Onderwijsonderzoek en – ontwerp (masterproef) (4207)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Jetske STRIJBOS 
  
Met medewerking van :De heer Luciano PIRSON 
  
Lid van het onderwijsteam :Prof. dr. Anouk AGTEN 
 dr. Els WIEERS 
 Mevrouw Jana BOUSSIER 
 dr. arch. Ruth STEVENS 
 Prof. dr. Tom KUPPENS 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 9,0
  
Periode: semester 1 (0sp) semester 2 (9sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
Groep 1
 
  Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
    Leren en ontwikkeling (4159) 6.0 stptn
    Vakdidactiek economie basis (4167) 6.0 stptn
 
Of groep 2
 
  Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
    Leren en ontwikkeling (4159) 6.0 stptn
    Vakdidactiek gezondheidswetenschappen (4175) 6.0 stptn
 
Of groep 3
 
  Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
    Leren en ontwikkeling (4159) 6.0 stptn
    Vakdidactiek ontwerpwetenschappen (4170) .0 stptn
 
Of groep 4
 
  Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
    Leren en ontwikkeling (4159) 6.0 stptn
    Vakdidactiek ontwerpwetenschappen (4459) 6.0 stptn
 
Of groep 5
 
  Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
    Leren en ontwikkeling (4159) 6.0 stptn
    Vakdidactiek wetenschappen en technologie (5567) 6.0 stptn
 

Inhoud

Binnen de educatieve masters aan UHasselt is OnderwijsOnderzoek en -Ontwerp (O3) verbonden met elkaar. Theorie versterkt de praktijk en vice versa, de praktijk zorgt voor sterk onderzoek. In deze masterpraktijkproef ligt de nadruk op het uitvoeren van onderzoek in de onderwijscontext, met speciale aandacht voor het creatieve ontwerp dat zal fungeren als voorwerp van onderzoek en/of als resultaat van het onderzoek. Studenten hebben de mogelijkheid om zich te richten op een praktijkgericht pedagogisch-(vak)didactische vraagstuk in de klas of op school.

Tijdens deze masterpraktijkproef doorlopen de studenten stap voor stap de verschillende fasen van een onderzoekscyclus, met als doel een educatieve probleemstelling aan te pakken a.d.h.v. of met als resultaat een creatief ontwerp. Ze verkennen de wetenschappelijke literatuur, formuleren gerichte en relevante onderzoeksvragen en verzamelen en analyseren data volgens wetenschappelijke criteria. Het rapporteren van het onderwijsonderzoek en het -ontwerp gebeurt enerzijds op een wetenschappelijke, schriftelijke wijze en anderzijds via een mondelinge verdediging. 

Het onderzoeks- en ontwerpproces wordt systematisch in duo uitgevoerd in het verkorte traject van de educatieve master. Binnen deze samenwerkingsvorm dragen beide studenten gedeelde verantwoordelijkheid voor de opzet, uitvoering en kwaliteitsbewaking van het eindproduct. Uitzonderlijk wordt de masterpraktijkproef individueel uitgevoerd (mits motivatie en toestemming van promotor en O3-coördinator). 

De begeleiding van de masterpraktijkproef wordt verzorgd door een promotor, een zelfstandig academisch personeelslid (ZAP) of een postdoc, eventueel bijgestaan door een co-promotor (ZAP of postdoc) of dagelijkse begeleider. De begeleider kan zowel een pre-doc-onderzoeker zijn als een onderwijsprofessional in het werkveld.





Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Masterproef  


Evaluatie

Semester 2 (9,00sp)

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode30 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarEen geslaagd deelcijfer is transfereerbaar naar de zittijd voor herkansing in hetzelfde academiejaar.
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode30 %
Andere:Creatief ontwerp
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarEen geslaagd deelcijfer is transfereerbaar naar de zittijd voor herkansing in hetzelfde academiejaar.
Mondeling examen40 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarEen geslaagd deelcijfer is transfereerbaar naar de zittijd voor herkansing in hetzelfde academiejaar.
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
Voorwaarden

Een student moet elk onderdeel van de evaluatie tijdig indienen/afleggen.

Een student moet slagen (≥ 10,0/20) op elk onderdeel van de evaluatie.

Gevolg

Indien een student een (of meerdere) onderdelen van de evaluatie niet tijdig indient of aflegt krijgt de student een N (of A) op het geheel.

Indien een student niet slaagt op een of meerdere onderdelen van de evaluatie krijgt de student een Fail op het geheel.

 

Extra info

Schriftelijke evaluatie tijdens de onderwijsperiode: wetenschappelijk artikel 

Andere evaluatie tijdens de onderwijsperiode: creatief ontwerp

Mondeling examen: mondelinge verdediging van het onderzoek en het ontwerp. De beoordeling gebeurt door een jury van vier personen, bestaande uit een voorzitter, een promotor, een tweede lezer en een werkvelddeskundige. Het Onderwijsonderzoek en -ontwerp wordt collegiaal beoordeeld door de promotor, de tweede lezer en werkvelddeskundige. In geval van twijfel neemt de voorzitter de beslissing rekening houdend met de argumenten van de voltallige jury. 

Het feit dat de student zijn masterpraktijkproef mondeling verdedigt, impliceert niet dat de promotor het schriftelijke deel en/of het creatief ontwerp voldoende acht. De deelname aan de mondelinge verdediging gebeurt op eigen verantwoordelijkheid van de student.


Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm Bij herkansing neemt de student - ten laatste 1 week na de bekendmaking
van de resultaten - individueel contact op met de promotor om de tweede
examenkans te bespreken.


Eindcompetenties
Educatieve master in de wetenschappen en technologie
  •  EC 
  • 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak:  de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise.

  •  EC 
  • 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek.

  •  EC 
  • 3.2 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM is in staat om een onderwijsgerichte onderzoekscyclus op ethisch correcte wijze te doorlopen.

  •  EC 
  • 4.1 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM is in staat om vorm te geven aan teamoverleg, zowel binnen vakgroepen als vakoverschrijdend. 

  •  EC 
  • 4.3 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler:  de EM werkt samen met lln, collega's, ouders, opvoeders en/of externe partners in functie van het leerproces.

 

Educatieve master in de economie
  •  EC 
  • 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak:  de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise.

  •  EC 
  • 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek.

  •  EC 
  • 3.2 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM is in staat om een onderwijsgerichte onderzoekscyclus op ethisch correcte wijze te doorlopen.

  •  EC 
  • 4.1 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM is in staat om vorm te geven aan teamoverleg, zowel binnen vakgroepen als vakoverschrijdend. 

  •  EC 
  • 4.3 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler:  de EM werkt samen met lln, collega's, ouders, opvoeders en/of externe partners in functie van het leerproces.

 

Educatieve master in de ontwerpwetenschappen
  •  EC 
  • 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak:  de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise.

  •  EC 
  • 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek.

  •  EC 
  • 3.2 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM is in staat om een onderwijsgerichte onderzoekscyclus op ethisch correcte wijze te doorlopen.

  •  EC 
  • 4.1 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM is in staat om vorm te geven aan teamoverleg, zowel binnen vakgroepen als vakoverschrijdend. 

  •  EC 
  • 4.3 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler:  de EM werkt samen met lln, collega's, ouders, opvoeders en/of externe partners in functie van het leerproces.

 

Educatieve master in de gezondheidswetenschappen
  •  EC 
  • 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak:  de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise.

  •  EC 
  • 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek.

  •  EC 
  • 3.2 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM is in staat om een onderwijsgerichte onderzoekscyclus op ethisch correcte wijze te doorlopen.

  •  EC 
  • 4.1 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM is in staat om vorm te geven aan teamoverleg, zowel binnen vakgroepen als vakoverschrijdend. 

  •  EC 
  • 4.3 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler:  de EM werkt samen met lln, collega's, ouders, opvoeders en/of externe partners in functie van het leerproces.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
Educatieve master in de economie verkort traject N
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen verkort traject N
Educatieve master in de ontwerpwetenschappen verkort traject N
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - verkort traject N



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.