Onderzoekscompetenties (4245) |
| Onderwijstaal : Nederlands |
| Studiepunten: 5,0 | | | | Periode: semester 2 (5sp)  | | | | | 2de Examenkans1: Ja | | | | | Eindcijfer2: Numeriek |
|
Volgtijdelijkheid
|
| |
|
Geen volgtijdelijkheid
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel wordt het concept van wetenschappelijk onderzoek binnen het domein van wetenschappen en technologie toegelicht. In dit vak dienen er een aantal onderzoekscompetenties verworven te worden zoals het kritisch analyseren van een onderzoeksplan, het schrijven van een review artikel en het bediscussiëren en kritisch analyseren van bestaand onderzoek in journal clubs. Dit opleidingsonderdeel beoogt studenten een kritische en integere onderzoeksattitude bij te brengen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
|
Individueel begeleidingsmoment ✔
|
|
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Semester 2 (5,00sp)
| Evaluatievorm | |
|
| Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 33 % |
|
| Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
| Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel een geslaagd deelcijfer wordt behouden. |
|
|
|
|
|
|
|
| Schriftelijk examen | 67 % |
|
| Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
| Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel een geslaagd deelcijfer wordt behouden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
| Voorwaarden | De student dient minstens deel te nemen aan alle onderdelen van de evaluatie. |
|
|
|
| Gevolg | Indien een student niet deelneemt aan een of meerdere onderdelen van de evaluatie, dan krijgt hij als eindresultaat voor het opleidingsonderdeel een N. |
|
|
|
Tweede examenkans
| Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
| Verplicht studiemateriaal |
| |
Powerpoints en ander cursusmateriaal dat doorheen het semester op Blackboard ter beschikking gesteld wordt. |
|
|
Eindcompetenties Educatieve master in de wetenschappen en technologie
|
- EC
| 5.2. De educatieve master is een domeinexpert ENG & TECH: de EM heeft een gespecialiseerde kennis van en inzicht in de verworven vakdidactieken en kan deze creatief concipiëren, plannen en uitvoeren in een educatieve context en in het bijzonder als geïntegreerd deel van een methodologisch en projectmatig geordende reeks van handelingen binnen een multidisciplinair STEM project met een belangrijke onderzoeks en/of innovatiecomponent. | - EC
| 5.3 De educatieve master is een domeinexpert ENG & TECH: de EM heeft gevorderde of gespecialiseerde kennis van en inzicht in de principes, opbouw en gebruikte technologieën van diverse industriële processen en technieken relevant voor de specifieke vakdidactieken en kan hierin complexe, multidisciplinaire, niet-vertrouwde, praktijkgerichte ontwerp- of optimalisatieproblemen autonoom herkennen, kritisch analyseren en methodisch en gefundeerd oplossen met oog voor de toepassing, selectie van materialen, automatisatie, veiligheid, milieu en duurzaamheid, bewust van praktische beperkingen en met aandacht voor de actuele technologische ontwikkelingen. | - EC
| 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise. | - EC
| 5.4 De educatieve master is een domeinexpert WET: de EM heeft gevorderde kennis van en inzicht in de domeindisciplines relevant voor de specifieke vakdidactiek(en). | - EC
| 5.5 De educatieve master is een domeinexpert WET: de EM kan zelfstandig onderzoek opzetten en uitvoeren relevant voor zijn vakgebied bestaande uit een kritische literatuurstudie, het formuleren van een onderzoeksvraag en hypothese, het selecteren en optimaliseren van geschikte methoden en technieken, het kritisch analyseren en interpreteren van de resultaten, het formuleren van conclusies en het rapporteren van de bevindingen. |
|
|
|
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen
|
- EC
| 1.3 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak: de EM actualiseert, verbreedt en verdiept de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise. | - EC
| 5.4 De educatieve master is een domeinexpert GZW: de EM kan op een zelfstandige en kritische wijze literatuuronderzoek uitvoeren, een onderzoeksvraag (-hypothese) formuleren en operationaliseren, onderzoeksgegevens verzamelen, de verkregen onderzoeksresultaten verwerken, interpreteren en mondeling en schriftelijk rapporteren. |
|
|
|
| | EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
| Aangeboden in | Tolerantie3 |
|
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen keuzetraject REKI met vakdidactiek biologie
|
J
|
|
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - engineering en technologie jaar 1
|
J
|
|
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - wetenschappen jaar 1
|
J
|
|
opleidingsonderdelen wetenschappen
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
| 2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|