De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Collectief Vervoer (4217)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Geert WETS 
  
Co-titularis :Prof. dr. Evelien POLDERS 
  
Lid van het onderwijsteam :De heer Bert DORLEMAN 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 6,0
  
Periode: semester 2 (6sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Begincompetenties

Er is geen specifieke voorkennis vereist.



Inhoud

Dit opleidingsonderdeel biedt een grondige kennismaking met collectief vervoer, met een focus op openbaar vervoer in Vlaanderen en daarbuiten. Je ontwikkelt inzicht in de werking, organisatie en optimalisatie van vervoersnetwerken, en past dit ook praktisch toe.

Het opleidingsonderdeel start met een inleiding tot collectief vervoer, waarbij de definitie, voorbeelden en de kenmerken van goed openbaar vervoer aan bod komen. Vervolgens wordt de beleidscontext en organisatiestructuur van het openbaar vervoer besproken. Hierbij wordt ingegaan op de evolutie van basismobiliteit naar basisbereikbaarheid in Vlaanderen en worden voorbeelden gegeven van buitenlandse organisatievormen.

Daarna komt netwerkontwikkeling aan bod. Je leert hoe je een optimaal openbaarvervoernetwerk opbouwt, welke dilemma’s daarbij komen kijken en wat de gevolgen zijn van gemaakte keuzes voor zowel reizigers als kosten. Je gaat ook zelf aan de slag met het uittekenen van een netwerk.

In het onderdeel combimobiliteit en Hoppinpunten wordt onderzocht hoe verschillende vervoersmodi elkaar kunnen versterken. Hierbij werk je zelf een Hoppinpunt uit. Aansluitend wordt het belang van een vlotte doorstroming van het openbaar vervoer toegelicht en leer je welke maatregelen kunnen worden genomen om die doorstroming te verbeteren.

Tot slot wordt ingegaan op Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) en Bus Rapid Transit (BRT). Je leert wanneer er sprake is van hoogwaardig openbaar vervoer en je ontwerpt zelf, op conceptueel niveau, een HOV-corridor.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Responsiecollege  
Werkzittingen  
Werkvormen  
Casestudy  
Groepswerk  
Oefeningen  
Paper  
Presentatie  


Evaluatie

Periode 2    Studiepunten 6,00

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode20 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarDe punten van de opdracht blijven behouden bij de tweede examenkans indien de student hiervoor een score gelijk aan of hoger dan 10/20 heeft behaald.
Paper
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode10 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarDe punten van de presentatie blijven behouden bij de tweede examenkans indien de student hiervoor een score gelijk aan of hoger dan 10/20 heeft behaald.
Presentatie
Mondeling examen70 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarDe punten van het examen blijven behouden bij de tweede examenkans indien de student hiervoor een score gelijk aan of hoger dan 10/20 heeft behaald.
Open vragen
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
Voorwaarden1) Het tijdig inleveren en presenteren van de groepsopdracht (evaluatie tijdens onderwijsperiode) is verplicht om een eindcijfer te kunnen verkrijgen. 2) De student moet op bepaalde deelevaluaties (zoals de schriftelijke evaluatie tijdens de onderwijsperiode, mondelinge evaluatie tijdens de onderwijsperiode en het mondeling examen) een minimumscore behalen (≥ 10/20) om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel.
Gevolg1) Het niet of laattijdig indienen van de groepsopdracht en/of ongewettigde afwezigheid bij verplichte onderwijsactiviteiten zoals de presentatie van de groepsopdracht kan leiden tot een 0 voor de specifieke deelevaluatie. Gewettigde afwezigheid wordt tijdig gemeld door de student met de nodige stukken. Indien mogelijk, wordt een vervangopdracht opgelegd. 2) Wanneer de student op een deel van dit opleidingsonderdeel (de schriftelijke evaluatie tijdens de onderwijsperiode, mondelinge evaluatie tijdens de onderwijsperiode en het mondeling examen) minder dan 10/20 behaalt, wordt dit laagste deelcijfer het eindcijfer van het volledige opleidingsonderdeel voor de betreffende examenkans.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm De student dient alle deelevaluatie(s) (zoals de schriftelijke evaluatie tijdens de onderwijsperiode, mondelinge evaluatie tijdens de onderwijsperiode en/of het mondeling examen) waarop hij/zij minder dan 10 op 20 behaalde te hernemen in 2de zit. In geval van een onvoldoende resultaat (minder dan 10/20) kan de student gevraagd worden een herwerkte of individuele versie van de oorspronkelijke groepsopdracht in te dienen. Indien de student een tweede examenkans heeft, is het de verantwoordelijkheid van de student om tijdig contact op te nemen met de docent indien het onduidelijk is welke deelevaluatie(s) de student moet afleggen in tweede kans.
 

Verplicht studiemateriaal
 

Het studiemateriaal wordt via Blackboard ter beschikking gesteld aan de student.



Eindcompetenties
  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
1e masterjaar in de mobiliteitswetenschappen J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.