De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Internationaal leren (4279)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Sonja SCHREURS 
  
Co-titularis :ing. Wim EERDEKENS 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 3,0
  
Periode: semester 2 (3sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Inhoud

Het doel van dit OPO is de student aan te zetten om zich actief te engageren, zijn talenten te ontwikkelen en zichzelf te vormen. Hierdoor leert de student via internationale activiteiten en studiedagen, door actieve participatie aan raden, fora, seminaries,… het belang van LLL skills, netwerken, de actualiteit op te volgen in een breder kader.

Een geheel van 2stpt kan opgenomen worden ovv een internationale trainingschool aangeboden binnen een (nuclear) educatief netwerk (zoals Cherne, ENEN,…) en relevant voor zijn ingenieursopleiding indien hieraan een evaluatie gekoppeld is (verwerven van een credit attest twv min 2stpt). Voor het overige stpt stelt hij/zij een eigen portfolio samen van activiteiten die vallen binnen boven vermeldde categorieën (minstens 2 verschillende types). De student vertaalt één van de gevolgde activiteiten in het kader van het portfolio naar een bijscholing aan zijn medestudenten.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Excursie/veldwerk  
Hoorcollege  
Individueel begeleidingsmoment  
Werkvormen  
Portfolio  
Presentatie  
Verslag  
Workshop  


Evaluatie

Periode 2    Studiepunten 3,00

Evaluatievorm
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode10 %
Presentatie
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode90 %
Andere:3/4 via internationale trainingschool, 1/4 via portfolio van LLL activiteiten
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarcijfer blijft behouden voor 2de zit voor de internationale trainingschool, portfolio kan opnieuw in een verbeterde vorm ingediend worden.
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenVoor de internationale trainingschool kunnen pre-training groepsactiviteiten/testen/webinars georganiseerd worden waaraan verplicht deelgenomen moet worden. Verplichte aanwezigheid tijdens volledige sessie van presentatie evaluatiemoment. Een student moet zowel op het portfolio (1stp) als de internationale trainingschool (of equivalente activiteit) (2stp) een tolereerbaar examenresultaat (>= 8/20) behalen om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel.
GevolgAnnulatie van deelname aan de ingeschreven trainingschool. Bij gewettigde afwezigheid wordt er een individueel moment voor presentatie georganiseerd, bij ongewettigde afwezigheid kan het portfolio niet voor de eerste zittijd ingediend worden maar pas na presentatie tijdens 2de examenkans. Een student die op 1 van deze onderdelen een niet-tolereerbaar cijfer behaalt en een rekenkundig gewogen gemiddeld behaalt >= 10, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier een 9/20, ongeacht het rekenkundig gewogen gemiddelde.
Mogelijke externe locatie
Extra infoIndien omwille van uitzonderlijke omstandigheden geen internationale activiteiten kunnen opgenomen worden zal een equivalent aan LLL opdrachten (20u) als vervangopdrachten, webinars of een nationale zomerschool kunnen voorgesteld worden.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm 3/4 van 90% via internationale trainingschool, 1/4 van 90% via portfolio van LLL activiteiten en 10% voor presentatie. Enkel voor het portfolio kan een verbeterde versie ingediend worden en de presentatie kan opnieuw gegeven worden.
 

Verplicht studiemateriaal
 

Aanbod trainingschools, studiedagen,... richtlijnen portfolio zal meegedeeld worden via het elektronisch leerplatform waar mogelijk reeds vanaf semester 1!

 

Opmerkingen
 

Infosessie in begin van semester 1



Eindcompetenties
master in de industriële wetenschappen: nucleaire technologie
  •  EC 
  • EC1 - De Master in de industriële wetenschappen: nucleaire technologie kan in eigen professioneel denken en handelen -- met een gepaste ingenieursattitude en met continue aandacht voor de eigen vorming -- adequaat communiceren, effectief samenwerken, en rekening houden met de duurzame, economische, ethische, maatschappelijke en/of internationale context en is zich hierbij bewust van de impact op de omgeving.

     
  •  DC 
  • DC8 - De student kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren)

      
  •  BC 
  • De student kan kritisch reflecteren over de gevolgde seminaries, workshops,...

    De student kan tijdens de internationale trainingschool eigen inbreng optimaliseren in een multidisciplinaire groep. Hij kan hiertoe zijn kennis en vaardigheden zelfbi jwerken en uitbreiden om dit functioneren te optimaliseren.
     
  •  DC 
  • DC9 - De student kan mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren. (communiceren)

      
  •  BC 
  • De student stelt een overzichtelijk portfolio op.

    De student kan in een internationale groep mondeling en schriftelijk communiceren (groepswerk presenteren, verslagen, voorbereidingen,.. in overleg met de andere groepsleden)
     
  •  DC 
  • DC10 - De student kan constructief en verantwoordelijk functioneren als lid van een (multidisciplinair) team. (samenwerken)

      
  •  BC 
  • de student kan in groep (internationaal, multidisciplinair,...) samenwerken : zijn verantwoordelijkheden opnemen en constructief bijdragen tot het succes van de groepstaken.
     
  •  DC 
  • DC11 - De student handelt maatschappelijk verantwoord en binnen een internationaal kader. (internationaal gericht en maatschappelijk verantwoord handelen)

      
  •  BC 
  • De student toont een open ingesteldheid tot andere culturen en algemeen maatschappelijke problemen.

    De student kan een SDG analyse maken van een concrete probleemstelling afgeleid uit één van de gevolgde seminaries,studiedagen,... en dit toelicht en in zijn portfolio.

    De student kan ethisch verantwoord handelen tijdens de practica en groepswerken en dit toelichten in zijn portfolio.

     
  •  DC 
  • DC12 - De student geeft blijkt van een gepaste ingenieursattitude. (ingenieursattitude)

      
  •  BC 
  • De student toont een houding tot levenslang leren, toont nieuwsgierigheid, draagt bij aan de organisatie.

    De student reflecteert over de rol van de (toekomstig) nucleair ingenieur (student) in de gekozen LLL opdrachten, situeert de mogelijkebijdragen, opportuniteiten, toekomstvisie,...

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
master in de industriële wetenschappen: nucleaire technologie - milieu J
master in de industriële wetenschappen: nucleaire technologie - nucleair en medisch J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.