Fuel cycle, waste and decommissioning (4277)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Diederik JACQUES 
  
Met medewerking van :De heer Tom CLARIJS 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 3,0
  
Periode: semester 1 (3sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Inhoud

Inhoud hoorcollege en oefeningen:

  • De nucleaire brandstofcyclus: front-end, service periode, back-end options, purex proces, transmutatie
  • Ontmanteling - flowchart en case-studies
  • Afval: classificatie, verwerking, conditionering (glas, cement, bitumen), afvalvormen in België
  • Lange termijn beheer van radioactief afval: principes en componenten van oppervlakte en geologische berging, transport van radionucliden, evolutie van barrieres, elementen in een veiligheidsstudie, bespreking berging cAt afval (België)


Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Applicatiecollege  
Practicum  


Evaluatie

Semester 1 (3,00sp)

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode25 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Huiswerktaken
Verslag
Schriftelijk examen75 %
Gesloten-boek

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Aanbevolen literatuur
 

An Introduction to Nuclear Waste Immobilisation,Michael I. Ojovan and William E. Lee,2,Elsevier,9780080993935,Beschikbaar als e-book: https://www-sciencedirect-com.bib-proxy.uhasselt.be/book/9780080993928/a n-introduction-to-nuclear-waste-immobilisation

Advances in Nuclear Fuel Chemistry,Markus H.A. Piro,Woodhead Publishing,9780081025710

 

Opmerkingen
 

Situering binnen leerdomein: De back-end van de brandstofcyclus, ontmanteling en/of lange termijn afvalbeheer vormen een integraal onderdeel van vele toepassingen van nucleaire technologie. Het is belangrijk een overzicht van de belangrijkste elementen in de back-end te hebben en inzicht te hebben hoe keuzes in toepassingen van nucleaire technologie een impact hebben op ontmanteling en lange termijn beheer van radioactief afval.

Relatie met onderzoek: Vele landen moeten nog de back-end brandstofcyclus definiëren, opstarten of afsluiten. Er zijn nog grote uitdagingen voor onderzoek m.b.t. de verschillende opties in de back-end van de brandstofcyclus en beheer van radioactief afval.

Relatie met werkveld: Na meer dan 70 jaar nucleaire technologie zijn er vele nucleaire installaties voorbij, op het einde (legacy) van of dichtbij hun verwachte levensduur. Er zijn grote uitdagingen in verband met ontmanteling en lange termijn afvalbeheer met sterke interactie tussen technologie, milieu, economie en maatschappij. De cursus vormt een basis voor studies, implementatie en evaluaties van ontmanteling en beheer in verschillende werkomgevingen zoals ingenieursbureaus, onderzoeksinstellingen, uitbaters van nucleaire installaties, de overheid of internationale instellingen.



Eindcompetenties
Educatieve master in de wetenschappen en technologie
  •  EC 
  • 5.2. De educatieve master is een domeinexpert ENG & TECH: de EM heeft een gespecialiseerde kennis van en inzicht in de verworven vakdidactieken en kan deze creatief concipiëren, plannen en uitvoeren in een educatieve context en in het bijzonder als geïntegreerd deel van een methodologisch en projectmatig geordende reeks van handelingen binnen een multidisciplinair STEM project met een belangrijke onderzoeks en/of innovatiecomponent.

  •  EC 
  • 5.3 De educatieve master is een domeinexpert ENG & TECH: de EM heeft gevorderde of gespecialiseerde kennis van en inzicht in de principes, opbouw en gebruikte technologieën van diverse industriële processen en technieken relevant voor de specifieke vakdidactieken en kan hierin complexe, multidisciplinaire, niet-vertrouwde, praktijkgerichte ontwerp- of optimalisatieproblemen autonoom herkennen, kritisch analyseren en methodisch en gefundeerd oplossen met oog voor de toepassing, selectie van materialen, automatisatie, veiligheid, milieu en duurzaamheid, bewust van praktische beperkingen en met aandacht voor de actuele technologische ontwikkelingen.

 

master in de industriële wetenschappen: nucleaire technologie
  •  EC 
  • EC1 - De Master in de industriële wetenschappen: nucleaire technologie kan in eigen professioneel denken en handelen -- met een gepaste ingenieursattitude en met continue aandacht voor de eigen vorming -- adequaat communiceren, effectief samenwerken, en rekening houden met de duurzame, economische, ethische, maatschappelijke en/of internationale context en is zich hierbij bewust van de impact op de omgeving.

     
  •  DC 
  • DC8 - De student kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren)

      
  •  BC 
  • De student kan genuanceerde opinies formuleren over teksten of stellingen i.v.m. met brandstofcyclus, ontmanteling, en lange termijn beheer van radioactief afval.
     
  •  DC 
  • DC9 - De student kan mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren. (communiceren)

      
  •  BC 
  • De student kan de leerstof gestructureerd communiceren als antwoord op open vragen op het examen.
     
  •  DC 
  • DC11 - De student handelt maatschappelijk verantwoord en binnen een internationaal kader. (internationaal gericht en maatschappelijk verantwoord handelen)

      
  •  BC 
  • De student kan evalueren hoe nationale voorstellen voor de brandstofcyclus, ontmanteling, en lange termijn beheer van radioactief afval gestoeld zijn op internationale richtlijnen.
     
  •  DC 
  • DC12 - De student geeft blijkt van een gepaste ingenieursattitude. (ingenieursattitude)

      
  •  BC 
  • De student kan inschatten hoe keuzes het lange termijn beheer van afval kunnen beïnvloeden.
  •  EC 
  • EC4 - De Master in de industriële wetenschappen: nucleaire technologie heeft gespecialiseerde en diepgaande kennis van, inzicht en vaardigheden verworven in nucleaire technologische domeinen zoals reactortechnologie, kernfysica, radiochemie, nucleaire meettechniek, nucleaire elektronica en nucleaire softwaretoepassingen van signaalverwerkende algoritmen en systemen.

     
  •  DC 
  • DC1 - De studentheeft kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang. (kennis bezitten)

      
  •  BC 
  • De student kan definities in het kader van de nucleaire brandstofcyclus, ontmanteling en afvalopslag- en berging herkennen en aa nvullen.

    De student kan de belangrijkste stappen en processen in de nucleaire brandstofcyclus beschrijven.

    De student begrijpt de aspecten die van belang zijn bij ontmanteling

    De student kan de verschillende aspecten voor lange-termijn veiligheid van afvalberging duiden.

     
  •  DC 
  • DC2 - De studentheeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen)

      
  •  BC 
  • De student kan keuzes in verband met de brandstofcyclus en ontmanteling linken met het lange termijn beheer van afval.

    De student kan ontwerpkeuzes en scenario's van een berging linken aan hun veiligheidsfuncties.
     
  •  DC 
  • DC3 - De studentkan problemen herkennen, activiteiten plannen en actie ondernemen. (initiëren en plannen)

      
  •  BC 
  • De student kan de verschillende fasen van een ontmantelingsplan onderscheiden.

    De student kan de belangrijkste elemente n in de verschillende stadia van een veiligheidsstudie voor berging van radioactief afval identificeren.
     
  •  DC 
  • DC5 - De studentkan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren)

      
  •  BC 
  • De student kan inschatten tot welke categorie een bepaalde afvalvorm bevat en een inschatting maken van bijhorende onzekerheid.< br/>
    De student kan een inschatting maken van verblijfstijden en verval in verschillende componenten van een bergingsinstall atie.

    De student kan aan de hand van de (oxide)samenstelling van cement of gelijkaardige materialen een inschatting mak en van de (chemische) duurzaamheid van het materiaal
     
  •  DC 
  • DC8 - De studentkan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren)

      
  •  BC 
  • De student kan de functie van verschillende componenten in afvalvormen, een stockagegebouw of bergingsinstallatie (op basis van gevalstudie) beschrijven en kritisch evalueren.
 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - keuze voor vakdidactiek engineering & technology J
master in de industriële wetenschappen: nucleaire technologie J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.