Vakdidactiek chemie (4211)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Kristien BRASSINNE 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw Ilse ENGELEN 
 dr. Klaartje PELLENS 
 dr. Kristel HEERWEGH 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 3,0
  
Periode: semester 2 (3sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
    Vakdidactiek wetenschappen en technologie (5567) 6.0 stptn
 

Begincompetenties

 



Inhoud

In het opleidingsonderdeel ‘vakdidactiek chemie verdieping’ verdiepen en verbreden de studenten hun vakdidactische competenties in het domein chemie. De inhouden van dit opleidingsonderdeel sluiten aan bij de pijlers ‘leren & ontwikkeling’, ‘innovatie & co-creatie’ en ‘diversiteit en talent’ en besteden bovendien aandacht aan de verschillende perspectieven (de lerende, de leergroep, het (school)team, de partners & externen). In het opleidingsonderdeel komen de volgende inhouden aan bod:

Aansluitend bij de pijler ‘Leren en ontwikkeling’

  • Behandelen van actuele thema’s en het betrekken van chemie bij de belevingswereld van de jongeren;
  • Het correct hanteren van wetenschappelijke/chemische woordenschat en ook lerenden aanmoedigen om de correcte wetenschappelijke woordenschat te hanteren;
  • Basisconcepten en -principes uit de chemie toepassen op niveau secundair onderwijs;
  • Organisatie van demonstratie- en leerlingenproeven;
  • Uitvoeren van demonstratieproeven met gericht vragen stellen zodat lerenden leren waarnemen;
  • Chemische stoffen op school: veiligheid en afvalbeleid;
  • Bespreking van leermiddelen en laboratoriuminrichting;
  • Werken met modellen en analogieën

Aansluitend bij de pijler ‘Innovatie & co-creatie’

  • Verkennen van de mogelijkheden qua multimedia en andere hulpmiddelen;
  • Recente ontwikkelingen in vakdidactisch onderzoek m.b.t. chemie (incl. literatuuronderzoek)

Aansluitend bij de pijler ‘Diversiteit & talenten’

  • Toepassen van activerende werkvormen;
  • Uitwerken van practica met meer of mindere mate van sturing zodat lerenden leren experimenteren


Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Applicatiecollege  
Collectief feedback moment  
Hoorcollege  
Practicum  
Werkzittingen  
Werkvormen  
Groepswerk  
Onderwijsleergesprek  
Workshop  


Evaluatie

Semester 2 (3,00sp)

Evaluatievorm
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode70 %
Andere:Micro-teachings rond theorie, demonstratieproeven en leerlingenproeven
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarIndien een student op een van de micro-teachings een score van 12/20 of hoger behaalt, kan dit deelcijfer overgedragen worden naar de 2de examenkans.
Schriftelijk examen30 %
Huiswerktaken
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
Voorwaarden

Voorwaarden om te kunnen slagen:

  • de student is aanwezig op de verplichte momenten
  • de student neemt deel aan alle onderdelen van de evaluatie: elke micro-teaching wordt voor de klas(-groep) gegeven en de diverse examenopdrachten worden ingediend
  • de student behaalt op elke deelopdracht minstens 8/20
Gevolg

Indien een student een score lager dan 8/20 behaalt op 1 of meerdere deelopdrachten zal de eindscore gelijk zijn aan F(fail).


Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm Een student kan enkel herkansen voor deelopdrachten waar een score lager
dan 10/20 behaald werd. De voorwaarden en gevolg van de eerste zittijd
blijven gelden.
 

Verplichte handboeken (boekhandel)
  ,
 

Verplicht studiemateriaal
 

Al het lesmateriaal wordt ter beschikking gesteld op het elektronisch leerplatform.

 

Aanbevolen literatuur
 

Teaching Chemistry - A studybook,Ingo Eilks, Avi Hofstein,2013,Sense Publishers,9789462091405



Eindcompetenties
Educatieve master in de wetenschappen en technologie
  •  EC 
  • 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het  vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk.

  •  EC 
  • 1.2. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak:  de EM kan onderwijsinnovaties kritisch en creatief inzetten in de eigen klaspraktijk.

  •  EC 
  • 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak:  de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise.

  •  EC 
  • 2.1 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM creëert een inclusief en positief klasklimaat met het oog op de groei van elke leerling. 

  •  EC 
  • 2.2 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM stimuleert eigenaarschap van het leerproces en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen via een coachende aanpak.

  •  EC 
  • 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek.

  •  EC 
  • 4.3 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler:  de EM werkt samen met lln, collega's, ouders, opvoeders en/of externe partners in functie van het leerproces.

 

Educatieve master in de gezondheidswetenschappen
  •  EC 
  • 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het  vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk.

  •  EC 
  • 1.2. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak:  de EM kan onderwijsinnovaties kritisch en creatief inzetten in de eigen klaspraktijk.

  •  EC 
  • 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak:  de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise.

  •  EC 
  • 2.1 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM creëert een inclusief en positief klasklimaat met het oog op de groei van elke leerling. 

  •  EC 
  • 2.2 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM stimuleert eigenaarschap van het leerproces en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen via een coachende aanpak.

  •  EC 
  • 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek.

  •  EC 
  • 4.3 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler:  de EM werkt samen met lln, collega's, ouders, opvoeders en/of externe partners in functie van het leerproces.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen keuzetraject BMW/GEN met vakdidactiek chemie J
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen verkort traject - bijkomende vakdidactiek J
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen verkort traject optie vakdidactiek medische wetenschappen en 1 vakdidactiek W&T J
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - keuze voor vakdidactiek chemie J
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - verkort traject - bijkomende vakdidactiek J
Educatieve master in de wetenschappen en technologie verkort optie 1 vakdidactiek W&T en vakdidactiek PAV J
Educatieve master in de wetenschappen en technologie verkort optie algemeen met 1 vakdidactiek W&T J
Educatieve master in de wetenschappen en technologie verkort optie algemeen met 2 vakdidactieken W&T J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.