De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Vakdidactiek gezondheidswetenschappen (4175)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Anouk AGTEN 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw An HAEPERS 
 Prof. dr. Kris JANSSENS 
 Mevrouw Linde CEYSSENS 
 Mevrouw Lindsay EVERAERT 
 Mevrouw Veerle REMANS 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 6,0
  
Periode: semester 1 (6sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 

Inhoud

In het opleidingsonderdeel Vakdidactiek Gezondheidswetenschappen staat de ontwikkeling van vakdidactische expertise centraal. Studenten leren hoe ze theoretische inzichten uit de pedagogisch-didactische vakken kunnen vertalen naar krachtig en betekenisvol onderwijs binnen het domein van de gezondheidswetenschappen – met inbegrip van medische en verpleegkundige wetenschappen.

Het vak is opgebouwd uit twee complementaire luiken: een theoretisch deel (3 studiepunten) en een praktijkgericht deel (3 studiepunten). Samen versterken ze het vermogen van de studenten om rekening houdend met diversiteit en talenten van lerenden, inspirerend en activerend onderwijs vorm te geven binnen dit specifieke vakgebied.

Theoretisch luik (3 SP)

In dit deel verdiepen studenten zich in de fundamenten van vakdidactiek binnen de gezondheidswetenschappen. De volgende thema’s komen aan bod:

  • De plaats van gezondheidswetenschappen binnen het Vlaamse onderwijslandschap

  • Analyse van eindtermen, leerplannen (secundair onderwijs) en eindcompetenties (hoger onderwijs)

  • Jaarplannen kritisch leren lezen en analyseren

  • Opbouw van een lesvoorbereiding:

    • Beginsituatie in kaart brengen

    • Doelstellingen formuleren en leerinhouden selecteren

    • Keuze van werkvormen, groeperingsvormen en leermiddelen

  • Activerende didactiek

  • Formatieve en summatieve evaluatiestrategieën

  • Integratie van gezondheidseducatie in de lessen

Praktijkgericht luik (3 SP)

In het praktijkgedeelte oefenen studenten hun didactische vaardigheden in drie microteachings, waarbij ze lesgeven aan medestudenten. Twee van deze oefenlessen worden formatief geëvalueerd, één summatief. Deze microteachings bieden een veilige leeromgeving om te experimenteren met didactische werkvormen en dienen als directe voorbereiding op de stages in het onderwijs.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Werkzittingen  
Werkvormen  
Demonstraties  
Discussies /debat  
Groepswerk  
Oefeningen  
Presentatie  
Rollenspel (simulatie)  


Evaluatie

Periode 1    Studiepunten 6,00

Evaluatievorm
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode50 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarminimum 10/20
Mondeling examen50 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarminimum 10/20
Open vragen
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenDe student dient op elk onderdeel van de evaluatie (mondeling + microteaching) minstens 8/20 te behalen.
GevolgWanneer de student op een onderdeel van de evaluatie minder dan 8/20 behaalt, wordt dit laagste cijfer het eindcijfer van het volledige opleidingsonderdeel voor de betreffende examenkans.
Extra info

Er zijn verplichte contactmomenten waarop de aanwezigheid van de student verwacht wordt. De data van deze contactmomenten worden gecommuniceerd via het overzicht van de lessenreeks tijdens het eerste contactmoment. Deze contactmomenten zijn verplicht aangezien ze deel uitmaken van de evaluatieonderdelen van dit opleidingsonderdeel.


Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm Indien de student in eerste zittijd niet slaagt, dient voor elk opleidingsonderdeel waarvoor een lager resultaat dan 10/20 wordt behaald, een tweede examenkans te worden afgelegd.
 

Verplicht studiemateriaal
 

Het verplicht studiemateriaal wordt aangeboden via het elektronisch leerplatform Blackboard.



Eindcompetenties
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen
  •  EC 
  • 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het  vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk.

  •  EC 
  • 1.2. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak:  de EM kan onderwijsinnovaties kritisch en creatief inzetten in de eigen klaspraktijk.

  •  EC 
  • 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak:  de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise.

  •  EC 
  • 2.1 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM creëert een inclusief en positief klasklimaat met het oog op de groei van elke leerling. 

  •  EC 
  • 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek.

  •  EC 
  • 4.2 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler:  de EM maakt maatschappelijke uitdagingen bespreekbaar als hefboom voor actie en engagement.

  •  EC 
  • 4.3 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler:  de EM werkt samen met lln, collega's, ouders, opvoeders en/of externe partners in functie van het leerproces.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen jaar 1 J
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen verkort traject J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.