Neurowetenschappen (4101) |
| Onderwijstaal : Nederlands |
| Studiepunten: 11,0 | | | | Periode: kwartiel 2 (11sp)  | | | | | 2de Examenkans1: Ja | | | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| | | Examencontract: niet mogelijk |
|
Volgtijdelijkheid
|
| |
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
| |
| |
| |
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
| |
|
Celcommunicatie en biochemie (3905)
|
11.0 stptn |
| |
|
Hoofd en hals (4027)
|
11.0 stptn |
| |
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
| |
| |
| |
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
| |
|
Borst, buik en bekken (3903)
|
11.0 stptn |
| |
|
Histologie en genetica (3814)
|
11.0 stptn |
| |
|
|
|
Zie doelstellingen/inhoud van de OPO's: - Histologie en genetica
- Borst, buik en bekken
- Celcommunicatie en biochemie
- Hoofd en hals
|
|
|
|
Het leven van een mens wordt grotendeels bepaald door zijn interacties met de omgeving. Deze interacties houden in dat de mens kan reageren op signalen uit de omgeving en ook zelf signalen kan uitsturen.Algemeen impliceert de term omgeving zowel de externe omgeving (de wereld buiten het lichaam) als de inwendige omgeving (inhoud van het lichaam). Het zenuwstelsel bevat sensorische componenten die prikkels uit de omgeving detecteren, integrerende componenten die sensorische en andere gegevens geleiden en opslaan, en de motorische componenten die beweging en orgaanfuncties genereren. De hersencortex is bovendien verantwoordelijk voor de hogere functies die specifiek zijn voor de mens. In dit blok maakt de student(e) kennis met diverse neurowetenschappen. Het voornaamste doel is tot een geïntegreerd inzicht tussen bouw en functie te komen. Enkel op deze wijze is het mogelijk de achtergronden van het pathologisch functioneren van deze structuren te begrijpen. Hierbij zullen ook technieken en onderzoeksmethodes ter sprake komen, in zoverre deze van belang zijn voor het verwerven van inzicht in de mogelijkheden en beperkingen van de neurowetenschappen. Doelstellingen - De student(e) heeft inzicht in de microscopische en macroscopische bouw en in de functie van het centrale zenuwstel en van de zintuigen.
- De student(e) herkent de normale structuren van het centrale zenuwstelsel en van de zintuigen op histologische en anatomische preparaten, en op beeldvormingmateriaal uit de kliniek.
- De student(e) kan op basis van neuroanatomische, neurofysiologische en neurofarmacologische gegevens een aantal klinische aandoeningen interpreteren.
- De student(e) kan een aantal klinische casussen over het centrale zenuwstelsel en de zintuigen analyseren.
- De student(e) kent de belangrijkste technische mogelijkheden die in de kliniek worden gebruikt om anatomische structuren van het centrale zenuwstelsel en de zintuigen in beeld te brengen.
- De student(e) heeft inzicht in de technieken die gebruikt worden voor klinisch onderzoek van het centraal zenuwstelsel en de zintuigen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Kwartiel 2 (11,00sp)
| Evaluatievorm | |
|
| Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 18 % |
|
|
| Meerkeuzevragen, zekerheidsgraden | ✔ |
|
|
|
|
|
| Schriftelijk examen | 82 % |
|
|
|
|
|
| Meerkeuzevragen, zekerheidsgraden | ✔ |
|
|
|
|
|
| Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
| Voorwaarden | Actieve deelname aan de integratiecasussen, practicum fysiologie en de klinische oefensessie is verplicht.
De evaluatie van het kwartiel bestaat uit verschillende onderdelen. Voor alle onderdelen (de gewogen kennistoetsen en de kwartieltoets) dient de student minstens 8/20 te behalen om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
| Gevolg |
- Indien de student gewettigd afwezig is op een verplichte activiteit neemt de student contact op met de coördinator om een ad hoc regeling uit te werken.
Een student die ongewettigd afwezig is op een verplichte activiteit maakt een alternatieve opdracht en dient deze uiterlijk in op de dag van het examen. Indien de opdracht als voldoende wordt beoordeeld door de coördinator, krijgt de student het behaalde eindcijfer van het opleidingsonderdeel. Indien de opdracht als onvoldoende wordt beoordeeld door de coördinator, krijgt de student F (fail) als eindcijfer en neemt hij/zij contact op met de coördinator voor de opdracht in de tweede zitperiode.
- Een student die voor één of meerdere onderdelen van de evaluatie minder dan 8/20 behaalt, krijgt als eindcijfer F in het studentendossier. Dit resultaat is niet tolereerbaar.
Studenten die voor alle onderdelen minstens 8/20 behalen, krijgen een gewogen gemiddelde als eindresultaat. Dit cijfer is tolereerbaar.
Een student die niet geslaagd is in de eerste zittijd, legt zowel de kennistoetsen als de kwartieltoets opnieuw af in de tweede zittijd. Voor de verplichte activiteiten volgt de student de regeling zoals hierboven beschreven. |
|
|
|
| Extra info | De schriftelijke toets tijdens het blok bestaat uit één kennistoets (2sp) die de domeinspecifieke kennis bevraagt. Een tweede kennistoets (2sp) wordt afgenomen in de examenperiode. Aan de kennistoetsen wordt één gewogen deelcijfer toegekend (4sp). De kwartieltoets (7sp) wordt afgenomen in de examenperiode. |
|
Tweede examenkans
| Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
| Verplichte handboeken (boekhandel) |
| |
Handboek 1:
Neuroanatomy: An illustrated colour text, A.R. Crossman, 7e editie, Elsevier
ISBN: 9780443113666
Handboek 2:
Medical Physiology: Principles for clinical medicine, R.A. Rhoades & D.R. Bell, 6e editie, Wolters Kluwer
ISBN: 9781975160432
Handboek 3:
Principles of pharmacology. The Pathophysiologic Basis of Drug Therapy, D.E. Golan, E.J. Armstrong & A.W. Armstrong, 5e editie, Wolters Kluwer
ISBN: 9781975220310 |
|
 
|
| Eerder aangekochte verplichte handboeken |
| |
Handboek 1:
Human Histology, A. Stevens, J. Lowe, Elsevier
Handboek 2:
Sobotta Atlas of Anatomy, F. Paulsen, J. Waschke, Elsevier
Handboek 3:
Neuroscience: Exploring the Brain, Bear M., Paradiso M, Connors B.W., Lippincott Williams & Wilkins
Handboek 4:
Before we are born: Essentials of embryology and birth defects, K. Moore, T.V.N. Persaud, M. Torchia, Elsevier
Handboek 5:
Medical Physiology, W.F. Boron, E.L. Boulpaep, Elsevier |
|
 
|
| Verplicht studiemateriaal |
| |
Online studieleidraad 'Neurowetenschappen' |
|
 
|
| Opmerkingen |
| |
Studenten dienen tijdens de vaardigheidstrainingen zowel de rol van arts als patiënt op te nemen. |
|
|
Eindcompetenties | | EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
| Aangeboden in | Tolerantie3 |
|
2de bachelorjaar in de geneeskunde
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
| 2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|