Wetenschappelijke vorming deel 1 (4006) |
Onderwijstaal : Nederlands |
Studiepunten: 4,0 | | | Periode: kwartiel 1 (0sp) + kwartiel 2 (4sp) | | | 2de Examenkans1: Ja | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
|
Voor het volgen van dit opleidingsonderdeel worden geen specifieke voorkennis of vaardigheden verwacht.
In eerste bachelor ReKi gaan we er wel vanuit dat een digitale geletterdheid en passieve kennis van het Engels aanwezig is.
|
|
|
In dit semesterOPO ligt de klemtoon op het ontwikkelen van wetenschappelijke competenties en worden de fundamenten gelegd voor de rol van de kinesitherapeut als wetenschapper. Zo worden een aantal basisvaardigheden als het opzoeken, selecteren en interpreteren van wetenschappelijke literatuur aangeleerd. Een kritische reflectie op wetenschappelijke literatuur vereist echter een goede basiskennis vanonderzoeksmethodologie en biostatistiek hetgeen eveneens in dit OPO aangeboden wordt. Verder wordt een eerste kennismaking met het basismodel van het wetenschappelijk denken binnen het klinisch medisch werkveld (Evidence-Based Medicine - EBM) voorzien.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Onderwijsgroep ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | rekenmachine
formularium |
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De evaluatie bestaat uit twee schriftelijke onderdelen (vaardigheidstoets en meerkeuze-examen). |
|
|
|
Gevolg | Een student die een lager cijfer dan 8/20 behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier F fail. Dit eindresultaat is niet-tolereerbaar. |
|
|
|
Extra info | Voor de schriftelijke vaardigheidstoets krijgt de student een klinische casus aangeboden waarvoor hij een geschikt wetenschappelijk artikel opzoekt en de gebruikte zoekstrategie toelicht. Het schriftelijk examen statistiek (50%) en methodologie (50%) bestaat uit meerkeuzevragen met zekerheidsgraden. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien de student niet slaagt in eerste zittijd dient zowel de
vaardigheidstoets als het meerkeuze-examen hernomen te worden tijdens
de tweede examenkans. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Blokwijzer: Wetenschappelijke vorming deel 1, E. Van Roie, L. Prenen, Acco,
leerpaden in digitale leeromgeving |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Het nodige studiemateriaal wordt integraal aangeboden via het leerplatform BlackBoard en Sofia van UHasselt. Het digitale studiemateriaal is beschikbaar binnen de leermodules van het opleidingsonderdeel; in die zin is aankoop van bijkomend materiaal niet nodig. |
|
|
Eindcompetenties bachelor in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie
|
- EC
| EC 08 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan relevante onderzoeksbevindingen in het domein van de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie opzoeken, beoordelen, interpreteren en communiceren in functie van de kinesitherapeutische praktijk. | | - DC
| DC 01 De student kan in functie van een klinische casus wetenschappelijke literatuur opzoeken en selecteren. | | | - BC
|
- De student kan uitgaande van een klinische casus een klinische patiëntvraag formuleren en vertalen in een beantwoordbare wetenschappelijke vraag, resulterend in een PICO-acroniem en overeenkomstige MeSH-termen.
- De student kan een(systematische) literatuursearch uitvoeren in Medline (PubMed) adhv de MeSH database en/of advanced search.
- De student kan één of meerdere geschikte artikels selecteren ifv een casusgerelateerde wetenschappelijkevraag, rekening houdende met level of evidence en match tussen artikel en vraag.
| | - DC
| DC 02 De student kan wetenschappelijke literatuur interpreteren en beoordelen. | | | - BC
|
- De student kan resultaten van (eenvoudige/gevorderde) statistische verwerkingen (beschrijvende statistiek, parametrische toets voor vergelijking 2 groepen, correlatie) interpreteren.
- De student kan een wetenschappelijk artikelkort samenvatten en de studiekwaliteit beoordelen aan de hand van een zelf gekozen kwaliteits checklist met inachtname van potentiële risico's op bias.
- De student kan op basis van een wetenschappelijk artikel een onderbouwd en genuanceerdantwoord formuleren op een (casus gerelateerde) onderzoeksvraag, rekening houdende met LOE en kwaliteitsbeoordeling.
| - EC
| EC 09 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan onder begeleiding en op het niveau van een beginnend onderzoeker een wetenschappelijk onderzoek binnen het domein van de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie voorbereiden, opzetten en uitvoeren binnen een ethisch verantwoord onderzoekskader. | | - DC
| DC 01 De student kan een wetenschappelijk onderzoek voorbereiden. | | | - BC
|
- De student kan een beantwoordbare onderzoeksvraag formuleren en operationaliseren naar een concreet onderzoeksdesign met gezonde proefpersonen.
- De student doet op een correcte manier aan bronvermelding.
|
|
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
Aangeboden in | Tolerantie3 |
1ste bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|