Vakdidactiek gezondheidswetenschappen (4175) |
Onderwijstaal : Nederlands |
Studiepunten: 6,0 | | | Periode: semester 1 (6sp) | | | 2de Examenkans1: Ja | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
In het opleidingsonderdeel Vakdidactiek Gezondheidswetenschappen staat de ontwikkeling van vakdidactische expertise centraal. Studenten leren hoe ze theoretische inzichten uit de pedagogisch-didactische vakken kunnen vertalen naar krachtig en betekenisvol onderwijs binnen het domein van de gezondheidswetenschappen – met inbegrip van medische en verpleegkundige wetenschappen.
Het vak is opgebouwd uit twee complementaire luiken: een theoretisch deel (3 studiepunten) en een praktijkgericht deel (3 studiepunten). Samen versterken ze het vermogen van de studenten om rekening houdend met diversiteit en talenten van lerenden, inspirerend en activerend onderwijs vorm te geven binnen dit specifieke vakgebied.
Theoretisch luik (3 SP)
In dit deel verdiepen studenten zich in de fundamenten van vakdidactiek binnen de gezondheidswetenschappen. De volgende thema’s komen aan bod:
-
De plaats van gezondheidswetenschappen binnen het Vlaamse onderwijslandschap
-
Analyse van eindtermen, leerplannen (secundair onderwijs) en eindcompetenties (hoger onderwijs)
-
Jaarplannen kritisch leren lezen en analyseren
-
Opbouw van een lesvoorbereiding:
-
Beginsituatie in kaart brengen
-
Doelstellingen formuleren en leerinhouden selecteren
-
Keuze van werkvormen, groeperingsvormen en leermiddelen
-
Activerende didactiek
-
Formatieve en summatieve evaluatiestrategieën
-
Integratie van gezondheidseducatie in de lessen
Praktijkgericht luik (3 SP)
In het praktijkgedeelte oefenen studenten hun didactische vaardigheden in drie microteachings, waarbij ze lesgeven aan medestudenten. Twee van deze oefenlessen worden formatief geëvalueerd, één summatief. Deze microteachings bieden een veilige leeromgeving om te experimenteren met didactische werkvormen en dienen als directe voorbereiding op de stages in het onderwijs.
|
|
|
|
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Demonstraties ✔
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | minimum 10/20 |
|
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | minimum 10/20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient op elk onderdeel van de evaluatie (mondeling + microteaching) minstens 8/20 te behalen. |
|
|
|
Gevolg | Wanneer de student op een onderdeel van de evaluatie minder dan 8/20 behaalt, wordt dit laagste cijfer het eindcijfer van het volledige opleidingsonderdeel voor de betreffende examenkans. |
|
|
|
Extra info | Er zijn verplichte contactmomenten waarop de aanwezigheid van de student verwacht wordt. De data van deze contactmomenten worden gecommuniceerd via het overzicht van de lessenreeks tijdens het eerste contactmoment. Deze contactmomenten zijn verplicht aangezien ze deel uitmaken van de evaluatieonderdelen van dit opleidingsonderdeel. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien de student in eerste zittijd niet slaagt, dient voor elk
opleidingsonderdeel waarvoor een lager resultaat dan 10/20 wordt
behaald, een tweede examenkans te worden afgelegd. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het verplicht studiemateriaal wordt aangeboden via het elektronisch leerplatform Blackboard. |
|
|
Eindcompetenties Educatieve master in de gezondheidswetenschappen
|
- EC
| 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk. | - EC
| 1.2. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM kan onderwijsinnovaties kritisch en creatief inzetten in de eigen klaspraktijk. | - EC
| 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise. | - EC
| 2.1 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM creëert een inclusief en positief klasklimaat met het oog op de groei van elke leerling. | - EC
| 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek. | - EC
| 4.2 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM maakt maatschappelijke uitdagingen bespreekbaar als hefboom voor actie en engagement. | - EC
| 4.3 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM werkt samen met lln, collega's, ouders, opvoeders en/of externe partners in functie van het leerproces. |
|
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
Aangeboden in | Tolerantie3 |
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen jaar 1
|
J
|
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen verkort traject
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|