De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Vectorcalculus (4093)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Sorin POP 
  
Co-titularis :Prof. dr. Jeroen WYNEN 
  
Lid van het onderwijsteam :De heer Ansfried JANSSENS 
 De heer Wilbert DEN HERTOG 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 3,0
  
Periode: semester 1 (3sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Volgtijdelijkheid
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
    Calculus 1 (3376) .0 stptn
    Calculus 2 (3323) .0 stptn
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
    Calculus 1 (3376) .0 stptn
    Calculus 2 (3323) .0 stptn
 

Begincompetenties

De student beheerst vlot de rekentechnieken aangeleerd in Calculus 1 zoals de verschillende integratietechnieken en Calculus 2 zoals integratie in meer dimensies, krommen in Euclidische ruimten en partiële differentiatie. De student kan de begrippen uit Calculus 2 zoals richtingsafgeleide en gradiënt berekenen en interpreteren.



Inhoud

1. De student beheerst het werken met vectorwaardige functies en bijbehorende begrippen zoals de Jacobiaanse matrix. Hij kent en begrijpt enkele bijhorende resultaten zoals de impliciete functiestelling en de inverse functiestelling. Hij kan dit toepassen om coördinatentransformatie en banen en oppervlakken (zowel parametrisch als impliciet) op een wiskundige manier te beschrijven in twee en drie dimensies.

2. De student beheerst het werken met cartesische, cylindrische en sferische coördinaten in een reële 3-dimensionale ruimte.

3. De student kent de notie van dubbele en drievoudige (eigenlijke en oneigenlijke) integraal en kan deze berekenen in verschillende coördinatenstelsels. Hij begrijpt de onderlinge samenhang alsook de betekenis van de methoden en kan deze hanteren in toepassingen.

4. De student kent de notie van scalair veld en van vectorveld, alsook van conservatief veld. Hij weet wat een lijnintegraal en een oppervlakintegraal is. Hij kan deze noties berekenen en gebruiken in toepassingen zoals o.a. de berekening van oppervlakte en flux. Hij weet wat het belang hierbij is van begrippen zoals enkelvoudige samenhang, oriëntatie, rand.

5. De student kent de noties van gradiënt- en van rotationeel vectorveld , alsook van divergentie en kan deze berekenen zowel in cartesische, cylindrische als sferische coördinaten. Hij kent en begrijpt de stelling van Green in het vlak, de divergentiestelling in 3-ruimte en de stelling van Stokes. Hij begrijpt het verband tussen deze stellingen en kent toepassingen ervan.

6. De student kent, zowel in het Nederlands als in het Engels, de benaming van de relevante noties betreffende de hierboven beschreven materie.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Werkzittingen  


Evaluatie

Periode 1    Studiepunten 3,00

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode10 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Huiswerktaken
Schriftelijk examen90 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Open vragen

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm De huiswerktaken kunnen niet hernomen in de tweede examenkans. Als het cijfer voor de huiswerktaken minder is dan 10 dan telt het cijfer van het schriftelijk examen voor 100%
 

Eerder aangekochte verplichte handboeken
  Calculus: A Complete Course,Robert A. Adams, Christopher Essex,8/9th Edition,Pearson
 

Verplicht studiemateriaal
 

Een leidraad en slides worden online ter beschikking gesteld



Eindcompetenties
bachelor in de fysica
  •  EC 
  • EC 7: De bachelor Fysica kan de in de fysica gebruikte wiskundige methodes toepassen en beschikt over een goede rekenvaardigheid, met inbegrip van computationele technieken en programmeervaardigheden.

     
  •  DC 
  • 7.1: De bachelor Fysica kan een logisch correcte redenering opbouwen.
     
  •  DC 
  • 7.2: De bachelor Fysica kan begrippen en eigenschappen uit de wiskunde reproduceren, verklaren en toepassen.
     
  •  DC 
  • 7.3: De bachelor Fysica kan een fysisch probleem vertalen naar een wiskundige formulering.
 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
2de bachelorjaar in de fysica J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.