De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Introductie kinesitherapeutisch profiel en werkveld (3942)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Ilse LAMERS 
  
Co-titularis :Prof. dr. Evi VERBECQUE 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw An HAEPERS 
 Mevrouw An-Sofie NULENS 
 Mevrouw Anne SCHROYEN 
 Mevrouw Anneleen DUCHATEAU 
 Mevrouw Hanne LYSKAWA 
 Mevrouw Iris MEULEMANS 
 De heer Joppe GEUENS 
 De heer Joren PAULUSSEN 
 Mevrouw Julie JANSSEN 
 Mevrouw Katrien COPERMANS 
 Mevrouw Lien VANMOL 
 Prof. dr. Liselot THIJS 
 De heer Mathias DUCKAERT 
 dr. Mieke GOETSCHALCKX 
 Prof. dr. Monique VAN ERUM 
 dr. Paul HEEFFER 
 De heer Philippe QUETIN 
 Mevrouw Rimke EURLINGS 
 Mevrouw Stefanie VANBRABANT 
 Mevrouw Stephanie GOOSSENS 
 Mevrouw Stephanie PAREYN 
 Mevrouw Tine LEMMENS 
 Mevrouw Veraline VANHOLST 
 Prof. dr. Wim PINXTEN 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 3,0
  
Periode: kwartiel 1 (0sp) + kwartiel 2 (0sp) + kwartiel 3 (0sp) + kwartiel 4 (3sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Niet numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Begincompetenties

De student beheerst en gebruikt de kennis, vaardigheden en attitudes zoals verworven in voorgaande secundaire opleiding.



Inhoud

Via dit jaarOPO maakt de student kennis met het CanMEDSmodel, dat de basis vormt van het competentiegericht opleidingscurriculum. De student krijgt zicht op de verschillende kerncompetenties van het kinesitherapeutisch profiel. Van de student wordt verwacht dat hij, op basis van een aantal assessments reflecteert over zijn persoonlijk profiel en de match met het kineprofiel. Binnen dit OPO zal de competentie ontwikkeling voor elke rol van het CanMedsmodel opgestart worden en dit via geïntegreerde opdrachten. Deze zullen geëvalueerd worden adhv een portfolio hetgeen inventarisatie van de competentiegroei mogelijk maakt.

Daarnaast leert de student het biopsychosociaal gezondheidsmodel kennen en het gebruik van ICF model (International Classification of Functioning). De hieraan gerelateerde terminologie zal hij inoefenen adhv casuïstiek en een analyse van gezondheids/functioneringsprofielen. Twee belangrijke peilers binnen het kinesitherapeutisch handelen: motorische controle en motorisch leren worden aangereikt en toegepast binnen het eigen bewegen. De evaluatie daarvan vindt plaats via 2 opdrachten, die in een toets worden opgenomen. De begrippen en definities van de verschillende modellen en concepten worden in theorietoetsen opgenomen.

Tevens biedt dit OPO een introductie in de organisatie van de gezondheidszorg, de eigen beroepsspecifieke bevoegdheden en beperktheden en deze van andere zorgdisciplines.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Practicum  
Responsiecollege  
Werkzittingen  
Werkvormen  
Groepswerk  
Huiswerktaken  
Portfolio  
Presentatie  
Verslag  


Evaluatie

Periode 4    Studiepunten 3,00

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode100 %
Verslag
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenDe student behaalt een PASS op dit onderdeel indien: deelname aan en minstens 15/30 in totaal behalen voor de drie gesloten boek examens een pass halen voor de opdrachten, waarbij in totaal 65% gehaald moet worden minstens 50% behalen op het portfolio
GevolgIndien aan bovenstaande voorwaarden niet voldaan is kan de student niet slagen voor dit opleidingsonderdeel.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm Alle opdrachten waarvoor een fail werd behaald, worden herwerkt in 2e zittijd. Indien dit niet mogelijk is omwille van de aard van de opdracht, wordt er een vervangopdracht uitgewerkt.
 

Verplichte handboeken (boekhandel)
 

Handboek 1:

Interprofessionele praktijk in zorg- en hulpverlening, Andre Vyt, 2023, Gompel&Svacina

ISBN: 9789463714587

 

Verplicht studiemateriaal
 

Leerpaden in digitale leeromgeving

Blokwijzer: Introductie kinesitherapeutisch profiel en werkveld, Acco.



Eindcompetenties
bachelor in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie
  •  EC 
  • EC 03 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan, in functie van een efficiënt verloop van het kinesitherapeutisch handelen en met respect voor de identiteit/privacy van de cliënt, het resultaat van elke fase van het kinesitherapeutisch handelen, schriftelijk en mondeling communiceren, met inbegrip van het dossier.

     
  •  DC 
  • DC 09 De student kan reflecteren over zijn eigen leerproces aangaande zijn communicatievaardigheden.

      
  •  BC 
    • De student past een juiste structuur toe bij het schrijven van een reflectieverslag rekening houdend met het doel ervan.
    • De student toont inzicht in zijn eigen werkpunten en kan concreet formuleren op welke manier hij hier aan kanwerken.
     
  •  DC 
  • DC 10 De student kan op een adequate en professionele wijze schriftelijk rapporteren.

      
  •  BC 
    • De student schrijft grammaticaal juist en met een correcte spelling.
    • De student hanteert een zakelijk en professioneel taalgebruik, afgestemd op de doelgroep.
    • De student kan een bondige en gestructureerde tekstschrijven.
    • De student kan op correcte wijze een kinesitherapeutisch dossier invullen.
     
  •  DC 
  • DC 11 De student kan een presentatie geven.

      
  •  BC 
    • De student spreekt duidelijk en op een aangenaam tempo.
    • De student hanteert een professioneel en correct taalgebruik, afgestemd op de doelgroep.
    • De student hanteert een gepaste non-verbale communicatie (bv. oogcontact,lichaamshouding, …).
    • De student voorziet duidelijke, correcte en boeiende visuele ondersteuning.
    • De student geeft een logisch opgebouwde en gestructureerde presentatie.
  •  EC 
  • EC 04 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan onder begeleiding functioneren in teamverband binnen een multidisciplinaire context.

     
  •  DC 
  • DC 01 De student neemt op een democratische manier een actieve rol op binnen het team.

      
  •  BC 
    • De student kan samen met het team afspraken maken en deze nakomen in een groep (met input) van medestudenten/professionals.
    • De student komt voorbereid naar teambijeenkomsten in een groep van medestudenten/professionals.
    • Destudent draagt bij aan een aangenaam werkklimaat in een groep (met input) van medestudenten/professionals.
    • De student houdt rekening met de opvattingen en meningen van de andere teamleden in een groep (met input) vanmedestudenten/professionals.
    • De student stelt zich voldoende flexibel op in een groep (met input) van medestudenten/professionals.
    • De student stelt zich open en eerlijk op t.o.v. de andere teamleden.
    • De student kan actiefluisteren, interpreteren, samenvatten en antwoorden.
     
  •  DC 
  • DC 02 De student kan in samenwerking met anderen een gemeenschappelijke opdracht uitvoeren.

      
  •  BC 
    • De student neemt zijn verantwoordelijkheid in het behalen van de gezamenlijke doelstellingen geformuleerd binnen het team (met input) van medestudenten/professionals.
    • De student helpt de andere teamleden in functie van de gezamenlijkeopdracht in een team (met input) van medestudenten/professionals.
    • De student komt taakgerelateerde afspraken binnen het team van medestudenten/professionals tijdig na.
    • De student deelt zijn kennis met de andere groepsleden en geeftaccuraat relevante informatie door in een team (met input) van medestudenten/professionals rekening houdend met de perspectieven van de verschillende teamleden.
     
  •  DC 
  • DC 03 De student is in staat de verschillende kwaliteiten binnen een groep te detecteren en actief er op in te spelen.

      
  •  BC 
    • De student heeft kennis van de kwaliteiten van elk groepslid binnen het team (met input) van medestudenten/professionals.
    • De student bekrachtigt de kwaliteiten van andere groepsleden in een team (met input) vanmedestudenten/professionals op een inspirerende manier.
     
  •  DC 
  • DC 04 De student kan reflecteren over zijn eigen functioneren en het functioneren van de groepsleden binnen het team.

      
  •  BC 
    • De student detecteert en formuleert sterke en zwakke punten wat betreft de eigen bijdrage in het groepswerk in een team met (input van) medestudenten/professionals.
    • De student detecteert en formuleert sterke en zwakke punten betreffendede bijdrage van de groepsleden aan het groepswerk in een team (met input) van medestudenten/professionals.
     
  •  DC 
  • DC 05 De student is zich bewust van de eigen grenzen op gebied van professionele expertise en kan de rol en verantwoordelijkeden van de eigen discipline en van de andere disciplines observeren, beschrijven en erkennen.

      
  •  BC 
    • De student kan in overleg de bevoegdheidsgrenzen van elke discipline bepalen en kan functioneren binnen deze bevoegdheidsgrenzen met respect voor de autonomie van de andere professionals.
    • De student overlegt en functioneert met respectvoor de autonomie van de andere professionals binnen de bevoegdheidsgrenzen.
  •  EC 
  • EC 05 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan zijn/haar werk doelmatig en tijdsefficiënt organiseren en hierop reflecteren.

     
  •  DC 
  • DC 01 De student kan zijn eigen functioneren doelgericht organiseren.

      
  •  BC 
    • De student levert opdrachten in volgens vooraf vastgelegde richtlijnen.
     
  •  DC 
  • DC 02 De student kan zijn werkzaamheden tijdsefficiënt organiseren.  

      
  •  BC 
    • De student levert opdrachten tijdig in
    • De student is tijdig aanwezig op gemaakte afspraken.
     
  •  DC 
  • DC 03 De student kan reflecteren over zijn eigen functioneren.

      
  •  BC 
    • De student detecteert sterke en zwakke punten binnen het organiseren van eigen werk en schrijft dit neer in een reflectieverslag.
    • De student formuleert werkpunten in kader van het optimaliseren van de organisatie van eigenfunctioneren.
  •  EC 
  • EC 06 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie heeft kennis van de algemene organisatie van de gezondheidszorg en van de verschillende stakeholders.

     
  •  DC 
  • DC 01 De student heeft kennis van en inzicht in de structurele organisatie van de gezondheidszorg relevant voor het toepassingsdomein van de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie.

      
  •  BC 
    • De student kan de verschillende organisatieniveau's binnen de gezondheidszorg toelichten.
    • De student kent de echelonnering en de verschillende terreinen/sectoren van de gezondheidszorg.
    • De student kan kennis vanorganisatieniveau's in de gezondheidszorg integreren tijdens het diagnostisch proces en de behandeling van de zorgvrager.
    • De student kan uitleggen hoe de gezondheidszorg gefinancierd wordt.
     
  •  DC 
  • DC 02 De student kent de verschillende actoren binnen de gezondheidszorg.

      
  •  BC 
    • De student kent zijn eigen beroepsspecifieke bevoegdheden en beperktheden.
    • De student kan de verschillende actoren en beroepsprofielen binnen de gezondheidszorg toelichten.
    • De student kent de context, bevoegdheid en rol van deeigen discipline en de andere disciplines alsook de specifieke bijdrage van iedere discipline tot de diagnosestelling en behandeling van de zorgvrager.
    • De student kan aan de hand van een klinische casus de betrokken actoren en hun taken in kaartbrengen.
     
  •  DC 
  • DC 03 De student (h)erkent diverse beroepspecifieke bevoegdheden binnen een interprofessioneel team.

      
  •  BC 
  • De student (h)erkent voorbeelden van interprofessionele werking binnen de gezondheidszorg.

  •  EC 
  • EC 07 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie heeft inzichten in de algemene gezondheidsproblemen en mogelijke preventie in een diversiteitscontext.

     
  •  DC 
  • DC 02 De student kan een gezondheidsprofiel opstellen en interpreteren.

      
  •  BC 
    • De student noteert op een gestructureerde wijze de resultaten en interpretaties (a.d.h.v. opgegeven referentiewaarden) van een aantal gezondheidsgerelateerde tests.
    • De student kan de resultaten van de verschillende metingen en testscorrect interpreteren en communiceren naar een patiënt.
     
  •  DC 
  • DC 05 De student heeft inzicht in de principes van bewegingscoaching en kan deze toepassen.

      
  •  BC 
    • De student kent de gezondheids- en fitheidsnormen voor fysieke activiteit voor verschillende doelgroepen.
  •  EC 
  • EC 10 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie gaat in elke fase van het kinesitherapeutisch handelen (niveau gesimuleerde patiënt/cliënt) op ethisch verantwoorde wijze te werk.

     
  •  DC 
  • DC 01 De student heeft inzicht in de grondbeginselen van integer handelen en de eisen die goede praktijk aan het handelen van de student stelt.

      
  •  BC 
    • De student onderschrijft de beginselen van integer gedrag en past deze toe in het eigen handelen.
    • De student verzamelt en verwerkt persoonsgegevens op een ethisch verantwoorde manier.
 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
1ste bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie N



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.