De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Healthy Lifestyle: Exercise Physiology & Physical Activity (4156)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Bert OP 'T EIJNDE 
  
Lid van het onderwijsteam :dr. Ine NIESTE 
 dr. Jan SPAAS 
 dr. Wouter FRANSSEN 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 3,0
  
Periode: semester 2 (3sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
    Biofysica (3609) 4.0 stptn
    Biomoleculen (3606) 7.0 stptn
    Celbiologie (3408) 8.0 stptn
    Celfysiologie (5451) 10.0 stptn
    Chemische homeostase (3415) 4.0 stptn
    Functionele anatomie (3607) 4.0 stptn
    Functionele histologie (5468) 6.0 stptn
    Genetica en genomica (3410) 10.0 stptn
    Vaardigheidsonderwijs (3416) 3.0 stptn
 
  Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
    Statistiek in genetica (3411) 4.0 stptn
 

Inhoud

Of je op latere leeftijd een chronische aandoening krijgt wordt voor ongeveer 50% bepaald door je genen, omgevingsfactoren en de aanwezige gezondheidzorg samen. De overige 50% worden evenwel VOLLEDIG bepaald door je 'lifestyle'. Met andere woorden, hoe je leeft is een heel belangrijke gezondheidsfactor want meer en meer wetenschappelijk onderzoek toont inmiddels aan dat een gezonde levenstijl ziekte kan voorkomen, afremmen of remediëren. 'Lifestyle' vormt dan ook het belangrijkste onderdelen van het 'preventive medicine' concept!

Je 'lifestyle' wordt in belangrijke mate bepaald door je fysieke activiteit en je voeding. Tijdens het 3de bachelor opleidingsonderdeel 'Healthy Lifestyle: Exercise Physiology & Physical Activity' focussen we op fysieke activiteit en fysieke beweging/sport als medicijn. Gedurende het opleidingsonderdeel bestuderen we dan ook de werking van het musculaire energiesysteem tijdens contracties en energiesugsubstraatselectie en leggen we uit hoe topsporters zich optimaal voorbereiden op een wedstrijd. Hierna onderzoeken we hoe het cardiovasulaire, respiratoire en musculaire systeem reageren op fysieke trainingsprikkels en intense spiercontracties. Tenslotte lichten we 'exercise immunology' toe en leggen we de neuroendocriene controle van inspanning uit.

Ter info. Tijdens het eerste masterjaar lichten we gezonde voeding en dieet toe in het opleidingsonderdeel 'Healthy Lifestyle: Nutrion & Dietary Invertentions'.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Onderwijsgroep  
Practicum  


Evaluatie

Periode 3    Studiepunten 3,00

Evaluatievorm
Mondeling examen100 %
Extra info

Mondeling examen: Open vraag met schriftelijke voorbereiding.


Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplichte handboeken (boekhandel)
 

Handboek 1:

Exercise Physiology for Health & Fitness, Plowan SA, Meest recente editie, LWW

ISBN: 9781975179625

 

Opmerkingen
 

Het maximum aantal toegelaten studenten: 21.

De toewijzing gebeurt doormiddel van een willekeurige loting met een computerprogramma. De resulaten van de loting worden vervolgens bekend gemaakt op de eerste maandag van kwartiel 2. Studenten die het opleidingsonderdeel niet toegewezen krijgen, dienen een nieuwe keuze te maken voor 15 december van het huidige academiejaar.



Eindcompetenties
bachelor in de biomedische wetenschappen
  •  EC 
  • EC 01. De bachelor biomedische wetenschappen is een kritische wetenschapper die zich bewust is van zijn maatschappelijke rol in de verbetering van de gezondheidszorg en van zijn/haar brugfunctie tussen de verschillende partners in de gezondheidszorg op niveau van preventie, diagnose en therapie van ziekten. [Leerlijn 1: Maatschappelijke relevantie - stakeholder awareness, maatschappelijk handelen]
  •  EC 
  • EC 03. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft inzicht in de relatie tussen leefmilieu en gezondheid, met speciale aandacht voor preventie in de gezondheidszorg. [Leerlijn 3: Interactie gezondheid/omgeving]
  •  EC 
  • EC 07. De bachelor in de biomedische wetenschappen kan onderzoeksgegevens analyseren en interpreteren. [Leerlijn 5: Wetenschappelijk denken en handelen (Praktische onderzoeksvaardigheden en dataverwerking)]
  •  EC 
  • EC 13. De bachelor in de biomedische wetenschappen heeft aandacht voor de internationale dimensie van het vakgebied. Hij/zij kan omgaan met internationale wetenschappelijke literatuur, kan mondeling en schriftelijk communiceren in het Engels. [Leerlijn 10: Internationale dimensie]
  •  EC 
  • EC 14: De bachelor biomedische wetenschappen heeft inzicht in de werkingsprincipes van verschillende (innovatieve) technologieën binnen diagnose en therapie.
 

Educatieve master in de gezondheidswetenschappen
  •  EC 
  • 5.1 De educatieve master is een domeinexpert GZW: de EM heeft inzicht in de bouw en het functioneren van het menselijk lichaam in ziekte en gezondheid (op moleculair, cellulair, orgaan- en organisme-niveau).

  •  EC 
  • 5.3 De educatieve master is een domeinexpert GZW: de EM heeft inzicht in de gezondheidsprincipes, het ontstaan van leefstijlgerelateerde aandoeningen en het huidige preventief gezondheidsbeleid.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
3de bachelorjaar in de biomedische wetenschappen J
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen keuzetraject BMW/GEN met vakdidactiek biologie J
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen keuzetraject BMW/GEN met vakdidactiek chemie J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.