De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Vakdidactiek wiskunde (4214)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. ir. Katrijn FREDERIX 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 3,0
  
Periode: semester 2 (3sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
    Vakdidactiek initiatie wetenschappen en technologie (4777) 3.0 stptn
    Vakdidactiek wetenschappen en technologie (5567) 6.0 stptn
 

Begincompetenties

De student beschikt over de vakinhoudelijke expertise in het domein van de vakdomein die aan bod komt in de leerplannen van 2e en 3e graad van het secundair onderwijs of is bereid zich deze in functie van de opdrachten eigen te maken.

2e graad:


3e graad:



Inhoud

In het opleidingsonderdeel ‘vakdidactiek wiskunde’ verdiepen en verbreden de studenten hun vakdidactische competenties in het domein wiskunde. De inhouden van dit opleidingsonderdeel sluiten aan bij de pijlers 'leren & ontwikkelen' en ‘innovatie & co-creatie’ en besteden bovendien aandacht aan de verschillende perspectieven (de lerende, de leergroep, het (school)team en de partners & externen). In het opleidingsonderdeel komen volgende inhouden aan bod:
- Het kennismaken met vakdidactiek wiskunde als wetenschappelijke discipline en de toepassing daarvan binnen de verschillende domeinen (algebra, analyse, meetkunde, statistiek, …)
- Het herkennen van en omgaan met misconcepties
- De didactiek van het probleemoplossend denken en het aanleren van algemene (wiskundige) oplossingsstrategieën
- Het onderwijzen van bewijzen in verschillende wiskundige contexten
- Het onderwijzen van de wiskundige modellering van relevante fenomenen, toegepast op de leefwereld van de leerlingen
- Het herkennen van mogelijkheden en beperkingen van ICT-gebruik bij wiskunde



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Werkzittingen  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  
Werkvormen  
Demonstraties  
Groepswerk  
Huiswerktaken  
Onderwijsleergesprek  
Portfolio  
Workshop  


Evaluatie

Periode 2    Studiepunten 3,00

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode25 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Portfolio
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode40 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Schriftelijk examen35 %
Portfolio
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenDe evaluatie bestaat uit twee onderdelen: portfolio met huiswerktaken (60%) en micro-teaching en feedback geven (40%). De student moet minstens een 8/20 halen op beide onderdelen, om te kunnen slagen op het geheel.
GevolgIndien een student een score lager dan 8/20 haalt op 1 of meer onderdelen zal de eindscore gelijk zijn aan F (fail). Een student die minstens 8/20 behaalt op beide onderdelen, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier het rekenkundig gewogen gemiddelde.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm Een student kan enkel herkansen voor deelevaluaties waar een score lager dan 10/20 behaald werd. Voorwaarde en gevolg van eerste zittijd blijven gelden. Er wordt 1 (algemene) microteaching herkansing georganiseerd.
 

Verplichte handboeken (boekhandel)
 

Handboek 1:

Didactiek van de wiskunde, Drijvers P., Epsilon uitgaven Utrecht

ISBN: 9789050412131

 

Verplicht studiemateriaal
 

Bijkomend lesmateriaal (handouts, artikels, studieleidraad, ...) wordt ter beschikking gesteld op het elektronisch leerplatform.

 

Aanbevolen literatuur
 


Volgens Barton: Lesgeven in wiskunde aan de hand van wetenschap, experts en 12 jaar aan mislukkingen,Craig Barton,Phronese,9789490120368



Eindcompetenties
Educatieve master in de wetenschappen en technologie
  •  EC 
  • 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het  vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk.

  •  EC 
  • 1.2. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak:  de EM kan onderwijsinnovaties kritisch en creatief inzetten in de eigen klaspraktijk.

  •  EC 
  • 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak:  de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise.

  •  EC 
  • 2.1 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM creëert een inclusief en positief klasklimaat met het oog op de groei van elke leerling. 

  •  EC 
  • 2.2 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM stimuleert eigenaarschap van het leerproces en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen via een coachende aanpak.

  •  EC 
  • 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek.

  •  EC 
  • 4.3 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler:  de EM werkt samen met lln, collega's, ouders, opvoeders en/of externe partners in functie van het leerproces.

 

Educatieve master in de economie
  •  EC 
  • 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het  vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk.

  •  EC 
  • 1.2. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak:  de EM kan onderwijsinnovaties kritisch en creatief inzetten in de eigen klaspraktijk.

  •  EC 
  • 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak:  de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise.

  •  EC 
  • 2.1 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM creëert een inclusief en positief klasklimaat met het oog op de groei van elke leerling. 

  •  EC 
  • 2.2 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM stimuleert eigenaarschap van het leerproces en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen via een coachende aanpak.

  •  EC 
  • 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek.

  •  EC 
  • 4.3 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler:  de EM werkt samen met lln, collega's, ouders, opvoeders en/of externe partners in functie van het leerproces.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
Educatieve master in de economie optie vakdicatiek informatica/wiskunde J
Educatieve master in de economie verkort traject - bijkomende vakdidactiek J
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - keuze voor vakdidactiek wiskunde J
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - verkort traject - bijkomende vakdidactiek J
Educatieve master in de wetenschappen en technologie verkort optie 1 vakdidactiek W&T en vakdidactiek PAV J
Educatieve master in de wetenschappen en technologie verkort optie algemeen met 1 vakdidactiek W&T J
Educatieve master in de wetenschappen en technologie verkort optie algemeen met 2 vakdidactieken W&T J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.