De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Borst, buik en bekken (3903)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. Dr. Leen POPLEU 
  
Co-titularis :Prof. dr. Ivo LAMBRICHTS 
  
Met medewerking van :Mevrouw Cornelia DESSERS 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw Anneleen PEUSENS 
 Prof. dr. Anouk AGTEN 
 dr. Evelien HOUBEN 
 Prof. dr. Jan VANDEVENNE 
 dr. Karen LIBBERECHT 
 Prof. dr. Kurt VAN DER SPEETEN 
 Dr. Liesbeth MEYLAERTS 
 dr. ir. Quirine SWENNEN 
 Mevrouw Rana ONDER 
 Prof. dr. Ruth ACHTEN 
 dr. Sandrina MARTENS 
 Mevrouw Sara FIETEN 
 Dr. Tjorven DETIENNE 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 11,0
  
Periode: kwartiel 2 (11sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Inhoud
  1. De student(e) heeft inzicht in de ontwikkeling, de globale bouw en het functioneren van de organen van thorax, abdomen en bekken.
  2. De student(e) kent de belangrijkste technische mogelijkheden die in de kliniek worden gebruikt om anatomische structuren van thorax, abdomen en bekken in beeld te brengen.
  3. De student(e) herkent de normale structuren van thorax, abdomen en bekken op zowel anatomische preparaten als op beeldvormingsmateriaal uit de kliniek.
  4. De student(e) kan direct samenhangende histopathologische afwijkingen zoals ontstekingsreactie en tumorvorming beschrijven.
  5. De student(e) herkent gedifferentieerde cellen in weefselverband en direct samenhangende histopathologische afwijkingen zoals ontstekingsreactie en tumorvorming.
  6. De student(e) kan zelfstandig lichtmicroscopische waarnemingen verrichten.
  7. De student(e) kan in medische termen discussiëren en diagnoses stellen aan de hand van histopathologische preparaten.
  8. De student(e) kan zijn/haar kennis over anatomie, histopathologie en beeldvorming integreren in eenvoudige klinische casussen.


Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Practicum  
Responsiecollege  
Werkzittingen  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  


Evaluatie

Periode 2    Studiepunten 11,00

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode18 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarDe student moet enkel de onderdelen (kennis- en/of kwartieltoets) hernemen waarvoor hij/zij niet geslaagd is of de compensatieregels niet van toepassing zijn.
Meerkeuzevragen, zekerheidsgraden
Schriftelijk examen82 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarDe student moet enkel de onderdelen (kennis- en/of kwartieltoets) hernemen waarvoor hij/zij niet geslaagd is of de compensatieregels niet van toepassing zijn.
Stationstoets
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenActieve deelname aan de integratiecasussen is verplicht voor deelname aan de eindevaluatie. De evaluatie van het kwartiel bestaat uit verschillende onderdelen. Voor alle onderdelen (de gewogen kennistoetsen en de kwartieltoets) dient de student minstens 8/20 te behalen om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel.
GevolgIndien de student gewettigd afwezig is op de integratiecasus neemt de student contact op met de coördinerend verantwoordelijke om een ad hoc regeling uit te werken. Een student die ongewettigd afwezig is op de integratiecasus maakt een alternatieve opdracht en dient deze uiterlijk in op de dag van het examen. Indien de opdracht als voldoende wordt beoordeeld door de coördinator, krijgt de student het behaalde eindcijfer van het opleidingsonderdeel. Indien de opdracht als onvoldoende wordt beoordeeld door de coördinator, krijgt de student F als eindcijfer en neemt hij/zij contact op met de coördinator voor de opdracht in de tweede zitperiode. Een student die op een onderdeel van de evaluatie een lager cijfer dan 8/20 behaalt, krijgt als eindresultaat voor het opleidingsonderdeel in zijn studentendossier fail. Dit eindcijfer is niet tolereerbaar. Bij een student die voor alle onderdelen van de evaluatie minstens een 8/20 scoort, wordt een gewogen gemiddelde van de punten gemaakt als eindresultaat voor het opleidingsonderdeel. Dit eindcijfer is tolereerbaar. Indien een student niet geslaagd is op het opleidingsonderdeel in de eerste zitperiode, neemt de student zelf contact op met de coördinator van het opleidingsonderdeel om na te gaan welke onderdelen hij/zij moet hernemen.
Extra info

De schriftelijke toets tijdens het blok bestaat uit één kennistoets (2sp) en bevraagt de domeinspecifieke kennis. Een tweede kennistoets (2sp) wordt afgenomen tijdens de examenperiode. Aan de kennistoetsen wordt één gewogen deelcijfer toegekend (4sp). De kwartieltoets (7sp) wordt afgenomen in de examenperiode.


Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplichte handboeken (boekhandel)
 

Handboek 1:

Sobotta Atlas of Anatomy & Gray's Anatomy package, 17e editie (Sobotta) & 5e editie (Gray's), Elsevier

ISBN: 9780443235146

Handboek 2:

Geïllustreerd anatomisch zakwoordenboek, H. Feneis & W. Dauber, 5e editie, Bohn Stafleu Van Loghum

ISBN: 9789036826846

 

Eerder aangekochte verplichte handboeken
 

Handboek 1:

Human Histology, Stevens A., Lowe, J., Elsevier

Handboek 2:

Before we are born: Essentials of embryology and birth defects, K. Moore, T.V.N. Persaud, M. Torchia, Elsevier

 

Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel)
 

Cursus 1: 

Subtitel: Studieleidraad & cursustekst deel 1

Cursus 2:

Subtitel: Studieleidraad & cursustekst deel 2

 

Verplicht studiemateriaal
 

Online leerpad 'Borst, buik en bekken'



Eindcompetenties
bachelor in de geneeskunde
  •  EC 
  • EC01 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis van en inzicht in de werking van de cel, de weefsels, de organen en de mens an sich, in normale en pathologische toestand, in interactie met de omgeving. De bachelor kan in preklinische fase klinisch redeneren aan de hand van de aangeleerde kennis.
     
  •  DC 
  • DC1.2 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis van en inzicht in de werking van de cellen en weefsels in normale en pathologische toestand.
     
  •  DC 
  • DC1.3 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis van en inzicht in de werking van de organen en het menselijk lichaam in normale en pathologische omstandigheden.
     
  •  DC 
  • DC1.4 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis en inzicht over hoe geslacht, leeftijd, levensfase en biologische processen een invloed hebben op gezondheid, ziekte en passende zorg, en welke invloed psychosociale aspecten hierop kunnen hebben.
     
  •  DC 
  • DC1.5 De bachelor in de geneeskunde gebruikt de kennis uit de klinische en biomedische wetenschappen om veel voorkomende medische problemen te identificeren, te analyseren en vervolgens te komen tot een onderbouwde diagnostische aanpak en behandeling.
     
  •  DC 
  • DC1.6 De bachelor in de geneeskunde is vertrouwd met de principes van evidence based medicine en kan de passende richtlijnen opzoeken, kritisch beoordelen en gebruiken.
  •  EC 
  • EC06 De bachelor in de geneeskunde kan constructief samenwerken in een team en erkent de meerwaarde van het werken in interdisciplinaire en interprofessionele context.
     
  •  DC 
  • DC6.1 De bachelor in de geneeskunde werkt effectief samen met medestudenten, artsen en andere zorgverleners.
  •  EC 
  • EC07 De bachelor in de geneeskunde kan het eigen werk effectief en efficiënt organiseren.
     
  •  DC 
  • DC7.1 De bachelor in de geneeskunde maakt een realistische planning en respecteert deadlines.
     
  •  DC 
  • DC7.2 De bachelor in de geneeskunde toont een gepast niveau van zelfstandig probleemoplossend gedrag.
     
  •  DC 
  • DC7.3 De bachelor in de geneeskunde neemt zijn verantwoordelijkheid op om tijdig in orde te zijn met administratieve vereisten.
  •  EC 
  • EC12 De bachelor in de geneeskunde kan, onder begeleiding, wetenschappelijk onderzoek uitvoeren en hierover helder communiceren.
     
  •  DC 
  • DC12.2 De bachelor in de geneeskunde kan gepaste wetenschappelijke bronnen opzoeken en selecteren om vragen te beantwoorden.
     
  •  DC 
  • DC12.4 De bachelor in de geneeskunde kan wetenschappelijke informatie mondeling en schriftelijk communiceren naar een professioneel en lekenpubliek.
  •  EC 
  • EC13 De bachelor in de geneeskunde heeft een attitude van levenslang leren met een persoonlijke leerstrategie.
     
  •  DC 
  • DC13.2 De bachelor in de geneeskunde gebruikt examenresultaten en feedback van docenten, begeleiders, coaches en medestudenten om zijn/haar eigen ontwikkeling kritisch te beschouwen en bevorderen.
     
  •  DC 
  • DC13.3 De bachelor in de geneeskunde toont bereidheid tot levenslang leren.
  •  EC 
  • EC14 De bachelor in de geneeskunde kan het eigen functioneren kritisch evalueren.
     
  •  DC 
  • DC14.4 De bachelor in de geneeskunde handelt binnen de grenzen van zijn eigen competentie met het oog op patiëntveiligheid (en kwaliteitsverbetering).
     
  •  DC 
  • DC14.5 De bachelor in de geneeskunde vertoont passend professioneel gedrag in diverse situaties.
 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
1ste bachelorjaar in de geneeskunde J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.