Wiskundige methoden van de fysica 2 (3993)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Peter DE MAESSCHALCK 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw Sabia ASGHAR 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 3,0
  
Periode: semester 1 (3sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Volgtijdelijkheid
 
   Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
Groep 1
 
  Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
    Calculus 1 (5605) 5.0 stptn
    Calculus 2 (5427) 5.0 stptn
    Lineaire algebra (5527) 5.0 stptn
    Vectorcalculus (4093) 3.0 stptn
 
Of groep 2
 
  Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
    Calculus 1 (4543) .0 stptn
    Calculus 2 (3323) .0 stptn
    Lineaire algebra (3983) .0 stptn
    Vectorcalculus (4093) 3.0 stptn
 

Begincompetenties

Specifieke Inhoud:
De student kent elementaire begrippen uit de analyse, lineaire algebra en topologie, zoals limieten, continuiteit, differentieerbaarheid, lijnintegralen, open en gesloten verzamelingen, inverse functiestelling, complexe getallen, en driehoeksongelijkheid.

Gedrag:
De student kan met bovenstaande begrippen rekenen, werken en stellingen bewijzen, concreet:
De student kan met modulus, argument van complexe getallen rekenen.
De student kan complexe getallen naar verschillende vorm (polair of cartesisch) omzetten.
De student kan diverse bewijstechnieken toepassen zoals inductie, en ongerijmde.
De student kan de definitie van limieten en integralen in bewijzen toepassen. De student kan met matrices rekenen (optellen - vermenigvuldigen).
De student kan de inverse functiestelling toepassen.
De student kan een parametervoorstelling opstellen voor eenvoudige krommen.



Inhoud

1. De student kent de grondbeginselen van functies van een complexe variabele, zoals complexe afgeleide, analyticiteit, vergelijkingen van Cauchy-Riemann. 2. De student weet wat een singulier punt is, en kent de diverse categorieën hiervan. 3. De student kan werken met lijnintegralen in het complexe vlak. 4. De student kent de Cauchy representatieformule, kan ze bewijzen, beheerst de toepassingen en gevolgen ervan en kan ermee werken. 5. De student weet wat een meromorfe functie is en kan ermee werken. 6. De student beheerst het verband tussen analyticiteit en complexe machtreeksen. 7. De student kent de Laurent-ontwikkeling, o.m. residu, en beheerst de residustelling. 8. De student kan enkele types van reële integralen berekenen via de residustelling. 9. De student kent de stelling van Morera en kan deze toepassen. 10. De student kan eenvoudige bewijzen over het bovenstaande assimileren. 11. De student kan de stelling van Liouville (en haar gevolgen) bewijzen.12. De student kent de stelling van Rouche voor het tellen van nulpunten, en kan deze toepassen.





Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Responsiecollege  


Evaluatie

Semester 1 (3,00sp)

Evaluatievorm
Schriftelijk examen100 %

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel)
 

Cursus 1:

Subtitel: cursustekst met leidraad
Extra info:

Cursus 2:

Subtitel: Voorkennis voor complexe analyse: basisbegrippen
Extra info: Deze tekst bevat voorkennis die nodig voor het bestuderen van de cursus complexe analyse. Verder bevat deze tekst achtergrondinformatie over diverse begrippen.



Eindcompetenties
bachelor in de fysica
  •  EC 
  • EC 7: De bachelor Fysica kan de in de fysica gebruikte wiskundige methodes toepassen en beschikt over een goede rekenvaardigheid, met inbegrip van computationele technieken en programmeervaardigheden.

     
  •  DC 
  • 7.1: De bachelor Fysica kan een logisch correcte redenering opbouwen.
     
  •  DC 
  • 7.2: De bachelor Fysica kan begrippen en eigenschappen uit de wiskunde reproduceren, verklaren en toepassen.
 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
3de bachelorjaar in de fysica optie experimentele fysica J
3de bachelorjaar in de fysica optie nano/biofysica J
3de bachelorjaar in de fysica optie onderwijs J
3de bachelorjaar in de fysica optie theoretische fysica, sterrenkunde en gravitatie J
3de bachelorjaar in de fysica optie twin J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.