Onderwijstaal : Nederlands |
Studiepunten: 3,0 | | | Periode: kwartiel 1 (0sp) + kwartiel 2 (0sp) + kwartiel 3 (0sp) + kwartiel 4 (3sp) | | | 2de Examenkans1: Ja | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
|
Global health houdt zich bezig met het verbeteren van gezondheid en het bereiken van gelijkheid in gezondheid wereldwijd. Hiermee wordt niet alleen de afwezigheid van ziekte bedoeld, maar een staat van volledig fysiek, mentaal en sociaal welbevinden.
Zodoende gaat global health over geneeskunde, maar omvat ook een heel aantal andere domeinen die de gezondheid van mensen beïnvloedt. Denk hierbij bijv. aan sociaal-economische aspecten zoals werkomstandigheden en het sociale stelsel, aan omgevingsfactoren zoals de leefomgeving, aan de organisatie van de gezondheidszorg en aan gedrag ten aanzien van gezondheid. Al deze domeinen worden op hun beurt beïnvloed door de historische en culturele context en door politieke en economische ontwikkelingen. Gezondheid kent dus veel meer dimensies dan de medische. Om je werk als paramedisch professional zinvol te kunnen uitoefenen, is het belangrijk je hiervan bewust te zijn en hier zoveel als mogelijk rekening mee te houden.
Doelstellingen:
- Het belang van global health begrijpen
- De determinanten van gezondheid kennen
- Kennis hebben over demografie en de invloed hiervan op gezondheid
- Weten welke parameters gebruikt worden om gezondheidsindicatoren te meten, deze kritisch te bezien en kunnen interpreteren
- Economische aspecten van ziekte en gezondheid begrijpen
- Kennis hebben van gezondheidssystemen en de belangrijkste uitdagingen van deze systemen
- Weten wat de belangrijke partijen zijn binnen global health en hun rol kennen
- Kunnen reflecteren over de uitdagingen in global health en mogelijke oplossingen
- Toepassen van de opgedane kennis in een groepsopdracht: het maken van een werkstuk en het geven van een presentatie
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel die onderdelen hernemen waarvoor hij/zij een
onvoldoende heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel die onderdelen hernemen waarvoor hij/zij een
onvoldoende heeft behaald. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Voor alle contactmomenten is aanwezigheid verplicht. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student gewettigd afwezig is op een contactmoment, maakt de student een alternatieve opdracht volgens de richtlijnen van de coördinator. Indien de opdracht als voldoende wordt beoordeeld, krijgt de student het behaalde eindcijfer van het opleidingsonderdeel. Indien de opdracht als onvoldoende wordt beoordeeld, krijgt de student F (fail) als eindcijfer.
Indien de student ongewettigd afwezig is, krijgt de student 'F' (fail) als eindcijfer.
Indien een student niet geslaagd is op het opleidingsonderdeel in de eerste zitperiode, neemt de student zelf contact op met de coördinator van het opleidingsonderdeel om na te gaan welke onderdelen hij/zij moet hernemen. |
|
|
|
Mogelijke externe locatie | ✔ |
|
Extra info | Op basis van peer-feedback berekent Buddycheck een factor waarmee de score op het groepswerk en de presentatie wordt vermenigvuldigd, zodat ieders bijdrage eerlijk wordt beoordeeld.
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Afhankelijk van het onderdeel of de onderdelen waarop de student of
studentengroep niet geslaagd is/zijn, wordt er een opdracht bepaald door
de coördinator. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Ander studiemateriaal wordt beschikbaar gesteld via BB |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Handboek 1:
Leerboek global health 101, Richard Skolnik, 4e editie, Jones and Barlett Publishers inc.
ISBN: 9781284145380 |
|
|
Eindcompetenties bachelor in de geneeskunde
|
- EC
| EC08 De bachelor in de geneeskunde heeft inzicht in de organisatie van de gezondheidszorg en de factoren die de kwaliteit van zorg beïnvloeden. | - EC
| EC09 De bachelor in de geneeskunde heeft inzicht in de principes en processen van ziektepreventie, gezondheidspromotie en gedragsverandering en past deze toe in zijn/haar omgeving. | - EC
| EC10 De bachelor in de geneeskunde heeft aandacht voor de sociale, levensbeschouwelijke, economische, culturele en etnische aspecten die van belang zijn in de zorg en draagt zo bij tot een versterking van de inclusiviteit en gelijkheid in de zorg. | - EC
| EC12 De bachelor in de geneeskunde kan, onder begeleiding, wetenschappelijk onderzoek uitvoeren en hierover helder communiceren. |
|
|
|
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen
|
- EC
| 5.2. De educatieve master is een domeinexpert GZW: de EM heeft inzicht in de organisatie van de gezondheidszorg, de beleids- en ethische aspecten van de gezondheidszorg en de interactie tussen de verschillende stakeholders. | - EC
| 5.3 De educatieve master is een domeinexpert GZW: de EM heeft inzicht in de gezondheidsprincipes, het ontstaan van leefstijlgerelateerde aandoeningen en het huidige preventief gezondheidsbeleid. |
|
|
|
bachelor in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie
|
- EC
| EC 04 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan onder begeleiding functioneren in teamverband binnen een multidisciplinaire context. | | - DC
| DC 01 De student neemt op een democratische manier een actieve rol op binnen het team. | | - DC
| DC 02 De student kan in samenwerking met anderen een gemeenschappelijke opdracht uitvoeren. | | - DC
| DC 05 De student is zich bewust van de eigen grenzen op gebied van professionele expertise en kan de rol en verantwoordelijkeden van de eigen discipline en van de andere disciplines observeren, beschrijven en erkennen. | - EC
| EC 05 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan zijn/haar werk doelmatig en tijdsefficiënt organiseren en hierop reflecteren. | | - DC
| DC 01 De student kan zijn eigen functioneren doelgericht organiseren. | | - DC
| DC 02 De student kan zijn werkzaamheden tijdsefficiënt organiseren. | - EC
| EC 07 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie heeft inzichten in de algemene gezondheidsproblemen en mogelijke preventie in een diversiteitscontext. | | - DC
| DC 01 De student kan een gezondheidsprobleem analyseren. | | - DC
| DC 03 De student kent de belangrijkste relaties tussen gedrag en gezondheid/welzijn en kent de psychologische en sociale determinanten van gedrag. |
|
|
|
Master in de ergotherapeutische wetenschap
|
- EC
| MI8 - De principes van clinical en scientific reasoning kennen en toepassen. | - EC
| MI2 - Bijdragen aan de ontwikkeling van ergotherapeutische of multidisciplinaire ‘evidence based’ richtlijnen voor de diagnostiek en behandeling van specifieke en complexe problematieken. | - EC
| MI4 - Een actieve houding vertonen voor beroepsvernieuwing en levenslang leren en hierbij oog hebben voor de maatschappelijke veranderingen van de éénentwintigste eeuw. | - EC
| MI5 - Het beroep en het werkveld vergelijken met die van andere hulpverleners in nationale en internationale context, hierbij de rol en het beroep van de ergotherapeut onderzoeken en ondersteunen. |
|
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
Aangeboden in | Tolerantie3 |
1ste master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie
|
N
|
2de bachelor in de geneeskunde extra curriculair
|
N
|
3de bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie
|
N
|
3de bachelorjaar in de geneeskunde extra curriculair
|
N
|
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen keuzetraject BMW/GEN met vakdidactiek biologie
|
N
|
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen keuzetraject BMW/GEN met vakdidactiek chemie
|
N
|
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen keuzetraject REKI met vakdidactiek biologie
|
N
|
Master in de ergotherapeutische wetenschap
|
N
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|