Vakdidactiek architectuur (4172)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Arch. Katrien RAEDTS 
  
Co-titularis :Mevrouw Bettina LUYTEN 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw Eveline LAMBRECHTS 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 3,0
  
Periode: semester 2 (3sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
Groep 1
 
  Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
    Vakdidactiek ontwerpwetenschappen (4170) .0 stptn
 
Of groep 2
 
  Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
    Vakdidactiek ontwerpwetenschappen (4459) 6.0 stptn
 

Inhoud

In het opleidingsonderdeel vakdidactiek architectuur verdiepen en verbreden de studenten hun vakdidactische competenties in de domeinen architectuurontwerp en bouwkunde. Doorheen het semester komen er theoretische vakdidactische onderwerpen aan bod, maar wordt er ook gereflecteerd en geoefend aan de hand van geïntegreerde opdrachten en korte didactische oefeningen.

 

Theoretische vakdidactische onderwerpen:

- opbouw leerplannen secundair onderwijs in het domein architectuurontwerp & bouwkunde

- uitwerken van een verkort lesvoorbereidingsformulier (grafische voorstelling lesverloop)

- ontwikkelen vakspecifiek leermateriaal: afbakenen leerinhouden, ontwerp van leermateriaal, formuleren en instrueren van vakspecifieke opdrachten

- verdieping van vakspecifieke werkvormen: ontwerpbegeleiding, werkvormen in een ateliercontext, demonstratie m.b.t. psychomotorische vaardigheden, ICT-toepassingen (CAD lessen, ontwikkelen van tutorials en kennisclips), organisatie van extra-muros activiteiten

- verdieping van vakspecifieke evaluatie: jurysystemen, mondelinge en schriftelijke feedback, kritische zelfevaluatie als affectieve vaardigheid, leergesprekken

- e-learning, kennisclips & demonstratietutorials

 

Praktijkgerichte opdrachten:

- KORTE DIDACTISCHE OPDRACHTEN (KDO's):  keuzezelfstudieopdrachten m.b.t. de theoretische concepten + opdrachten tijdens de contactmomenten ter verwerking van de theoretische concepten

- GROTE DIDACTISCHE OPRDACHTEN (GDO's):

1. GDO.A (architectuur): uitwerken van een leerlijn en een les met focus op architectuurontwerp in de tweede graad van het secundair onderwijs (KSO): uitwerken van een vakspecifieke opdracht , uitvoeren van vakspecifieke werkvormen (demonstratie + instructie) met aandacht voor differentiatie, uitwerking en implementatie van een evaluatiefiche, uitwerken van een demonstratietutorial. GDO.A als geheel wordt gepresenteerd aan een externe jury.

2. GDO.B (bouw): uitwerken van een projectbundel bouw (vakspecifiek leermateriaal + didactische wenken) in team met een leerkracht in de context van het BSO of TSO.

3. GDO.R (reflectie): reflectie's m.b.t. jurypresentatie GDO.A + leerinzichten vakdidactiek architectuur.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Collectief feedback moment  
Hoorcollege  
Werkzittingen  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  


Evaluatie

Semester 2 (3,00sp)

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode10 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarIndien de student geslaagd is (min. 10/20) op een evaluatieonderdeel, kan dit deelpunt worden overgedragen naar de tweede examenkans
Reflectieopdracht
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode60 %
Andere:KDO (20%) wordt geëvalueerd a.d.h.v. klassikale presentaties tijdens de
werkzittingen
GDO.A (40%) wordt geëvalueerd a.d.h.v. het PROCES (feedbackmomenten
tijdens
werkzittingen) + PRODUCT (mondelinge presentatie aan externe jury)
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarIndien de student geslaagd is (min. 10/20) op een evaluatieonderdeel, kan dit deelpunt worden overgedragen naar de tweede examenkans
Ander examen30 %
Andere:GDO.B (30%) wordt geëvalueerd a.d.h.v. een mondelinge presentatie in
groep.
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarIndien de student geslaagd is (min. 10/20) op een evaluatieonderdeel, kan dit deelpunt worden overgedragen naar de tweede examenkans
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
Voorwaarden
  1. De student dient op elk onderdeel van de evaluatie (KDO + GDO.A + GDO.B + GDO.R) minstens 8/20 te behalen.
  2. Alle deeltaken worden ingediend op de afgesproken deadlines.
Gevolg
  1. Wanneer de student op een onderdeel van de evaluatie (KDO + GDO.A + GDO.B+ GDO.R) minder dan 8/20 behaalt, wordt dit laagste cijfer het eindcijfer van het volledige opleidingsonderdeel voor de betreffende examenkans.
  2. Deeltaken die niet op de afgesproken deadline worden ingeleverd krijgen een beoordeling van 0/20.
Extra infoEr zijn enkele verplichte contactmomenten waarop de aanwezigheid vd student verwacht wordt. De data van deze contactmomenten worden gecommuniceerd via het overzicht van de lessenreeks tijdens het eerste contactmoment. Deze contactmomenten zijn verplicht gezien deze deel uitmaken van de evaluatieonderdelen van dit opleidingsonderdeel. Iedere afwezigheid dient voorafgaandelijk gecommuniceerd te worden of nadien gewettigd te worden d.m.v. een doktersattest.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm In geval van een onvoldoende voor het gehele OPO dient elk
evaluatieonderdeel (GDO.A + GDO.B + GDO.R + KDO) waarvoor een
onvoldoende werd behaald herkanst te worden.
 

Verplicht studiemateriaal
 

Aanvullend studiemateriaal (bv. powerpoints van de lessen) wordt ter beschikking gesteld op Blackboard.

 

Aanbevolen literatuur
  Anders evalueren,Filip Dochy, Wouter Schelfhout, Steven Janssens,LannooCampus,9789020953480

Leren & onderwijzen, inleiding tot de algemene didactiek,Roger Standaert, Firmin Troch, Inge Peeters, Ilse Stroobants,7,Acco,9789463444118


Eindcompetenties
Educatieve master in de ontwerpwetenschappen
  •  EC 
  • 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het  vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk.

  •  EC 
  • 1.2. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak:  de EM kan onderwijsinnovaties kritisch en creatief inzetten in de eigen klaspraktijk.

  •  EC 
  • 2.1 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM creëert een inclusief en positief klasklimaat met het oog op de groei van elke leerling. 

  •  EC 
  • 2.2 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM stimuleert eigenaarschap van het leerproces en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen via een coachende aanpak.

  •  EC 
  • 2.3 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling:  de EM speelt gedifferentieerd en flexibel in op noden en context van elke leerling.

  •  EC 
  • 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek.

  •  EC 
  • 4.1 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM is in staat om vorm te geven aan teamoverleg, zowel binnen vakgroepen als vakoverschrijdend. 

  •  EC 
  • 4.3 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler:  de EM werkt samen met lln, collega's, ouders, opvoeders en/of externe partners in functie van het leerproces.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
Educatieve master in de ontwerpwetenschappen jaar 1 J
Educatieve master in de ontwerpwetenschappen verkort traject J
Educatieve master in de ontwerpwetenschappen verkort traject - bijkomende vakdidactiek J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.