Marketingplanning (4300)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Allard VAN RIEL 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw Bieke GEPTS 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 3,0
  
Periode: semester 1 (3sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Inhoud

In deze cursus leer je hoe je gestructureerd een reeks analytische en strategische marketingtools inzet om een marketingplan te maken.

Marketingplannen zijn een belangrijk instrument voo rzowel voor-profit en niet-voorprofit organisaties, die helpen bij:

1. het in kaart brengen van een marktomgeving

2. het formuleren van een (concurrentiële) waardepropositie

3. het effectief en efficiënt communiceren van die waardepropositie naar de klant

4. het verifiëren of de gevolgde strategie effectief is

In deze cursu sworden theorie en praktijk bij elkaar gebracht, en speel je in teams de competitieve marketingplanningssimulatie 'MixPro'.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Onderwijsgroep  
Werkvormen  
Oefeningen  
Presentatie  


Evaluatie

Semester 1 (3,00sp)

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode10 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar>10/20
Casus
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode10 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar>10/20
Presentatie
Schriftelijk examen80 %
Gesloten-boek
Casus
Open vragen
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenDe score van de evaluatie tijdens de onderwijsperiode wordt pas in rekening gebracht indien men slaagt (min. 10/20) voor het examen.
GevolgIndien men niet slaagt voor het examen, telt de score van het examen als eindcijfer.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplichte handboeken (boekhandel)
 

Handboek 1:

Het marketingplan, Burk Wood, Marian, 4/e herziene editie, Pearson

ISBN: 9789043041669

Andere edities of talen zijn ook toegestaan.



Eindcompetenties
bachelor in de handelswetenschappen
  •  EC 
  • EC 03: De bachelor handelswetenschappen werkt samen in teamverband met het
    oog op de multidisciplinaire benadering van een bedrijfseconomisch
    probleem. (Samenwerken in teamverband)

  •  EC 
  • EC 04: De bachelor handelswetenschappen communiceert binnen een bedrijfscontext helder en correct in de opleidingstaal en tenminste 2 andere talen. (Communiceren)

  •  EC 
  • EC 05: De bachelor handelswetenschappen communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren)

  •  EC 
  • EC 14: De bachelor handelswetenschappen kan academische inzichten uit organisatie- en managementwetenschappen en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toepassen bij het analyseren van managementvraagstukken. (Probleemoplossend vermogen)

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
3de bachelorjaar in de handelswetenschappen J
schakelprogramma handelswetenschappen: andere opleidingen J
schakelprogramma handelswetenschappen: pba accountancy-fiscaliteit J
schakelprogramma handelswetenschappen: pba bedrijfsmanagement allround J
schakelprogramma handelswetenschappen: pba financiering-verzekeringswezen J
schakelprogramma handelswetenschappen: pba KMO-Management J
schakelprogramma handelswetenschappen: pba logistiek management J
voorbereidingsprogramma handelswetenschappen J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.