De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Wetenschappelijke vorming deel 1 (4006)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Evelien VAN ROIE 
  
Co-titularis :Prof. dr. Leen PRENEN 
  
Lid van het onderwijsteam :dr. Carolien STROUWEN 
 Mevrouw Jitske VANDERSMISSEN 
 Prof. dr. Kenneth VERBOVEN 
 dr. Marijke BRAEKEN 
 Prof. dr. Monique VAN ERUM 
 Mevrouw Myrthe GREGOOR 
 De heer Tin GOJEVIC 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 4,0
  
Periode: kwartiel 1 (0sp) + kwartiel 2 (4sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Begincompetenties

Voor het volgen van dit opleidingsonderdeel worden geen specifieke voorkennis of vaardigheden verwacht.

In eerste bachelor ReKi gaan we er wel vanuit dat een digitale geletterdheid en passieve kennis van het Engels aanwezig is.



Inhoud

In dit semesterOPO ligt de klemtoon op het ontwikkelen van wetenschappelijke competenties en worden de fundamenten gelegd voor de rol van de kinesitherapeut als wetenschapper. Zo worden een aantal basisvaardigheden als het opzoeken, selecteren en interpreteren van wetenschappelijke literatuur aangeleerd. Een kritische reflectie op wetenschappelijke literatuur vereist echter een goede basiskennis vanonderzoeksmethodologie en biostatistiek hetgeen eveneens in dit OPO aangeboden wordt. Verder wordt een eerste kennismaking met het basismodel van het wetenschappelijk denken binnen het klinisch medisch werkveld (Evidence-Based Medicine - EBM) voorzien.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Onderwijsgroep  
Responsiecollege  
Werkzittingen  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  
Werkvormen  
Groepswerk  
Oefeningen  
Onderwijsleergesprek  
Paper  
Presentatie  


Evaluatie

Periode 2    Studiepunten 4,00

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode100 %
Vaardigheidstoets
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie
Toelichtingrekenmachine formularium
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenDe evaluatie bestaat uit twee schriftelijke onderdelen (vaardigheidstoets en meerkeuze-examen).
GevolgEen student die een lager cijfer dan 8/20 behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier F fail. Dit eindresultaat is niet-tolereerbaar.
Extra info

Voor de schriftelijke vaardigheidstoets krijgt de student een klinische casus aangeboden waarvoor hij een geschikt wetenschappelijk artikel opzoekt en de gebruikte zoekstrategie toelicht. Het schriftelijk examen statistiek (50%) en methodologie (50%) bestaat uit meerkeuzevragen met zekerheidsgraden.


Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm Indien de student niet slaagt in eerste zittijd dient zowel de vaardigheidstoets als het meerkeuze-examen hernomen te worden tijdens de tweede examenkans.
 

Verplicht studiemateriaal
 

Blokwijzer: Wetenschappelijke vorming deel 1, E. Van Roie, L. Prenen, Acco, 



leerpaden in digitale leeromgeving

 

Opmerkingen
 

Het nodige studiemateriaal wordt integraal aangeboden via het leerplatform BlackBoard en Sofia van UHasselt. Het digitale studiemateriaal is beschikbaar binnen de leermodules van het opleidingsonderdeel; in die zin is aankoop van bijkomend materiaal niet nodig.



Eindcompetenties
bachelor in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie
  •  EC 
  • EC 08 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan relevante onderzoeksbevindingen in het domein van de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie opzoeken, beoordelen, interpreteren en communiceren in functie van de kinesitherapeutische praktijk.

     
  •  DC 
  • DC 01 De student kan in functie van een klinische casus wetenschappelijke literatuur opzoeken en selecteren.

      
  •  BC 
    • De student kan uitgaande van een klinische casus een klinische patiëntvraag formuleren en vertalen in een beantwoordbare wetenschappelijke vraag, resulterend in een PICO-acroniem en overeenkomstige MeSH-termen.
    • De student kan een(systematische) literatuursearch uitvoeren in Medline (PubMed) adhv de MeSH database en/of advanced search. 
    • De student kan één of meerdere geschikte  artikels selecteren ifv een  casusgerelateerde wetenschappelijkevraag, rekening houdende met  level of evidence en match tussen artikel en vraag.
     
  •  DC 
  • DC 02 De student kan wetenschappelijke literatuur interpreteren en beoordelen.

      
  •  BC 
    • De student kan resultaten van  (eenvoudige/gevorderde) statistische verwerkingen (beschrijvende statistiek, parametrische toets voor vergelijking 2 groepen, correlatie) interpreteren.
    • De student kan een wetenschappelijk artikelkort samenvatten en de studiekwaliteit beoordelen aan de hand van een zelf gekozen kwaliteits checklist met inachtname van potentiële risico's op bias.
    • De student kan op basis van een wetenschappelijk artikel een onderbouwd en genuanceerdantwoord formuleren op een (casus gerelateerde) onderzoeksvraag, rekening houdende met LOE en kwaliteitsbeoordeling.
  •  EC 
  • EC 09 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan onder begeleiding en op het niveau van een beginnend onderzoeker een wetenschappelijk onderzoek binnen het domein van de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie voorbereiden, opzetten en uitvoeren binnen een ethisch verantwoord onderzoekskader.

     
  •  DC 
  • DC 01 De student kan een wetenschappelijk onderzoek voorbereiden.

      
  •  BC 
    • De student kan een beantwoordbare onderzoeksvraag formuleren en operationaliseren naar een concreet onderzoeksdesign met gezonde proefpersonen.
    • De student doet op een correcte manier aan bronvermelding.
 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
1ste bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.