Gedragsinterventies (4189) |
Onderwijstaal : Nederlands |
Studiepunten: 6,0 | | | Periode: semester 1 (6sp) | | | 2de Examenkans1: Ja | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
|
Er is geen specifieke voorkennis vereist.
|
|
|
Waarom blijven we met zijn allen in files staan? Hoe bevorderen we het gebruik van actieve vervoersmiddelen? Gedrag is een complex gegeven, gedragsbeïnvloeding nog meer. Toch proberen overheden aan de hand van campagnes het gedrag van personen in de ‘goede’ richting te sturen. Stel dat de overheid aan jou de opdracht geeft om een interventie op te stellen voor een verkeer- of mobiliteit gerelateerd probleem, hoe pak je dit aan?
Dit doen we door de toepassing van Intervention Mapping. Intervention Mapping biedt een kader voor het ontwikkelen van interventieprogramma's. Dit kader bestaat uit verschillende stappen, startende met een grondige probleemanalyse. Daarbij wordt er gebruik gemaakt van bestaande literatuur, en geschikte theorieën. De idee is dat het ontwikkelen van het interventieprogramma doorheen elke stap gebaseerd is op een probleemgerichte aanpak. Hiervoor wordt er in groep gewerkt.
We vertrekken in dit vak van mogelijke problemen die relevant zijn voor Vlaanderen. Dit door een probleemanalyse te laten starten vanuit heel concrete beleidsplannen, zoals bijv. het Mobiliteitsplan Vlaanderen. Studenten gaan hier praktijkgericht mee aan de slag en leveren aan het einde van het semester een rapport af dat een mogelijke gedragsinterventie beschrijft.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Seminarie ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient verplicht & actief deel te nemen aan de werkzittingen.
Het tijdig indienen van de vereiste opdracht is verplicht om een eindcijfer te kunnen verkrijgen. |
|
|
|
Gevolg | Gewettigde afwezigheid wordt tijdig gemeld door de student met de nodige stukken.
Bij niet-actieve deelname aan groepswerk (vastgesteld via peerassessment), kan de individuele score van de student worden aangepast.
Ongewettigde afwezigheid bij werkzittingen kan leiden tot een aangepast eindcijfer. Er zal 1 punt worden afgetrokken van het eindcijfer voor elke gemiste werkzitting zonder geldige reden. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | In geval van een onvoldoende resultaat kan de student gevraagd worden
een herwerkte of individuele versie van de oorspronkelijke opdracht in
te dienen. De student is zelf verantwoordelijk om hiervoor tijdig
contact op te nemen met de docent. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Hoorcolleges: op campus & digitaal (beschikbaar op Blackboard)
Hoofdstukken 1, 4, 5, 6 en 7 uit het handboek (beschikbaar via Blackboard) |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Planning health promotion programs: An Intervention Mapping Approach,Bartholomew, L. K., Markham, C. M., Ruiter, A. C., Fernandez M.E., Kok, G., Parcel, G. Y.,4th Edition,Jossey-Bass. A Wiley Brand, 9781119035497 |
|
|
Eindcompetenties | EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
Aangeboden in | Tolerantie3 |
1e masterjaar in de mobiliteitswetenschappen
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|