Vakdidactiek engineering en technologie (4215)

  
Coördinerend verantwoordelijke :dr. Els WIEERS 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw Ilse ENGELEN 
 dr. Klaartje PELLENS 
 ing. Sandra GROCHOWCZAK 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 3,0
  
Periode: semester 2 (3sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
    Vakdidactiek wetenschappen en technologie (5567) 6.0 stptn
 

Begincompetenties

De student beschikt over de vakinhoudelijke expertise in het domein van engineering en technologie die aan bod komt in de leerplannen van 2e en 3e graad van het secundair onderwijs of is bereid zich deze in functie van de opdrachten eigen te maken .

  • 2e graad (WD11 en WD12)
    • VVKSO
    • < a href="https://pro.g-o.be/download/GOPRO-1830562155-13418">GO
  • 3e graad (WD01, WD11 en WD12)
    • VVKSO
    • < a href="https://pro.g-o.be/download/GOPRO-1830562155-13417">GO


Inhoud

In het opleidingsonderdeel ‘vakdidactiek engineering en technologie’ verdiepen en verbreden de studenten hun vakdidactische competenties in het domein engineering en technologie (E&T).

We focussen op drie aspecten

  • Engineering en technologie in het secundair onderwijs
  • Practicum als werkvorm bij engineering en technologievakken

  • Engineering en technologie in een multidisciplinair en interdisciplinair kader (STEM)

In de drie geïntegreerde opdrachten, het groepswerk sTEm en de omkaderende lessen is er aandacht voor volgende topics uit het domein engineering en technologie:

  • Didactische aanpak van lessen, uit het studiedomein STEM in de derde graad, met een sterke focus op het technisch-wetenschappelijk denken en de daarbij horende vaardigheden.
  • Lesopbouw en uitvoering van een specifiek E&T practicum met aandacht voor :
    • De specifieke eigenschappen van E&T practica (van apparatuurs- tot onderzoekslabo)
    • Logistiek van een labo: onderhoud, veiligheid, inventaris, technische procedures, ...
    • Evaluatie
  • Het begeleiden van engineerings/STEM-projecten met aandacht voor
    • Evaluatie
    • Integratie van engineeringsprojecten in een jaarplan
    • Reflectie en integratie van sustainable development goals (SDG) in engineeringsprojecten
    • Integratie van soft skills (teamwork, communicatie, stakeholders...)
    • Werken met ICT in engineeringsprojecten: identificeren en gebruiken van de juiste tool (nieuwe media, apps, software toepassingen (open source), leerplatform,...)


Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Applicatiecollege  
Collectief feedback moment  
Hoorcollege  
Practicum  
Werkvormen  
Groepswerk  
Presentatie  
Rollenspel (simulatie)  
Workshop  


Evaluatie

Semester 2 (3,00sp)

Evaluatievorm
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode100 %
Andere:Combinatie van geïntegreerde opdrachten (65%) en sTEm groepswerk (35%)
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarDe punten van elk van de geïntegreerde opdrachten blijft behouden indien de student 10,0/20 of meer behaald. De punten van de sTEm opdracht blijven altijd behouden.
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenOm te slagen moet de student op beide onderdelen (Geïntegreerde opdrachten en sTEm-groepswerk) minstens een 8,0/20 halen.
GevolgIndien de student op een van de onderdelen (Geïntegreerde opdrachten en sTEm-groepswerk) minder dan 8,0/20 haalt, bestaat het totaalpunt uit het gewogen gemiddelde van beide delen met een maximum van 8/20.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Ja
Toelichting evaluatievorm Voor de geïntegreerde opdrachten is er een herkansing in de vorm van een
mondeling examen waarbij de herwerkte opdrachten opnieuw worden
ingediend en verdedigd. Enkel de opdrachten die onvoldoende waren moeten
herwerkt worden.
Voor het sTEm-groepswerk is er geen herkansing
mogelijk, de punten uit eerste examenkans blijven behouden.
Om te slagen moet de student op beide onderdelen (Geïntegreerde
opdrachten en sTEm-groepswerk) minstens een 8,0/20 halen. Indien de
student op een van de onderdelen (Geïntegreerde opdrachten en
sTEm-groepswerk) minder dan 8,0/20 haalt, bestaat het totaalpunt uit het
gewogen gemiddelde van beide delen met een maximum van 8/20.
 

Verplicht studiemateriaal
 

Al het lesmateriaal wordt ter beschikking gesteld op het elektronisch leerplatform.



Eindcompetenties
Educatieve master in de wetenschappen en technologie
  •  EC 
  • 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het  vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk.

  •  EC 
  • 1.2. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak:  de EM kan onderwijsinnovaties kritisch en creatief inzetten in de eigen klaspraktijk.

  •  EC 
  • 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak:  de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise.

  •  EC 
  • 2.2 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM stimuleert eigenaarschap van het leerproces en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen via een coachende aanpak.

  •  EC 
  • 2.3 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling:  de EM speelt gedifferentieerd en flexibel in op noden en context van elke leerling.

  •  EC 
  • 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek.

  •  EC 
  • 4.2 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler:  de EM maakt maatschappelijke uitdagingen bespreekbaar als hefboom voor actie en engagement.

  •  EC 
  • 4.3 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler:  de EM werkt samen met lln, collega's, ouders, opvoeders en/of externe partners in functie van het leerproces.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - keuze voor vakdidactiek engineering & technology J
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - verkort traject - bijkomende vakdidactiek J
Educatieve master in de wetenschappen en technologie verkort optie 1 vakdidactiek W&T en vakdidactiek PAV J
Educatieve master in de wetenschappen en technologie verkort optie algemeen met 1 vakdidactiek W&T J
Educatieve master in de wetenschappen en technologie verkort optie algemeen met 2 vakdidactieken W&T J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.