De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Vakdidactiek economie basis (4167)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Tom KUPPENS 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw Charlotte ADRIAENSENS 
 Mevrouw Inge STULENS 
 Mevrouw Karolien VLAYEN 
 De heer Kris BOETS 
 dr. Lise JANSSENS 
 De heer Ronny MEERTENS 
 Mevrouw Stefanie SAENEN 
 Mevrouw Virginie SNELLINGS 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 6,0
  
Periode: semester 1 (6sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Volgtijdelijkheid
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
    Leren en ontwikkeling (4159) 6.0 stptn
 

Begincompetenties

Voor dit opleidingsonderdeel wordt verwacht dat je vakinhoudelijke kennis over economie en bedrijfswetenschappen hebt of aan het verwerven bent op masterniveau. Er wordt in dit opleidingsonderdeel immers geen nieuwe vakinhoudelijke kennis in het wetenschapsdomein economie en bedrijfswetenschappen aangebracht. Er wordt verwacht dat je die kennis zelfstandig kan opfrissen en/of actualiseren.



Inhoud

In het opleidingsonderdeel (OPO) ‘vakdidactiek economie basis’ vertalen we het didactisch referentiekader naar de specifieke domeinen (vb. algemene economie, boekhouden, …) binnen het vakgebied economie. In dit OPO leer je hoe je een krachtige leeromgeving kan creëren voor de lessen economie en proef je van het lesgeven.

Dit OPO bestaat uit twee delen: (i) een theoretisch vakdidactisch luik en (ii) een praktijkgericht vakdidactisch luik. In het theoretische gedeelte vertaal je het didactische referentiekader naar de specifieke domeinen binnen het vakgebied economie. Je leert hoe je een krachtige leeromgeving kan creëren voor de lessen economie en hoe je een goede lesvoorbereiding maakt. In het praktijkgerichte gedeelte ontwerp je effectief enkele lesvoorbereidingen en proef je van het lesgeven in de veilige omgeving binnen de muren van de UHasselt. Dat wil zeggen dat je één of meerdere lesfases uit de voorbereide lessen ook effectief geeft aan je medestudenten.

Het opleidingsonderdeel is daarom opgebouwd rond de zogenaamde DEM/DOE-cyclus. In deze cyclus wordt een demonstratieles (DEM) binnen een subdomein van het vakgebied economie en organisatie telkens gevolgd door een ‘doe-les’ (DOE) of microteaching. Deze cyclus herhaalt zich vier keer, waardoor achtereenvolgens de volgende subdomeinen aan bod komen:
(1) bedrijfswetenschappen en recht, (2) boekhouden, (3) algemene economie en (4) beleidsinformatica. Daarbij besteden we aandacht aan de specifieke aanpak die elk van deze subdomeinen van de leerkracht economie vereist.

De demonstratielessen worden gegeven door praktijkassistenten die ook een opdracht hebben in het secundair onderwijs. Tijdens een DEM-sessie spelen de studenten de rol van leerlingen en krijgen ze een gerichte observatie-opdracht. Op die manier worden de vakdidactische kaders op een inductieve wijze aangebracht. Vervolgens krijgen de studenten de opdracht om de vakdidactische kaders toe te passen in een lesontwerp binnen hetzelfde subdomein. De studenten krijgen een denkschema aangereikt voor de opbouw van een les economie waarin een probleemstellende benadering en leerlingenactiviteit centraal staan. Daarbij wordt aandacht besteed aan de rol van technologie, met inbegrip van generatieve AI.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Practicum  
Werkzittingen  
Werkvormen  
Demonstraties  
Huiswerktaken  
Onderwijsleergesprek  
Rollenspel (simulatie)  
Workshop  


Evaluatie

Periode 1    Studiepunten 6,00

Evaluatievorm
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode50 %
Andere:Permanente evaluatie (Micro-teachings)
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarenkel deelcijfers van minstens 8/20 kunnen worden overgedragen naar de tweede examenkans
Mondeling examen50 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarenkel deelcijfers van minstens 8/20 kunnen worden overgedragen naar de tweede examenkans
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie
ToelichtingDe voorbereiding bij het mondelinge examen is gesloten boek.
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenDe student dient op elk onderdeel van de evaluatie (mondeling examen + permanente evaluatie) minstens 8/20 te behalen.
GevolgWanneer de student op een onderdeel van de evaluatie minder dan 8/20 behaalt, wordt dit laagste cijfer het eindcijfer van het volledige opleidingsonderdeel voor de betreffende examenkans.
Mogelijke externe locatie
Extra info
  • Er zijn enkele verplichte contactmomenten waarop de aanwezigheid van de student verwacht wordt. De data van deze contactmomenten worden gecommuniceerd via het overzicht van de lessenreeks tijdens het eerste contactmoment. Deze contactmomenten zijn verplicht gezien deze deel uitmaken van de evaluatieonderdelen van dit opleidingsonderdeel. Iedere afwezigheid bij verplichte evaluatiemomenten dient gewettigd te worden, bijvoorbeeld bij een situatie van overmacht of d.m.v. een doktersattest.
  • Het mondelinge examen is gesloten boek.  

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm Voor de evaluatie onderdelen waarvoor een lager resultaat dan 8/20 werd behaald dient er een tweede examenkans te worden afgelegd.
 

Verplichte handboeken (boekhandel)
 

Handboek 1:

Vakdidactiek voor leraren economie: een praktijkgerichte benadering, Fastré, L.; Tulleneers, V.; Vlayen, K., Nieuwe editie 2021, Lannoo campus

 

Verplicht studiemateriaal
 

De slides van de hoorcolleges en bijkomende, verplichte literatuur (wetenschappelijk onderzoek) worden ter beschikking gesteld op Blackboard.



Eindcompetenties
master in de handelswetenschappen
  •  EC 
  • EC 01: De master handelswetenschappen past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin)

  •  EC 
  • EC 03: De master handelswetenschappen volgt actief evoluties op in de bedrijfseconomische wetenschappen en praktijken. (Zelfsturing en ondernemingszin)

  •  EC 
  • EC 05: De master handelswetenschappen communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling in zowel de opleidingstaal en minstens één andere taal, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren)

  •  EC 
  • EC 12: De master handelswetenschappen reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness)

  •  EC 
  • EC 14: De master handelswetenschappen kan diepgaande academische inzichten uit organisatie- en managementwetenschappen en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toepassen bij het analyseren van complexe managementvraagstukken en het formuleren van adviezen. (Probleemoplossend vermogen)

  •  EC 
  • EC 18: De master HW reflecteert over sterke en zwakke (inter)persoonlijke vaardigheden en neemt vervolgens actie om deze vaardigheden verder te ontwikkelen.

 

bachelor in de toegepaste economische wetenschappen
  •  EC 
  • EC 01: De bachelor TEW bouwt zelfsturend kennis op met het oog op levenslang leren. (Zelfsturing en ondernemerszin)

  •  EC 
  • EC 02: De bachelor TEW toont een ondernemende ingesteldheid. (Zelfsturing en ondernemerszin)

  •  EC 
  • EC 05: De bachelor TEW communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren)

  •  EC 
  • EC 09: De bachelor TEW analyseert, interpreteert en evalueert onder begeleiding onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden)

  •  EC 
  • EC 10: De bachelor TEW identificeert stakeholders en hun belangen en houdt hiermee rekening bij het nemen van beslissingen. (Stakeholder Awareness)

  •  EC 
  • EC 12: De bachelor TEW is zich bewust van ethische en duurzaamheidsaspecten bij de bedrijfsvoering. (Stakeholder Awareness)   

 

master in de toegepaste economische wetenschappen
  •  EC 
  • EC 01: De master TEW past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin)

  •  EC 
  • EC 03: De master TEW volgt actief evoluties op in de bedrijfseconomische wetenschappen en praktijken. (Zelfsturing en ondernemingszin)

  •  EC 
  • EC 05: De master TEW communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren)

  •  EC 
  • EC 12: De master TEW reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness)

  •  EC 
  • EC 15: De master TEW kan diepgaande inzichten en argumentatiewijzen uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toepassen bij het oplossen van strategische beleidsvraagstukken. (Probleemoplossend vermogen)

 

bachelor handelsingenieur
  •  EC 
  • EC 01: De bachelor HI bouwt zelfsturend kennis op met het oog op levenslang leren. (Zelfsturing en ondernemingszin)

  •  EC 
  • EC 02: De bachelor HI toont een ondernemende ingesteldheid. (Zelfsturing en ondernemingszin)

  •  EC 
  • EC 05: De bachelor HI communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren)

  •  EC 
  • EC 09: De bachelor HI analyseert, interpreteert en evalueert onder begeleiding onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden)

  •  EC 
  • EC 10: De bachelor HI identificeert stakeholders en hun belangen en houdt hiermee rekening bij het nemen van beslissingen. (Stakeholder awareness)

  •  EC 
  • EC 12: De bachelor HI is zich bewust van ethische en duurzaamheidsaspecten bij de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness)

 

master handelsingenieur in de beleidsinformatica
  •  EC 
  • EC 01: De master BI past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin)

  •  EC 
  • EC 03: De master BI volgt actief evoluties op in de bedrijfseconomische wetenschappen en praktijken. (Zelfsturing en ondernemingszin)

  •  EC 
  • EC 05: De master BI communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren)

  •  EC 
  • EC 09: De master BI toont zelfstandigheid bij het analyseren, interpreteren en evalueren van onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden)

  •  EC 
  • EC 12: De master BI reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness)

 

master handelsingenieur
  •  EC 
  • EC 01: De master HI past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin)

  •  EC 
  • EC 03: De master HI volgt actief evoluties op in de bedrijfseconomische wetenschappen en praktijken. (Zelfsturing en ondernemingszin)

  •  EC 
  • EC 05: De master HI communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren)

  •  EC 
  • EC 10: De master HI integreert het perspectief van stakeholders bij het optimaliseren van complexe bedrijfsprocessen. (Stakeholder awareness)

  •  EC 
  • EC 12: De master HI reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness)

  •  EC 
  • EC 13: De master HI past diepgaande inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –technische problemen. (Probleemoplossend vermogen)

  •  EC 
  • EC 16: De master HI gebruikt ICT-toepassingen en basis programmeervaardigheden om bedrijfseconomische en –technische data te vertalen naar bedrijfsrelevante informatie. (Opleidingsspecifieke competenties)

 

Educatieve master in de economie
  •  EC 
  • 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het  vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk.

  •  EC 
  • 1.2. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak:  de EM kan onderwijsinnovaties kritisch en creatief inzetten in de eigen klaspraktijk.

  •  EC 
  • 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak:  de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise.

  •  EC 
  • 2.2 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM stimuleert eigenaarschap van het leerproces en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen via een coachende aanpak.

  •  EC 
  • 2.3 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling:  de EM speelt gedifferentieerd en flexibel in op noden en context van elke leerling.

  •  EC 
  • 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek.

  •  EC 
  • 4.1 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM is in staat om vorm te geven aan teamoverleg, zowel binnen vakgroepen als vakoverschrijdend. 

  •  EC 
  • 4.2 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler:  de EM maakt maatschappelijke uitdagingen bespreekbaar als hefboom voor actie en engagement.

  •  EC 
  • 4.3 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler:  de EM werkt samen met lln, collega's, ouders, opvoeders en/of externe partners in functie van het leerproces.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
2de masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica J
3de bachelorjaar handelsingenieur keuze J
3de bachelorjaar in de toegepaste economische wetenschappen keuze J
Educatieve master in de economie verkort traject J
Educatieve master in de economie volledig traject deel 2 keuze J
Spec Onderwijs verplicht J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.