De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Vakdidactiek informatica (4213)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. ir. Katrijn FREDERIX 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 3,0
  
Periode: semester 2 (3sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
    Vakdidactiek initiatie wetenschappen en technologie (4777) 3.0 stptn
    Vakdidactiek wetenschappen en technologie (5567) 6.0 stptn
 

Begincompetenties

De student beschikt over de vakinhoudelijke expertise in het domein van de vakdomein die aan bod komt in de leerplannen van 2e en 3e graad van het secundair onderwijs of is bereid zich deze in functie van de opdrachten eigen te maken.



Inhoud

In het opleidingsonderdeel ‘vakdidactiek informatica verdieping’ verdiepen en verbreden de studenten hun vakdidactische competenties in het domein informatica. Centraal staat het verwerven van vaardigheden en competenties om zelfstandig en adequaat te kunnen fungeren als leraar met focus op het schoolvak informatica/ICT. De inhouden van dit OPO sluiten aan bij de pijlers ‘krachtig leren’, ‘innovatie & ontwikkeling’ en ‘samenwerking & co-creatie’ en besteden bovendien aandacht aan de vier verschillende perspectieven.

Het lesmateriaal kan je beschouwen als een syllabus/cursus waarin de elementaire vakdidactische principes aangehaald worden, maar ook als een trajectboek/leidraad waarbij je stapsgewijs doorheen de algemene didactiek toegepast op informatica gegidst wordt.

In dit opleidingsonderdeel komen volgende inhouden aan bod:

  • Specifieke les informatica opzetten: de verschillende didactische werkvormen en evaluatievormen, steeds vanuit het schoolvak informatica, kunnen vergelijken met elkaar en beoordelen op functionaliteit voor volgende specifieke deelgebieden van de informatica: besturingssystemen, computerconfiguratie, internet, tekstverwerking, netwerken, vakoverschrijdende ICTtoepassingen, programmeren en actuele trends
  • Vanuit leersituaties specifieke items zoals 'algoritmisch denken', 'probleemoplossend werken', 'opsplitsen in deelopdrachten' op een functionele manier aan bod laten komen;
  • Exploreren van de mogelijkheden van physical computing (Arduino, Raspberry Pi, Lego Mindstorms, IoT, …);
  • Het herkennen van mogelijkheden tot vakoverschrijdende samenwerking met collega’s (o.a. ICT-gebruik bij wiskunde);
  • Voorbereiden, uitvoeren en nabespreken van micro-teaching met focus op computationeel denken en handelen


Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Werkzittingen  
Werkvormen  
Demonstraties  
Discussies /debat  
Huiswerktaken  
Oefeningen  
Onderwijsleergesprek  
Portfolio  
Presentatie  
Verslag  


Evaluatie

Periode 2    Studiepunten 3,00

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode25 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Portfolio
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode40 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Schriftelijk examen35 %
Portfolio
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenDe evaluatie bestaat uit twee onderdelen: portfolio met huiswerktaken (60%) en micro-teaching en feedback geven (40%). De student moet minstens een 8/20 halen op beide onderdelen, om te kunnen slagen op het geheel.
GevolgIndien een student een score lager dan 8/20 haalt op 1 of meer onderdelen zal de eindscore gelijk zijn aan F (fail). Een student die minstens 8/20 behaalt op beide onderdelen, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier het rekenkundig gewogen gemiddelde.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm Een student kan enkel herkansen voor deelevaluaties waar een score lager dan 10/20 behaald werd. Voorwaarde en gevolg van eerste zittijd blijven gelden. Er wordt 1 (algemene) microteaching herkansing georganiseerd.
 

Verplichte handboeken (boekhandel)
 

Handboek 1:

Computer Science Education - Perspectives on teaching and learning in school, Sue Sentance, Erik Barendsen, Nicol R. Howard and Carsten Schulte, 1e,Bloomsbury Academic,

ISBN: 9781350296909

NOG TE BEPALEN

 

Verplicht studiemateriaal
 

Slides aangevuld met een selectie van basisdocumenten en beschikbare, relevante documenten vanuit de verschillende onderwijsnetten

 

Aanbevolen literatuur
  Computer Science Education - Perspectives on teaching and learning in school,Sue Sentance, Erik Barendsen and Carsten Schulte,1e,Bloomsbury Academic,9781350057104

Vakdidactiek Informatica,Ann Buffel,Die Keure,9789048610686


Eindcompetenties
Educatieve master in de wetenschappen en technologie
  •  EC 
  • 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het  vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk.

  •  EC 
  • 1.2. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak:  de EM kan onderwijsinnovaties kritisch en creatief inzetten in de eigen klaspraktijk.

  •  EC 
  • 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak:  de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise.

  •  EC 
  • 2.1 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM creëert een inclusief en positief klasklimaat met het oog op de groei van elke leerling. 

  •  EC 
  • 2.2 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM stimuleert eigenaarschap van het leerproces en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen via een coachende aanpak.

  •  EC 
  • 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek.

  •  EC 
  • 4.3 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler:  de EM werkt samen met lln, collega's, ouders, opvoeders en/of externe partners in functie van het leerproces.

 

Educatieve master in de economie
  •  EC 
  • 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het  vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk.

  •  EC 
  • 1.2. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak:  de EM kan onderwijsinnovaties kritisch en creatief inzetten in de eigen klaspraktijk.

  •  EC 
  • 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak:  de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise.

  •  EC 
  • 2.1 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM creëert een inclusief en positief klasklimaat met het oog op de groei van elke leerling. 

  •  EC 
  • 2.2 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM stimuleert eigenaarschap van het leerproces en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen via een coachende aanpak.

  •  EC 
  • 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek.

  •  EC 
  • 4.3 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler:  de EM werkt samen met lln, collega's, ouders, opvoeders en/of externe partners in functie van het leerproces.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
Educatieve master in de economie optie vakdicatiek informatica/wiskunde J
Educatieve master in de economie verkort traject - bijkomende vakdidactiek J
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - keuze voor vakdidactiek informatica J
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - verkort traject - bijkomende vakdidactiek J
Educatieve master in de wetenschappen en technologie verkort optie 1 vakdidactiek W&T en vakdidactiek PAV J
Educatieve master in de wetenschappen en technologie verkort optie algemeen met 1 vakdidactiek W&T J
Educatieve master in de wetenschappen en technologie verkort optie algemeen met 2 vakdidactieken W&T J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.