Masterproef gezondheidswetenschappen (4225)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Jetske STRIJBOS 
  
Co-titularis :Prof. dr. Anouk AGTEN 
 Prof. dr. Elke EMMERS 
 Prof. dr. Katrien STRUYVEN 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw Jana BOUSSIER 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 24,0
  
Periode: semester 1 (0sp) semester 2 (24sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


Overgangscurriculum
 
Volgtijdelijkheid
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
    Leren en ontwikkeling (4159) 6.0 stptn
    Vakdidactiek gezondheidswetenschappen (4175) 6.0 stptn
 

Inhoud

Onderzoek uitvoeren in de onderwijscontext is de focus van de masterproeven aan de educatieve masters van UHasselt. Dit onderzoek is gericht op vakdidactische thema’s en educatieve onderwerpen die leraarschap en domeinspecifieke expertise verbinden.

Tijdens de masterproef doorloopt de student stap voor stap de verschillende fasenvan een onderzoekscyclus gericht op een educatieve probleemstelling. De student verkent de wetenschappelijke literatuur, stelt gericht onderzoeksvragen, verzamelt data en analyseert en rapporteert deze conform wetenschappelijke criteria. Dit proces gebeurt typisch individueel. Op die manier bewaken we de evenredigheid in de omvang, opzet en de kwaliteit vanmasterproeven die sterk verschillen in studiebelasting (cf verkorte versus volledigeeducatieve masteropleiding).

De masterproef resulteert in een wetenschappelijk eindproduct. Daarnaast is er ook aandacht voor het onderzoeksproces, de beroepspraktijk (in de vorm van een creatief ontwerp) en wetenschapscommunicatie (o.a. via diverse voorstellingsvormen).

Ondersteunend bij de masterproef worden er diverse leeractiviteiten en -bijeenkomsten gepland, gericht op methoden van sociaal-wetenschappelijk onderzoek en het proces van onderzoek in de onderwijspraktijk.

De begeleiding gebeurt door een promotor (zelfstandig academisch personeelslid/ZAP of post-doc), evt. bijgestaan door een co-promotor (ZAP of post-doc) of begeleider. De begeleider kan zowel een pre-doc onderzoeker zijn evenals een onderwijsprofessionals uit scholen of onderwijsinstellingen.



Evaluatie
Het opleidingsonderdeel wordt tweemaal aangeboden. De evaluatie is voor beide aanbiedingen identiek.

Semester 2 (24,00sp)

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode20 %
Schriftelijk examen50 %
Mondeling examen20 %
Ander examen10 %
Andere:Creatief ontwerp bij het onderzoek
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenDe student moet alle onderdelen indienen / afleggen om te kunnen slagen. De student moet geslaagd zijn op het schriftelijk examen en minstens een tolereerbaar cijfer halen op de procesevaluatie, de verdediging van de masterproef en het creatieve ontwerp om te kunnen slagen op het opleidingsonderdeel.
GevolgIndien de student een bepaald onderdeel niet indient / aflegt, kan de student niet slagen voor dit opleidingsonderdeel. Indien de student niet geslaagd is op het schriftelijk eindproduct en/of geen tolereerbaar cijfer behaalt voor de mondelinge voorstelling en verdediging van het onderzoek en/of het creatief ontwerp, kan de student niet slagen op het opleidingsonderdeel. In zijn/haar studentendossier zal een 'fail' voor dit opleidingsonderdeel verschijnen.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm De masterproef kan ingediend worden tijdens de derde evaluatieperiode in
augustus. De deadline is 15 augustus. Indien herkansing noodzakelijk is,
herwerkt de student minstens de onderdelen waarvoor hij/zij niet
geslaagd is op basis van de feedback.


Eindcompetenties
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen
  •  EC 
  • 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak:  de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise.

  •  EC 
  • 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek.

  •  EC 
  • 3.2 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM is in staat om een onderwijsgerichte onderzoekscyclus op ethisch correcte wijze te doorlopen.

  •  EC 
  • 4.1 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler: de EM is in staat om vorm te geven aan teamoverleg, zowel binnen vakgroepen als vakoverschrijdend. 

  •  EC 
  • 4.3 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler:  de EM werkt samen met lln, collega's, ouders, opvoeders en/of externe partners in functie van het leerproces.

  •  EC 
  • 5.1 De educatieve master is een domeinexpert GZW: de EM heeft inzicht in de bouw en het functioneren van het menselijk lichaam in ziekte en gezondheid (op moleculair, cellulair, orgaan- en organisme-niveau).

  •  EC 
  • 5.4  De educatieve master is een domeinexpert GZW: de EM kan op een zelfstandige en kritische wijze literatuuronderzoek uitvoeren, een onderzoeksvraag (-hypothese) formuleren en operationaliseren, onderzoeksgegevens verzamelen, de verkregen onderzoeksresultaten verwerken, interpreteren en mondeling en schriftelijk rapporteren.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen jaar 2 N



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.