De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Ondernemen (4299)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Pieter VANDEKERKHOF 
  
Lid van het onderwijsteam :De heer Gilles WUYTS 
 Prof. Marc BEENDERS 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 9,0
  
Periode: semester 1 (3sp)semester 2 (6sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Volgtijdelijkheid
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
    Ondernemerschap (3538) 3.0 stptn
 

Begincompetenties

De student kent de verschillende aspecten van een volwaardig businessplan en kan deze toepassen op een eigen ondernemend idee



Inhoud

In het opleidingsonderdeel 'Ondernemen' moeten de studenten in groep een eigen business idee vertalen naar een volwaardig business plan. Dit business plan dient aan alle evaluatiecriteria van een potentiële kapitaalverschaffer te voldoen. Vervolgens voeren de studenten (facetten van) dit business plan ook uit. Tot slot vormen de soft skills die een ondernemer nodig heeft binnen dit opleidingsonderdeel in de verf gezet. Zo leren studenten hoe ze moeten pitchen, onderhandelen, werken in teams, enz.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Project  
Werkzittingen  
Werkvormen  
Groepswerk  
Portfolio  
Presentatie  


Evaluatie

Periode 1    Studiepunten 3,00

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode50 %
Verslag
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode20 %
Presentatie
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode30 %
Mogelijke externe locatie

Periode 2    Studiepunten 6,00

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode30 %
Portfolio
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode20 %
Presentatie
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode50 %
Mogelijke externe locatie

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm Schriftelijke, individuele opdracht. De punten voor het businessplan, enkel voor de presentaties, praktijk en - procesevaluatie kan een nieuw cijfer behaald worden
 

Verplichte handboeken (boekhandel)
 

Handboek 1:

Soft skills in ondernemerschap, Pieter Vandekerkhof en Marc Beenders, 1ste, ASP

ISBN: 9789461171214

 

Verplicht studiemateriaal
 

Het nodige studiemateriaal zal via Blackboard ter beschikking gesteld worden 



Eindcompetenties
bachelor in de handelswetenschappen
  •  EC 
  • EC 02: De bachelor handelswetenschappen toont een ondernemende ingesteldheid. (Zelfsturing en ondernemerszin)

  •  EC 
  • EC 03: De bachelor handelswetenschappen werkt samen in teamverband met het
    oog op de multidisciplinaire benadering van een bedrijfseconomisch
    probleem. (Samenwerken in teamverband)

  •  EC 
  • EC 05: De bachelor handelswetenschappen communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren)

  •  EC 
  • EC 09: De bachelor handelswetenschappen analyseert, interpreteert en evalueert onder begeleiding onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden)

  •  EC 
  • EC 10: De bachelor handelswetenschappen identificeert stakeholders en hun belangen en houdt hiermee rekening bij het nemen van beslissingen. (Stakeholder Awareness)

  •  EC 
  • EC 11: De bachelor handelswetenschappen houdt rekening met de regionale en (inter)nationale beleids- en bedrijfscontext bij het nemen van beslissingen. (Stakeholder Awareness)

  •  EC 
  • EC 15: De bachelor handelswetenschappen kan opportuniteiten voor waardecreatie voor een organisatie, de maatschappij of het domein van de organisatie- en managementwetenschappen identificeren en analyseren.

  •  EC 
  • EC 16: De bachelor handelswetenschappen kan de voordelen en risico's verbonden aan een plan van aanpak voor bedrijfseconomische of maatschappelijke uitdagingen benoemen.

  •  EC 
  • EC 17: De bachelor handelswetenschappen kan de nodige (im)materiële middelen identificeren in functie van een bedrijfseconomische of maatschappelijke uitdaging.

  •  EC 
  • EC 18: De bachelor handelswetenschappen gebruikt de nodige (inter)persoonlijke vaardigheden in een bepaalde context.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
2de bachelorjaar in de handelswetenschappen J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.