De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Gedragsinterventies (4189)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Kris BRIJS 
  
Co-titularis :dr. Hélène DIRIX 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 6,0
  
Periode: semester 1 (6sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Begincompetenties

Er is geen specifieke voorkennis vereist.



Inhoud

Waarom blijven we met zijn allen in files staan? Hoe bevorderen we het gebruik van actieve vervoersmiddelen? Gedrag is een complex gegeven, gedragsbeïnvloeding nog meer. Toch proberen overheden aan de hand van campagnes het gedrag van personen in de ‘goede’ richting te sturen. Stel dat de overheid aan jou de opdracht geeft om een interventie op te stellen voor een verkeer- of mobiliteit gerelateerd probleem, hoe pak je dit aan?

Dit doen we door de toepassing van Intervention Mapping. Intervention Mapping biedt een kader voor het ontwikkelen van interventieprogramma's. Dit kader bestaat uit verschillende stappen, startende met een grondige probleemanalyse. Daarbij wordt er gebruik gemaakt van bestaande literatuur, en geschikte theorieën. De idee is dat het ontwikkelen van het interventieprogramma doorheen elke stap gebaseerd is op een probleemgerichte aanpak. Hiervoor wordt er in groep gewerkt.

We vertrekken in dit vak van mogelijke problemen die relevant zijn voor Vlaanderen. Dit door een probleemanalyse te laten starten vanuit heel concrete beleidsplannen, zoals bijv. het Mobiliteitsplan Vlaanderen. Studenten gaan hier praktijkgericht mee aan de slag en leveren aan het einde van het semester een rapport af dat een mogelijke gedragsinterventie beschrijft.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Responsiecollege  
Werkzittingen  
Werkvormen  
Groepswerk  
Paper  
Seminarie  


Evaluatie

Periode 1    Studiepunten 6,00

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode100 %
Peer review
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenDe student dient verplicht & actief deel te nemen aan de werkzittingen. Het tijdig indienen van de vereiste opdracht is verplicht om een eindcijfer te kunnen verkrijgen.
GevolgGewettigde afwezigheid wordt tijdig gemeld door de student met de nodige stukken. Bij niet-actieve deelname aan groepswerk (vastgesteld via peerassessment), kan de individuele score van de student worden aangepast. Ongewettigde afwezigheid bij werkzittingen kan leiden tot een aangepast eindcijfer. Er zal 1 punt worden afgetrokken van het eindcijfer voor elke gemiste werkzitting zonder geldige reden.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm In geval van een onvoldoende resultaat kan de student gevraagd worden een herwerkte of individuele versie van de oorspronkelijke opdracht in te dienen. De student is zelf verantwoordelijk om hiervoor tijdig contact op te nemen met de docent.
 

Verplicht studiemateriaal
 

Hoorcolleges: op campus & digitaal (beschikbaar op Blackboard)

Hoofdstukken 1, 4, 5, 6 en 7 uit het handboek (beschikbaar via Blackboard)

 

Aanbevolen literatuur
 

Planning health promotion programs: An Intervention Mapping Approach,Bartholomew, L. K., Markham, C. M., Ruiter, A. C., Fernandez M.E., Kok, G., Parcel, G. Y.,4th Edition,Jossey-Bass. A Wiley Brand, 9781119035497



Eindcompetenties
  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
1e masterjaar in de mobiliteitswetenschappen J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.