Functioneren bij pediatrische aandoeningen (4112) |
Onderwijstaal : Nederlands |
Studiepunten: 5,0 | | | Periode: kwartiel 4 (5sp) | | | 2de Examenkans1: Ja | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
|
De student kan de motorische ontwikkeling en het huidig functioneren van een kind in kaart brengen
|
|
|
Binnen pediatrische aandoeningen focussen we ons op volgende doelgroepen: kinderen en jongeren van 0 tot 18 jaar met courante neuromotorische, orthopedische, pulmonale aandoeningen, gedrags- en ontwikkelingsstoornissen, syndromen en verstandelijke beperkingen. Voor deze aandoeningen komen de pathologie en het functioneren, het kinesitherapeutisch onderzoek en het klinisch redeneren aan bod. Deze aspecten zijn vereist voor het opstellen van een kinesitherapeutisch behandelplan met als doel de leeftijdsadequate functionele capaciteiten en mogelijkheden te optimaliseren.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 60 % |
|
Meerkeuzevragen, zekerheidsgraden | ✔ |
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De compensatieregel houdt in dat als een student minder dan de helft scoort op 1 van beide onderdelen, de student dit tekort in het andere onderdeel moet compenseren met een dubbel aantal positieve punten tegenover de behaalde negatieve punten (vb een 9/20 op schriftelijk examen wordt gecompenseerd door een 12/20 op mondeling examen). Of een student al dan niet heeft voldaan aan de compensatieregel, wordt berekend op basis van de niet afgeronde-deelcijfers. |
|
|
|
Gevolg | Als de student voldoet aan de compensatieregel, wordt zijn eindcijfer het gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde deelcijfers. Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een voldoende, wordt zijn eindcijfer een negen. Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een onvoldoende, dan wordt er van dit niet-afgerond gewogen gemiddelde 2 punten (op 20) afgetrokken. Dit resultaat wordt vervolgens conform de afrondingsregels van het OER afgerond en vormt het eindresultaat van het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Extra info | Bij de meerkeuzevragen van het schriftelijk examen worden zekerheidsgraden gebruikt. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Handboek 1:
Kinderfysiotherapie, Van Empelen, 4e editie, Bohn Stafleu van Loghum
ISBN: 9789036815918 |
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Psychiatrie: een inleiding,Nevid JS, Rathus SA, Greene B,10e editie,Parson Benelux,9789043033541 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Blokwijzer: Functioneren bij pediatrische aandoeningen, K. Klingels, E. Verbecque |
|
|
Eindcompetenties bachelor in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie
|
- EC
| EC 01 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan - voor courante problemen en op basisniveau - in functie van preventief of curatief handelen evidenced based en op ethisch verantwoorde wijze een kinesitherapeutische diagnose stellen, uitgaande van de hulpvraag van de gesimuleerde patiënt/cliënt, de doelgerichte anamnese en het klinisch kinesitherapeutisch onderzoek en deze professioneel communiceren naar de patiënt/cliënt. | | - DC
| DC 19 De student kent de pathologie, symptomen, functioneringsproblemen en het natuurlijk en afwijkend beloop van courante aandoeningen. | | | - BC
|
- De student kent de pathologie en het functioneren van courante pediatrische aandoeningen.
| | - DC
| DC 20 De student kent de oranje en rode vlaggen voor doorverwijzing naar een specialist. | | | - BC
|
- De student kent de signalen in het motorisch functioneren en gedrag van het kind, waarvoor doorgestuurd moet worden naar de specialist.
| | - DC
| DC 21 De student voert de anamnese en het klinisch onderzoek uit, met inbegrip van klinisch redeneren. Deze deelcompetentie omvat het onderzoek op functie- en activiteitenniveau. | | | - BC
|
- De student kent de generieke en conditie-specifieke onderzoeken voor courante pediatrische aandoeningen en kan deze uitvoeren.
| | - DC
| DC 22 De student kan op basis van klinisch redeneren vanuit de hulpvraag, de anamnese en het kinesitherapeutisch onderzoek een kinesitherapeutische diagnose stellen. | | | - BC
|
- De student kan op basis van de hulpvraag de relevante inhoud vanuit de anamnese integreren met de resultaten van het kinesitherapeutisch onderzoek en door klinisch redeneren komen tot een kinesitherapeutische diagnose.
| | - DC
| DC 23 De student kent de diagnostiek van courante aandoeningen. | | - DC
| DC 26 De student heeft inzicht in de aangeboden psychopathologische beelden, zowel op vlak van diagnostiek als binnen de maatschappelijke context. | - EC
| EC 03 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan, in functie van een efficiënt verloop van het kinesitherapeutisch handelen en met respect voor de identiteit/privacy van de cliënt, het resultaat van elke fase van het kinesitherapeutisch handelen, schriftelijk en mondeling communiceren, met inbegrip van het dossier. | | - DC
| DC 03 De student kan de communicatievaardigheden die relevant zijn voor de kinesitherapeut in de kinesitherapeut-patiënt relatie toepassen. | | | - BC
|
- De student hanteert professioneel en correct taalgebruik aangepast aan het niveau van de patiënt.
| | - DC
| DC 07 De student beheerst de didactische principes die horen bij het geven van instructies aan individuen en groepen in de kinesitherapeutische context. | | | - BC
|
- De student kan deze didactische principes toepassen in de klinische praktijk bij verschillende doelgroepen.
|
|
|
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
Aangeboden in | Tolerantie3 |
2de bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie
|
J
|
voorbereidingsprogramma revalidatiewetenschappen en kinesitherapie
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|