Celcommunicatie en biochemie (3905) |
| Onderwijstaal : Nederlands |
| Studiepunten: 11,0 | | | | Periode: kwartiel 3 (11sp)  | | | | | 2de Examenkans1: Ja | | | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| | | Examencontract: niet mogelijk |
|
Volgtijdelijkheid
|
| |
|
Geen volgtijdelijkheid
|
|
- De student(e) kan de componenten van het celmembraan die belangrijk zijn in de transport- en communicatiefunctie op (sub)cellulair niveau beschrijven.
- De student(e) kan de elektrische verschijnselen beredeneren t.h.v. het celmembraan van prikkelbare cellen en kan de structuur en kenmerken van ionenkanalen beschrijven? (Voltage gevoelige kanalen, acetylcholine receptoren).
- De student(e) kan de rol van het celmembraan in de homeostase van de cel beschrijven.
- De student(e) kan de communicatiefunctie van onderdelen van het celmembraan op cellulair niveau beredeneren en uitleggen in het kader van communicatie tussen cellen onderling en tussen cellen en het uitwendige/inwendige milieu.
- De student(e) kent de algemene structuur, de rol en de werking van het somatische en autonome zenuwstelsel.
- De student(e) kent de structuur en de werking van skelet-, hart- en gladde spiercel.
- De student beheerst de algemene principes van de farmacologie, toepasbaar op moleculen, cellen en organen die in dit opleidingsonderdeel bestudeerd worden en heeft inzicht in drug-receptor interacties.
- De student(e) kan helder communiceren, zowel schriftelijk als mondeling.
- De student(e) organiseert zijn leerproces.
- De student(e) heeft inzicht in de structurele, ruimtelijke en elektronische opbouw van de organische moleculen.
- De student(e) herkent de primaire structuur en de ruimtelijke structuur van de biomoleculen.
- De student(e) kan het verband leggen tussen de structuur en de functie van de biomoleculen in de cel.
- De student(e) heeft inzicht in de energetische aspecten, inzonderheid de betekenis van de vrije energie van (bio)chemische reacties.
- De student(e) heeft inzicht in het begrip snelheid van (bio)chemische reacties en begrijpt de invloed van diverse factoren op de reactiesnelheid.
- De student(e) heeft inzicht in enzymatisch gekatalyseerde reacties.
- De student(e) kent de voornaamste organische reactietypes, gebaseerd op de elektronendichtheid als maat voor reactiviteit, en kan deze terugvinden in reacties van biomoleculen.
- De student(e) kan het chemisch evenwicht en het verschuiven van een evenwichtssysteem toepassen op volgende biochemische systemen: zuurbase, redox, interacties tussen receptor en substraat (enzymen, antilichamen, geneesmiddelen).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Kwartiel 3 (11,00sp)
| Evaluatievorm | |
|
| Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 18 % |
|
|
| Meerkeuzevragen, zekerheidsgraden | ✔ |
|
|
|
|
|
| Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 6 % |
|
| Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
| Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel de presentatie hernemen als hij/zij niet
geslaagd is of de compensatieregels niet van toepassing zijn. |
|
|
|
|
|
|
|
|
| Schriftelijk examen | 76 % |
|
|
|
| Meerkeuzevragen, zekerheidsgraden | ✔ |
|
|
|
|
|
| Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
| Voorwaarden | De evaluatie van het kwartiel bestaat uit verschillende onderdelen. Voor alle onderdelen (de presentatie, de gewogen kennistoetsen en de kwartieltoets) dient de student minstens 8/20 te behalen om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
| Gevolg | Een student die voor één of meerdere onderdelen van de evaluatie minder dan 8/20 behaalt, krijgt als eindcijfer F in het studentendossier. Dit resultaat is niet tolereerbaar. Studenten die voor alle onderdelen minstens 8/20 behalen, krijgen een gewogen gemiddelde als eindresultaat. Dit cijfer is tolereerbaar.
Een student die niet geslaagd is in de eerste zittijd, legt zowel de kennistoetsen als de kwartieltoets opnieuw af in de tweede zittijd. Indien de student niet geslaagd is voor de presentatie, neemt de student contact op met de coördinator voor een alternatieve opdracht in de tweede zittijd. |
|
|
|
| Extra info | De schriftelijke toets tijdens het blok bestaat uit één kennistoets (2sp) en bevraagt de domeinspecifieke kennis. Een tweede kennistoets (2sp) wordt afgenomen tijdens de examenperiode. Aan de kennistoetsen wordt één gewogen deelcijfer toegekend (4sp). De kwartieltoets (7sp) wordt afgenomen in de examenperiode. |
|
Tweede examenkans
| Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
| Toelichting evaluatievorm | Indien de student niet geslaagd is voor de presentatie, neemt de student contact op met de coördinator voor een alternatieve opdracht in de tweede zittijd. |
|
|
|
|
 
|
| Verplichte handboeken (boekhandel) |
| |
Handboek 1:
Medical Physiology, W. Bouron & E. Boulpaep, 3e, Elsevier
ISBN: 9781455743773
Handboek 2:
Principles of pharmacology. The Pathophysiologic Basis of Drug Therapy, D.E. Golan, E.J. Armstrong & A.W. Armstron, 5e editie, Wolters Kluwer
ISBN: 9781975220310 |
|
 
|
| Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
| |
Cursus 1:
Subtitel: Reader Celcommunicatie en biochemie
Cursus 2:
Subtitel: Farmacologie deel 1: Inleiding tot de farmacologie en begrippen van farmacokinetiek Extra info: Auteur: prof. dr. Jan de Hoon, prof. dr. Isabel Spriet, prof. dr. Karel Allegaert Code XOD: 978FARMA !! Deze cursustekst moet voor 6 december besteld worden via de website van XOD! Na deze datum kan de cursustekst niet meer geleverd worden !! |
|
 
|
| Verplicht studiemateriaal |
| |
- Online studieleidraad 'Celcommunicatie en biochemie'
- Handouts van de in de colleges gebruikte powerpoint slides beschikbaar via Blackboard.
|
|
 
|
| Aanbevolen literatuur |
| |
Handboek 1:
Marks' Basic Medical Biochemistry, M. Lieberman et al., Lippincott Williams & Wilkins
Handboek 2:
Biochemistry, Berg, Tymoczko & Stryer
Handboek 3:
Biochemistry,Voet & Voet
Handboek 4:
Lehninger Principles of Biochemistry,Nelson & Cox
Handboek 5:
Principles of Medical Biochemistry, Meisenberg, 4th edition, Elsevier Beschikbaar als e-book |
|
|
Eindcompetenties | | EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
| Aangeboden in | Tolerantie3 |
|
1ste bachelorjaar in de geneeskunde
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
| 2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|