Vakdidactiek biologie (4210)

  
Coördinerend verantwoordelijke :dr. Klaartje PELLENS 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw Ilse ENGELEN 
 dr. Klaartje PELLENS 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 3,0
  
Periode: semester 2 (3sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
Groep 1
 
  Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
    Vakdidactiek wetenschappen en technologie (5567) 6.0 stptn
 
Of groep 2
 
  Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
    Vakdidactiek initiatie wetenschappen en technologie (4777) 3.0 stptn
 

Begincompetenties

De student beschikt over de vakinhoudelijke expertise, in het domein van de biologie, die aan bod komt in de leerplannen van 2e en 3e graad van het secundair onderwijs, of is bereid zich deze in functie van de opdrachten eigen te maken.

Leerplan tweede graad

Leerplan derde graad



Inhoud

In dit opleidingsonderdeel verdiepen we de competenties bereikt in het opleidingsonderdeel ‘vakdidactiek wetenschappen en technologie basis’ en zoomen we in op specifieke didactische componenten voor biologie-onderwijs. 

We hebben aandacht voor de lerende, de leergroep, het schoolteam en de partners & externen. We focussen hoofdzakelijk op onderstaande eindcompetenties:

  1. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in zijn vak.
  2. De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling.
  3. De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler.

De educatieve master is een domeinexpert in de wetenschappen - biologie. In dit opleidingsonderdeel komen volgende inhouden aan bod:

- Specifieke didactische werkvormen voor biologie-onderwijs: demonstraties en practica, excursies, veldbiologische technieken... inclusief veiligheid en afvalverwerking (leergroep, partners & externen)
- Concepten (object/structuur-, proces-, eigenschapsbegrip) in de biologie met inbegrip van evolutie, organisatieniveaus en de structuur-functierelatie (lerende)
- Leerlingdenkbeelden en misconcepten, concept maps, cartoons (lerende)
- Concept-context benadering (lerende)
- Taalontwikkelend onderwijs, strategieën voor begripsontwikkeling in biologie-onderwijs (lerende)
- Leermiddelen, media en ICT in biologie-onderwijs (leergroep)
- Vakoverschrijdende eindtermen in biologie-onderwijs: gezondheidsopvoeding, milieueducatie
- Samenwerking met partners in biologie-onderwijs (partners & externen)
- Vakgroepwerking: duurzaamheid, milieuzorg op school (MOS), dikke truien dag... (team op school, partners & externen)
- Vakdidactisch onderzoek in de domeinen wetenschappen en specifiek biologie (partners & externen)

De theorie wordt gekoppeld aan opdrachten en in de stage van de praktijk-opleidingsonderdelen toegepast.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Afstandsonderwijs  
Applicatiecollege  
Excursie/veldwerk  
Practicum  
Werkvormen  
Groepswerk  
Huiswerktaken  
Oefeningen  
Onderwijsleergesprek  
Workshop  


Evaluatie

Semester 2 (3,00sp)

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode30 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarDe student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij een tolereerbaar cijfer heeft behaald.
Huiswerktaken
Reflectieopdracht
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode40 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarDe student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij een tolereerbaar cijfer heeft behaald.
Schriftelijk examen30 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarDe student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij een tolereerbaar cijfer heeft behaald.
Take-home opdracht
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenDe student moet op elke deelopdracht minstens 8/20 halen.
Gevolg

Indien een student een score lager dan 8/20 haalt op 1 of meer opdrachten, dan zal de eindscore gelijk zijn aan 'F' (fail).

Extra infoEvaluatiecriteria en het gewicht van de diverse evaluatieonderdelen worden vooraf aan de studenten meegedeeld.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm Een student kan enkel herkansen voor deelevaluaties waar een score lager
dan 10/20 behaald werd. De student kan deze deelopdrachten, met een
score lager dan 10/20, herwerken op basis van de gekregen feedback.
 

Aanbevolen studiemateriaal
 
  • Het vereiste lesmateriaal wordt via Blackboard ter beschikking gesteld.
  • Ondersteunende informatie en relevante links worden eveneens opgelijst via Blackboard.
  • Eventuele vakinhoudelijke ondersteuning: Biology, Campbell (Pearson Education) | (niet verplicht)
  • Leerboeken biologie voor het secundair onderwijs zijn vrij beschikbaar in de bibliotheek van de Universiteit Hasselt of online via de platformen van uitgeverijen.


Eindcompetenties
Educatieve master in de wetenschappen en technologie
  •  EC 
  • 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het  vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk.

  •  EC 
  • 1.2. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak:  de EM kan onderwijsinnovaties kritisch en creatief inzetten in de eigen klaspraktijk.

  •  EC 
  • 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak:  de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise.

  •  EC 
  • 2.2 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM stimuleert eigenaarschap van het leerproces en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen via een coachende aanpak.

  •  EC 
  • 2.3 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling:  de EM speelt gedifferentieerd en flexibel in op noden en context van elke leerling.

  •  EC 
  • 4.2 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler:  de EM maakt maatschappelijke uitdagingen bespreekbaar als hefboom voor actie en engagement.

  •  EC 
  • 4.3 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler:  de EM werkt samen met lln, collega's, ouders, opvoeders en/of externe partners in functie van het leerproces.

  •  EC 
  • 5.4 De educatieve master is een domeinexpert WET: de EM heeft gevorderde kennis van en inzicht in de domeindisciplines relevant voor de specifieke vakdidactiek(en).

 

Educatieve master in de gezondheidswetenschappen
  •  EC 
  • 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het  vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk.

  •  EC 
  • 1.2. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak:  de EM kan onderwijsinnovaties kritisch en creatief inzetten in de eigen klaspraktijk.

  •  EC 
  • 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak:  de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise.

  •  EC 
  • 2.2 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM stimuleert eigenaarschap van het leerproces en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen via een coachende aanpak.

  •  EC 
  • 2.3 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling:  de EM speelt gedifferentieerd en flexibel in op noden en context van elke leerling.

  •  EC 
  • 4.2 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler:  de EM maakt maatschappelijke uitdagingen bespreekbaar als hefboom voor actie en engagement.

  •  EC 
  • 4.3 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler:  de EM werkt samen met lln, collega's, ouders, opvoeders en/of externe partners in functie van het leerproces.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen keuzetraject BMW/GEN met vakdidactiek biologie J
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen keuzetraject REKI met vakdidactiek biologie J
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen verkort traject - bijkomende vakdidactiek J
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen verkort traject optie vakdidactiek medische wetenschappen en 1 vakdidactiek W&T J
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - keuze voor vakdidactiek biologie J
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - verkort traject - bijkomende vakdidactiek J
Educatieve master in de wetenschappen en technologie verkort optie 1 vakdidactiek W&T en vakdidactiek PAV J
Educatieve master in de wetenschappen en technologie verkort optie algemeen met 1 vakdidactiek W&T J
Educatieve master in de wetenschappen en technologie verkort optie algemeen met 2 vakdidactieken W&T J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.