Fysica en leven (3991)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Jef HOOYBERGHS 
  
Co-titularis :Prof. dr. Anitha ETHIRAJAN 
 Prof. dr. Jan D'HAEN 
 Prof. dr. Melissa VAN LANDEGHEM 
  
Lid van het onderwijsteam :dr. Aslihan BABAYIGIT 
 De heer Bart RUTTENS 
 Mevrouw Boo CARMANS 
 De heer Hendrik JEURIS 
 De heer Thomas LEENDERTSE 
 De heer Yannick STULENS 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 5,0
  
Periode: semester 2 (5sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
    Inleiding tot kanstheorie en statistiek (3319) .0 stptn
    Mechanica (3322) 5.0 stptn
    Thermodynamica (2572) .0 stptn
 

Begincompetenties

De student heeft inzicht in de basisbegrippen van de wiskunde en heeft rekenvaardigheden bij het toepassen hiervan. Dit omvat onder andere: limieten- , (partiële) afgeleide -, Taylorontwikkeling - en integratie van functies (behandeld in Calculus 1).

De student begrijpt en kan toepassen: principes van de klassieke Mechanica zoals de wetten van Newton, arbeid en energie, potentiële energie en behoud van energie (behandeld in Mechanica ).

De student heeft kennis van de thermodynamica, en rekenvaardigheden met entropie en thermodynamische potentialen (behandeld in Thermodynamica).

De student heeft kennis van kansverdelingen, zowel continue als discrete, en rekenvaardig gebruik hiervan voor bepaling van verwachtingswaarden en onzekerheden (behandeld in Inleiding tot kanstheorie en statistiek).



Inhoud

In dit OPO wordt de student vertrouwd met de fysische eigenschappen van biologische macromoleculen zoals DNA, RNA en eiwitten.

In een theoretisch deel wordt de geometrie van een polymeerketen beschreven evenals de intermoleculaire krachten die de structuur hiervan bepalen. Daarna wordt dieper ingegaan op enkele theoretische modellen die in het bijzonder worden toegepast op DNA.Ook worden enige single molecule technieken besproken.

In een tweede deel maakt de student kennis met een aantal experimentele technieken waarmee men de structuur van biomoleculen kan bepalen: kristallografische technieken, magnetische resonantie en SPR (surface plasmon resonance).

In alle onderdelen van dit OPO wordt de belangrijke rol van fysische concepten en meettechnieken in de moleculaire biologie benadrukt.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Practicum  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  


Evaluatie

Semester 2 (5,00sp)

Evaluatievorm
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode10 %
Andere:Beoordeling op verslag van het practicum
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Schriftelijk examen90 %
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenDeelname aan het practicum (voor het onderdeel `Fysica en leven`) is verplicht.
GevolgDe student(e) die ongewettigd afwezig is bij deelname aan het practicum, krijgt voor het opleidingsonderdeel als eindresultaat een N (examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie).

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplicht studiemateriaal
 

Het benodigde studiemateriaal zal via Blackboard verspreid worden



Eindcompetenties
bachelor in de fysica
  •  EC 
  • EC 2: De bachelor Fysicakan verschillende basistheorieën van de fysica combineren in de bestudering van meer complexe verschijnselen zoals die bijvoorbeeld voorkomen in de fysica van de gecondenseerde materie, de astrofysica, de atomaire fysica, de kern- en deeltjesfysica en de biofysica.

  •  EC 
  • EC 3: De bachelor Fysica kan modellen en technieken uit de fysica en andere wetenschappelijke domeinen gebruiken voor het oplossen van multidisciplinaire problemen.

     
  •  DC 
  • 3.1: De bachelor Fysica kan modellen en technieken uit de fysica en andere wetenschappelijke domeinen beschrijven en uitleggen.
     
  •  DC 
  • 3.2: De bachelor Fysica kan modellen en technieken vergelijken en het geschikte instrument selecteren op basis van relevante criteria, zoals bruikbaarheid, correctie en efficientie.
     
  •  DC 
  • 3.5: De bachelor Fysica heeft zicht op het bredere multidisciplinaire kader waarin de fysica zich situeert.
  •  EC 
  • EC 8: De bachelor Fysica kan zelfstandig en zelfsturend basiskennis verwerven in nieuwe domeinen.

     
  •  DC 
  • 8.2: De bachelor Fysica kan nieuwe kennis op zelfstandige wijze lezen en begrijpen.
     
  •  DC 
  • 8.4: De bachelor Fysica kan op zelfstandige wijze zijn/haar tijd en studie managen.
 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
2de bachelorjaar in de fysica J
3de bachelorjaar in de fysica optie vrije keuze aanvulling J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.