie bestaat uit twee onderdelen, nl. een schriftelijke evaluatie tijdens de onderwijsperiode (30%), en een schriftelijk examen tijdens de examenperiode (70%). Voor beide onderdelen van de evaluatie dient minstens een 8/20 behaald te worden om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel.
GevolgEen student die op één (of meerdere) onderdelen van de evaluatie een lager cijfer dan 8/20 behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier F fail. Dit eindcijfer is niet-tolereerbaar.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm Indien een student niet geslaagd is in eerste zittijd, dient het schriftelijk examen van beide examenonderdelen (psychologie en groepsdynamica) herkanst te worden. De punten op het projectwerk worden overgedragen naar het tweedekansexamen.
 

Verplichte handboeken (boekhandel)
 

Handboek 1:

Psychologie, Marc Brysbaert, OWL Press

ISBN: 9789463936330

 

Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel)
 

Cursus 1:

Subtitel: Syllabus groepsdynamica
Extra info:

 

Verplicht studiemateriaal
 

EndNote video
Syllabus groepsdynamica
Handleiding projectwerk
Studieleidraad Psychologie en Groepsdynamica

 



Eindcompetenties
bachelor handelsingenieur
  •  EC 
  • EC 01: De bachelor HI bouwt zelfsturend kennis op met het oog op levenslang leren. (Zelfsturing en ondernemingszin)

  •  EC 
  • EC 03: De bachelor HI werkt samen in teamverband met het oog op de multidisciplinaire benadering van een bedrijfseconomisch probleem. (Samenwerken in teamverband)

  •  EC 
  • EC 05: De bachelor HI communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren)

  •  EC 
  • EC 13: De bachelor HI past inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende/aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –technische problemen. (Probleemoplossend vermogen)

 

bachelor handelsingenieur in de beleidsinformatica
  •  EC 
  • EC 01: De bachelor BI bouwt zelfsturend kennis op met het oog op levenslang leren. (Zelfsturing en ondernemingszin)

  •  EC 
  • EC 03: De bachelor BI werkt samen in teamverband met het oog op de multidisciplinaire benadering van een bedrijfseconomisch probleem. (Samenwerken in teamverband)

  •  EC 
  • EC 05: De bachelor BI communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren)

  •  EC 
  • EC 13: De bachelor BI past inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende/aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –informatietechnische problemen. (Probleemoplossend vermogen)

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
1ste bachelorjaar handelsingenieur/handelsingenieur in de beleidsinformatica J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.