De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Actuele visies op mobiliteit 3 (3931)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Evelien POLDERS 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw Edith DONDERS 
 Mevrouw Virginie CLAES 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 3,0
  
Periode: semester 1 (0sp)semester 2 (3sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
    Actuele visies op mobiliteit 2 (3659) 3.0 stptn
 

Begincompetenties

Er is geen specifieke voorkennis vereist.



Inhoud

In dit opleidingsonderdeel werken studenten aan actuele mobiliteitstopics op internationaal niveau via diverse creatieve opdrachten. Het voornaamste doel is dat studenten de mobiliteitsactualiteit actief volgen, hier kritisch over reflecteren en debatteren, en de interactie tussen verschillende disciplines ontdekken.

Dit opleidingsonderdeel bereidt studenten voor op een actieve rol in de discussie en besluitvorming rondom actuele en toekomstige mobiliteitsthema’s. Het bevordert zowel mondelinge als schriftelijke communicatievaardigheden en stimuleert een actieve en geïnformeerde deelname aan het maatschappelijk debat over mobiliteit. Daarnaast worden studenten zich bewust van de verschillende belanghebbenden in de mobiliteitswereld, door de sociale impact en creatieve oplossingsstrategieën vanuit het perspectief van verschillende stakeholders te analyseren en te beargumenteren.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Casussessie  
Hoorcollege  
Werkzittingen  
Werkvormen  
Casestudy  
Discussies /debat  
Groepswerk  
Huiswerktaken  
Portfolio  
Presentatie  


Evaluatie

Periode 2    Studiepunten 3,00

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode60 %
Portfolio
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode25 %
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode15 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
Voorwaarden1) De student dient deel te nemen aan de vooropgestelde activiteiten (zie studieleidraad). 2) De student moet tijdig zijn portfolio indienen.
Gevolg1) Indien de student niet voldoet aan bovengenoemd punt 1, krijgt hij/zij de score 'N' en zal hij het opleidingsonderdeel in het volgende academiejaar volledig opnieuw moeten opnemen. Een herkansing tijdens tweede zit is dan niet mogelijk. 2) De student krijgt enkel een eindcijfer wanneer alle deelopdrachten in de vorm van een portfolio tijdig zijn ingediend.
Extra infoPraktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode houdt in: participatie hoorcolleges en casussessies/werkzittingen en/of tussentijdse voorbereidingen.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm De deelpunten praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode worden overgenomen van eerste zittijd (15%). Voor het resterende deel (85%) wordt een individuele vervangingsopdracht voorzien, mede gebaseerd op de opdrachten in eerste zittijd.
 

Verplicht studiemateriaal
 

Alle benodigde studiematerialen worden tijdens het academiejaar online geplaatst. Studenten verzamelen zelf ook verschillende actuele topics en zoeken naar interessante artikelen en onderwerpen uit diverse mediabronnen.



Eindcompetenties
bachelor in de mobiliteitswetenschappen
  •  EC 
  • EC1: De afgestudeerde bouwt zelfstandig, zelfsturend en kritisch kennis op. De afgestudeerde is in staat de eigen leerprocessen te plannen, te bewaken, te sturen en te evalueren en zorg te dragen voor eigen (kwaliteits-) controle.

     
  •  DC 
  • DC3: De student plant zelfstandig zijn/haar werk en bewaakt deze planning. De student houdt hierbij een heldere planning aan en gaat passend met de beschikbare tijd om.

     
  •  DC 
  • DC4: De student leert zichzelf kennen door schriftelijke zelfreflectie en door discussie over zijn/haar werk.

  •  EC 
  • EC3: De afgestudeerde is in staat om op basis van verworven kennis en inzicht te komen tot duurzame oplossingen voor complexe mobiliteitsvraagstukken. Daarnaast benadert de bachelor mobiliteitsproblemen vanuit het ruimere systeem door verbanden te leggen binnen het domein van mobiliteit en in relatie tot andere disciplines.

     
  •  DC 
  • DC1: De student heeft zicht op het bredere interdisciplinaire kader waarin mobiliteitswetenschappen zich situeert.

     
  •  DC 
  • DC2: De student kan de samenhang tussen het vakgebied van mobiliteitswetenschappen en aanverwante disciplines aantonen.

  •  EC 
  • EC4: De afgestudeerde beschouwt de maatschappij inclusief alle belanghebbenden als belangrijke stakeholder en denkt kritisch na over de maatschappelijke relevantie en consequenties van adviezen en opdrachten.

     
  •  DC 
  • DC2: De student kan naast de maatschappij ook de andere stakeholders (belanghebbenden) en hun specifieke belangen identificeren.

     
  •  DC 
  • DC3: De student kan beredeneren en beschrijven welke invloed stakeholders mogelijk zullen ervaren van een advies en kan hierover een standpunt innemen en dit beargumenteren.

  •  EC 
  • EC5: De afgestudeerde wordt bewustgemaakt van en heeft inzicht in het regionale en internationale beleidskader, de gelijkenissen en verschillen inzake mobiliteitsbeleid. De bachelor wordt gestimuleerd om contacten te leggen met diverse (inter)nationale gesprekspartners inzake mobiliteit.

     
  •  DC 
  • DC2: De student onderzoekt welke onderdelen van een (inter)nationaal beleidskader op een bepaalde regio toepasbaar zijn.

     
  •  DC 
  • DC3: De student treedt in interactie met verschillende gesprekspartners in het werkveld.

  •  EC 
  • EC6: De afgestudeerde is in staat om te communiceren - zowel schriftelijk als mondeling - over zijn vakgebied met wetenschappers uit het eigen of aangrenzende vakgebieden en met brede maatschappelijke groeperingen.

     
  •  DC 
  • DC1: De student is in staat om op een professionele manier schriftelijk te communiceren.

     
  •  DC 
  • DC2: De student is in staat om op een professionele manier mondeling te communiceren.

  •  EC 
  • EC7: De afgestudeerde is in staat om constructief en coöperatief in teamverband naar oplossingen toe te werken.

     
  •  DC 
  • DC1: De student staat open voor het gedachtegoed van anderen.

     
  •  DC 
  • DC2: De student kan onderbouwde feedback aan medestudenten geven alsook ontvangen.

     
  •  DC 
  • DC3: De student werkt actief mee in de groepsdynamische processen.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
3de bachelor jaar in de mobiliteitswetenschappen J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.