Chemische thermodynamica (3988) |
Onderwijstaal : Nederlands |
Studiepunten: 5,0 | | | Periode: kwartiel 2 (5sp) | | | 2de Examenkans1: Ja | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Basisvaardigheden in de chemie (3461)
|
10.0 stptn |
|
|
|
De volgende onderwerpen dient de student(e) te begrijpen, te kunnen omschrijven, te kunnen uitleggen en te kunnen toepassen: - Atomen en elementen, - Chemische bindingen, soorten en modellen - Anorganische chemische verbindingen, hun structuur en naamgeving - Chemische reacties, soorten en balanceren - Stoichiometrisch rekenen - Concentratiegrootheden - Ideale gaswet - Gecondenseerde fasen en intermoleculaire krachten - Basistechnieken van het chemisch laboratorium (foutenanalyse, wegen, oplossingen maken, pipetteren, volumetrie) zoals bv. in het Opleidingsonderdeel structuurchemie en Basisvaardigheden wordt aangebracht.
|
|
|
De wetten van de thermodynamica worden vanuit een chemische benadering aangebracht in functie van toepassingen die nadien aan bod komen. De student(e) dient de besproken aspecten van volgende thema's te kunnen omschrijven, te kunnen uitleggen en te kunnen toepassen: - De hoofdwetten van de thermodynamica - Vrije energie en spontaniteit van reacties - Chemische potentiaal - Chemisch evenwicht en evenwichtsconstanten. Om tot een diepgaand inzicht te komen, dient de student(e) de oorsprong en afleiding van de diverse wetten te kunnen weergeven, en ze te kunnen toepassen bij het oplossen van problemen naar analogie met de in de cursus behandelde voorbeelden. De student(e) dient aldus de besproken aspecten van volgende thema's te kunnen omschrijven, te kunnen uitleggen en te kunnen toepassen: - Elektrolytoplossingen - Fase-evenwichten in mengsels Om tot een diepgaand inzicht te komen, dient de student(e) de oorsprong en afleiding van de diverse wetten te kunnen weergeven, en ze te kunnen toepassen bij het oplossen van problemen naar analogie met de in de cursus behandelde voorbeelden.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Voor het practicum is een goede voorbereiding, deelname en inlevering van het practicumverslag verplicht. De voorbereiding wordt bij aanvang van het practicum beoordeeld (met een voldoende of onvoldoende). Desgevallend wordt de student(e) toegestaan de voorbereiding te herwerken om een voldoende te verwerven. Indien wordt vastgesteld dat de voorbereiding onvoldoende blijft, en/of de student(e) door zijn/haar gedrag een gevaar vormt voor zichzelf of voor medestudenten, dan kan hem/haar de toegang tot het labo worden ontzegd. |
|
|
|
Gevolg | De student(e) die ongewettigd afwezig is bij het practicum en/of het practicumverslag niet heeft ingeleverd, krijgt voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een N: examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie. In geval van een gewettigde afwezigheid voor een practicum, wordt alsnog een verslag uitgewerkt, gebruik makend van experimentele data die op vraag van de student verstrekt worden door de docent. Een beoordeling van de voorbereiding als onvoldoende, en/of ontzegging tot het labo wegens gevaarlijk gedrag, leidt tot het niet mogen deelnemen aan het practicum hetgeen resulteert in een N: examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Schriftelijk, gesloten boek examen (geen mondelinge toelichting in
tweede examenkans). Practica kunnen niet hernomen worden in de 2e kans.
Studenten die een 'N' kregen omdat hun practicumverslagen niet
ingeleverd of niet in orde waren, kunnen bij de tweede examenkans deze
verslagen alsnog in orde brengen en inleveren. Indien deze na nazicht
voldoende worden beoordeeld, zal de 'N' vervallen. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Cursus 1:
Subtitel: Cursus en oefeningen Extra info:
Cursus 2:
Subtitel: Labotekst Extra info: |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Cursus, opgaven van schriftelijke oefeningen en practicumhandleiding "Chemische thermodynamica"
Overig studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld tijdens de contactmomenten en/of via Blackboard |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Titel: Atkins' Physical Chemistry Auteur: Peter Atkins; Julio de Paula Editie: 10, bij voorkeur laatste editie Uitgever: Oxford University Press ISBN: 9780199697403 Extra info: /
Title: Thermodynamics, Statistical Thermodynamics, & Kinetics Author: Thomas Engel; Philip Reid Edition: 3 Publisher: Pearson ISBN: 9780321766182 Extra info: / |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Slides en notities bij hoorcolleges Zelftesten als een vorm van studiehulp. |
|
|
Eindcompetenties bachelor in de chemie
|
- EC
| EC 1: De bachelor in de chemie heeft kennis van en inzicht in de structuur van de materie, de onderlinge interacties tussen materiebouwstenen, de wisselwerking tussen materie en energie, en de daaruit voortvloeiende relaties tussen structuur en eigenschappen. | - EC
| EC 2: De bachelor in de chemie heeft daartoe een grondige kennis in de voornaamste disciplines van de chemie, is vertrouwd met hun denkwijze en hun wetenschappelijke methodologie, en kan die toepassen voor het oplossen van een chemisch probleem, met name in: - de analytische chemie - de anorganische chemie - de fysische en de theoretische chemie - de organische chemie - de beginselen van biochemie en macromoleculaire chemie - de levende wereld op moleculair, cellulair, genetisch en organismaal niveau, voor de bachelor chemie in de optie Biochemie - elementen van de fysische chemie in het domein van anorganische, organische en theoretische chemie, voor de bachelor chemie in de optie Materiaalchemie en deels ook in de optie Onderwijs | - EC
| EC 4: De bachelor in de chemie heeft kennis van en inzicht inwiskunde, hij of zij kan mathematische en statistische concepten en methoden correct inzetten voor het benaderen, oplossen en analyseren van chemische problemen en kan op basis hiervan een gefundeerde conclusie formuleren. | - EC
| EC 5: De bachelor in de chemie is in staat experimenten tebegrijpen en zelfstandig uit te voeren en daarover te rapporteren. Hij of zij is daarenboven in staat risico's in te schatten en de daarbij behorende veiligheidsprocedures toe te passen. |
|
|
|
Educatieve master in de wetenschappen en technologie
|
- EC
| 5.4 De educatieve master is een domeinexpert WET: de EM heeft gevorderde kennis van en inzicht in de domeindisciplines relevant voor de specifieke vakdidactiek(en). |
|
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
Aangeboden in | Tolerantie3 |
1ste bachelorjaar in de chemie
|
J
|
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - keuze voor vakdidactiek chemie
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|