Onderwijstaal : Nederlands |
Studiepunten: 3,0 | | | Periode: semester 1 (3sp) | | | 2de Examenkans1: Ja | | | Eindcijfer2: Numeriek |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Calculus 1 (3376)
|
.0 stptn |
|
|
Calculus 2 (3323)
|
.0 stptn |
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Calculus 1 (3376)
|
.0 stptn |
|
|
Calculus 2 (3323)
|
.0 stptn |
|
|
|
De student beheerst vlot de rekentechnieken aangeleerd in Calculus 1 zoals de verschillende integratietechnieken en Calculus 2 zoals integratie in meer dimensies, krommen in Euclidische ruimten en partiële differentiatie. De student kan de begrippen uit Calculus 2 zoals richtingsafgeleide en gradiënt berekenen en interpreteren.
|
|
|
1. De student beheerst het werken met vectorwaardige functies en bijbehorende begrippen zoals de Jacobiaanse matrix. Hij kent en begrijpt enkele bijhorende resultaten zoals de impliciete functiestelling en de inverse functiestelling. Hij kan dit toepassen om coördinatentransformatie en banen en oppervlakken (zowel parametrisch als impliciet) op een wiskundige manier te beschrijven in twee en drie dimensies.
2. De student beheerst het werken met cartesische, cylindrische en sferische coördinaten in een reële 3-dimensionale ruimte.
3. De student kent de notie van dubbele en drievoudige (eigenlijke en oneigenlijke) integraal en kan deze berekenen in verschillende coördinatenstelsels. Hij begrijpt de onderlinge samenhang alsook de betekenis van de methoden en kan deze hanteren in toepassingen.
4. De student kent de notie van scalair veld en van vectorveld, alsook van conservatief veld. Hij weet wat een lijnintegraal en een oppervlakintegraal is. Hij kan deze noties berekenen en gebruiken in toepassingen zoals o.a. de berekening van oppervlakte en flux. Hij weet wat het belang hierbij is van begrippen zoals enkelvoudige samenhang, oriëntatie, rand.
5. De student kent de noties van gradiënt- en van rotationeel vectorveld , alsook van divergentie en kan deze berekenen zowel in cartesische, cylindrische als sferische coördinaten. Hij kent en begrijpt de stelling van Green in het vlak, de divergentiestelling in 3-ruimte en de stelling van Stokes. Hij begrijpt het verband tussen deze stellingen en kent toepassingen ervan.
6. De student kent, zowel in het Nederlands als in het Engels, de benaming van de relevante noties betreffende de hierboven beschreven materie.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 90 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De huiswerktaken kunnen niet hernomen in de tweede examenkans. Als het
cijfer voor de huiswerktaken minder is dan 10 dan telt het cijfer van
het schriftelijk examen voor 100% |
|
|
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Calculus: A Complete Course,Robert A. Adams, Christopher Essex,8/9th Edition,Pearson |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Een leidraad en slides worden online ter beschikking gesteld |
|
|
Eindcompetenties bachelor in de fysica
|
- EC
| EC 7: De bachelor Fysica kan de in de fysica gebruikte wiskundige methodes toepassen en beschikt over een goede rekenvaardigheid, met inbegrip van computationele technieken en programmeervaardigheden. | | - DC
| 7.1: De bachelor Fysica kan een logisch correcte redenering opbouwen. | | - DC
| 7.2: De bachelor Fysica kan begrippen en eigenschappen uit de wiskunde reproduceren, verklaren en toepassen. | | - DC
| 7.3: De bachelor Fysica kan een fysisch probleem vertalen naar een wiskundige formulering. |
|
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
Aangeboden in | Tolerantie3 |
2de bachelorjaar in de fysica
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|