Interdisciplinair project (4244)

  
Coördinerend verantwoordelijke :dr. Klaartje PELLENS 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 5,0
  
Periode: semester 1 (5sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Inhoud

DIT OPO WORDT INGERICHT IN ACADEMIEJAAR 2026-2027

In dit OPO verbreden studenten hun kennis binnen de wetenschappelijke en/of technologische disciplines op en projectmatige manier. Studenten ontwikkelen impliciet de STEM-didactische vaardigheden, gebaseerd op het STEMOOV-model.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Project  
Werkvormen  
Presentatie  
Workshop  


Evaluatie

Semester 1 (5,00sp)

Evaluatievorm
Schriftelijk examen70 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarenkel geslaagd deelcijfer wordt behouden
Huiswerktaken
Mondeling examen30 %
Open vragen

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplicht studiemateriaal
 

Het benodigde studiemateriaal (literatuur, powerpoints,...) wordt aangeboden via Blackboard.



Eindcompetenties
Educatieve master in de wetenschappen en technologie
  •  EC 
  • 5.1 De educatieve master is een domeinexpert ENG & TECH: de EM kan in eigen professioneel denken en handelen - met een gepaste attitude en met continue aandacht voor de eigen vorming - adequaat communiceren naar alle actoren, effectief samenwerken in een (multidisciplinair) STEM-team, kan hierbij gebruik maken van moderne (digitale) hulpmiddelen en rekening houden met de economische, ethische, maatschappelijke en/of internationale context en is zich hierbij bewust van de impact op de omgeving.

  •  EC 
  • 5.2. De educatieve master is een domeinexpert ENG & TECH: de EM heeft een gespecialiseerde kennis van en inzicht in de verworven vakdidactieken en kan deze creatief concipiëren, plannen en uitvoeren in een educatieve context en in het bijzonder als geïntegreerd deel van een methodologisch en projectmatig geordende reeks van handelingen binnen een multidisciplinair STEM project met een belangrijke onderzoeks en/of innovatiecomponent.

  •  EC 
  • 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak:  de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise.

  •  EC 
  • 3.2 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM is in staat om een onderwijsgerichte onderzoekscyclus op ethisch correcte wijze te doorlopen.

  •  EC 
  • 5.4 De educatieve master is een domeinexpert WET: de EM heeft gevorderde kennis van en inzicht in de domeindisciplines relevant voor de specifieke vakdidactiek(en).

  •  EC 
  • 5.6 De educatieve master is een domeinexpert WET: de EM is in staat om een complexe vraagstelling interdisciplinair te benaderen door constructief samen te werken met een STEM-team.

 

Educatieve master in de gezondheidswetenschappen
  •  EC 
  • 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak:  de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise.

  •  EC 
  • 3.2 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM is in staat om een onderwijsgerichte onderzoekscyclus op ethisch correcte wijze te doorlopen.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen keuzetraject REKI met vakdidactiek biologie J
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - engineering en technologie jaar 1 J
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - wetenschappen jaar 1 J
opleidingsonderdelen wetenschappen J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.