Toepassingen in beleidsevaluatie (4044)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Wim MARNEFFE 
  
Co-titularis :Prof. dr. Samantha BIELEN 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw Cato THOMMIS 
 Mevrouw Marie-Lien GERITS 
 Mevrouw Ulrike UITDEBROEKS 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 6,0
  
Periode: semester 2 (6sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


Overgangscurriculum
 
Volgtijdelijkheid
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
    Beleidsevaluatie (3406) 6.0 stptn
    Methods in Impact Assessment (2211) 6.0 stptn
 

Begincompetenties
  • De student is in staat om een kostenbatenanalyse, een kosteneffectiviteitsanalyse en een Multicriteria-analyse uit te voeren en de resultaten ervan te interpreteren.
  • De student is in staat om de methodieken randomized controlled trial (RCT), diffirence-in-ifference (DiD), instrumentele variabele (IV) en regression discontinuity design (RDD)zelfstandig uit te voeren met aangereikte data en om de resultaten te interpreteren.


Inhoud

Het betreft een overgangscurriculum. Er worden standaard geen contactmomenten voorzien. De student dient enkel deel te nemen aan de evaluatie.

De studenten voeren in groep een volledige beleidsanalyse uit waarbij ze alle stappen van beleidsonderzoek doorlopen. De studenten leren om de inzichten en methodieken die ze hebben aangeleerd in opleidingsonderdelen zoals Beleidsevaluatie, Methods in Impact Assessment, etc. toe te passen op vooraf geselecteerde gevalstudies. Studenten schrijven een beknopt managementrapport en presenteren de resultaten mondeling.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Responsiecollege  


Evaluatie

Semester 2 (6,00sp)

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode90 %
Casus
Paper
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode10 %
Presentatie

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Opmerkingen
 

Het betreft een overgangscurriculum. Er worden standaard geen contactmomenten voorzien. De student dient enkel deel te nemen aan de evaluatie.



Eindcompetenties
  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
master TEW - minor beleidsmanagement J
master TEW-BM J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.