De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Masterproef (4321)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Muhammad ADNAN 
  
Co-titularis :Prof. dr. Kris BRIJS 
  
Lid van het onderwijsteam :Prof. dr. An NEVEN 
 Prof. dr. ir. Ansar YASAR 
 Prof. dr. Ariane CUENEN 
 De heer Brent PETERS 
 Prof. dr. Davy JANSSENS 
 Prof. dr. Evelien POLDERS 
 Prof. dr. Geert WETS 
 dr. Hélène DIRIX 
 Mevrouw Jana HOREMANS 
 De heer Roeland PAUL 
 Prof. dr. ir. Tom BELLEMANS 
 Prof. dr. Tom BRIJS 
 Prof. dr. ir. Wim ECTORS 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 27,0
  
Periode: semester 1 (0sp)semester 2 (27sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
    Bachelorproef (1615) 12.0 stptn
    Mobiliteitsproject (4187) 6.0 stptn
    Onderzoekstechnieken (4190) 6.0 stptn
 

Begincompetenties

De student dient na te vragen in het kader van het specifieke onderwerp van masterproef en studio welke noodzakelijke kennis en vaardigheden nodig zijn uit diverse OPO’s van de masteropleiding om de masterproef en studio aan te vangen. Hieronder volgt alvast een niet-limitatieve opsomming:

  • De student kan verschillende invalshoeken van een mobiliteitsuitdaging identificeren (bv. ruimtelijke planning, verkeerstechniek, gedrag, verkeersonderzoek, verkeersveiligheid) en voor elk van deze invalshoeken relevante informatie verzamelen om te komen tot een geïntegreerde benadering;
  • De student kan beschrijven en beredeneren welke stakeholders invloeden ondervinden van een mobiliteitsprobleem/-uitdaging, op welke manier deze stakeholders beïnvloed worden door het mobiliteitsprobleem/-uitdaging en hiermee rekening houden bij het uitwerken van oplossingen;
  • De student kan de maatschappelijke relevantie van het onderzoek duiden;
  • De student is vertrouwd met de basisprincipes van een plan van aanpak (probleemstelling, doelstelling, onderzoeksvragen, keuze onderzoeksmethode en literatuurstudie) en kan dit opstellen volgens de aangeboden voorschriften;
  • De student kan zelfstandig een heldere planning opstellen, deze planning bewaken en gepast met de beschikbare tijd omgaan;
  • De student is vertrouwd met het opzoeken van geschikte wetenschappelijke literatuur (i.e., artikelen, boeken, rapporten) via de website van de bibliotheek van de Universiteit Hasselt en kan de wetenschappelijke literatuur structureren en samenvatten met correcte bronvermelding (APA-richtlijnen);
  • De student is vertrouwd met de verschillende onderzoeksmethoden binnen de mobiliteitswetenschappen en kan hieruit op basis van een bepaalde context de gepaste onderzoeksmethode(n) kiezen, deze keuze verantwoorden, en de onderzoeksmethode(n) vervolgens correct toepassen;
  • De student kan op basis van een bepaalde context de meest geschikte (statische) analysemethode selecteren en toepassen om de verzamelde data te analyseren en kan de resultaten correct interpreteren;
  • De student kan een rapport maken dat een duidelijke structuur heeft en hierin de aanpak en resultaten op een heldere en wetenschappelijke wijze bespreken;
  • De student kan op een wetenschappelijk correcte manier presenteren;
  • De student kan op basis van de interpretatie van de onderzoeksresultaten gepaste duurzame oplossingen aanreiken;
  • De student kan op basis op basis van een bepaalde context aanbevelingen opstellen die praktisch relevant zijn.


Inhoud

Het opleidingsonderdeel "Masterproef en Studio" zal rond één bepaald overkoepelend thema georganiseerd worden, waarbinnen dan verschillende sub-thema’s en onderzoeksvragen worden gedefinieerd. De bedoeling van één overkoepelend thema is om synergieën tussen de studenten onderling te creëren, door met alle studenten een gezamenlijke problematiek aan te pakken. Aan de start van het academiejaar zal dit thema worden toegelicht. Vervolgens dienen studenten in het onderdeel “Studio” dataverzameling te doen in groep om de concrete nood in kaart te brengen. In de masterproef moet er sterk oplossingsgericht gewerkt worden. In het onderdeel “Masterproef” wordt in principe individueel gewerkt maar indien er een meerwaarde is voor de masterproef en de uiteindelijke onderzoeksresultaten kan er mits toelating van de promotor ook in groep samengewerkt worden in het onderdeel “Masterproef”.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Excursie/veldwerk  
Individueel begeleidingsmoment  
Masterproef  
Project  
Werkvormen  
Casestudy  
Discussies /debat  
Groepswerk  
Paper  
Presentatie  
Seminarie  
Verslag  


Evaluatie

Periode 2    Studiepunten 27,00

Evaluatievorm
Schriftelijk examen70 %
Mondeling examen20 %
Presentatie
Ander examen10 %
Andere:De student krijgt een evaluatiecijfer voor het proces van de masterproef (procesevaluatie). Dit cijfer is een weergave van de organisatie, vooruitgang en regelmatigheid van de werkzaamheden.
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie
ToelichtingDe student mag zijn/haar masterproef/scriptie en presentatie gebruiken tijdens de juryverdediging. De student mag zijn/haar studio-rapport en presentatie gebruiken tijdens de juryverdediging.
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenAanwezigheid en deelname aan de seminaries, presentaties en/of debatten van het deel studio is verplicht. De onderdelen van de studio moeten tijdig worden ingediend. De onderdelen van de masterproef moeten tijdig worden ingediend.
GevolgAls een student niet aan bovenstaande voorwaarden voldoet, krijgt hij/zij een score N op dit opleidingsonderdeel.
Extra infoDe student krijgt op het opleidingsonderdeel Masterproef en studio een eindbeoordeling op totaal 20 punten. Zowel de actieve deelname aan de studio zelf, als de paper van de studio maken deel uit van de beoordeling voor het deel Studio. Verder maakt dit opleidingsonderdeel gebruik van een interne en externe jury voor het deel Masterproef. De jury maakt een beoordeling van het schriftelijke rapport, de mondelinge verdediging en de voortgang over de hele onderwijsperiode. Bijkomende informatie zoals begeleiding van de masterproef, methodologische aspecten, praktische afspraken en deadlines, de omvang van de masterproef en algemene aanwijzingen voor de lay-out zijn terug te vinden in de 'Leidraad voor de masterproef en studio'. In het geval van een onvoldoende (minder dan 10/20) voor dit opleidingsonderdeel in de eerste examenperiode, heeft de student de mogelijkheid om de masterproef opnieuw in te dienen en de mondelinge verdediging over te doen tijdens de tweede examenperiode indien hij/zij op dit opleidingsonderdeel een score <10/20 heeft behaald. Zowel de actieve deelname en regelmatigeheid van werken aan de Studio, als de paper van de studio maken deel uit van de beoordeling voor het deel Studio.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm In het geval van een onvoldoende (minder dan 10/20) voor dit opleidingsonderdeel in de eerste examenperiode, heeft de student de mogelijkheid om de masterproef opnieuw in te dienen en de mondelinge verdediging over te doen tijdens de tweede examenperiode indien hij/zij op dit opleidingsonderdeel een score <10/20 heeft behaald.
 

Verplicht studiemateriaal
 

De leidraad voor de masterproef en studio en overig studiemateriaal worden via Blackboard ter beschikking gesteld.

 

Aanbevolen studiemateriaal
 

Courante Microsoft office toepassingen (Word, Excel, Powerpoint), Qualtrics, NVIVO (versie 14), statistische analysesoftware zoals SPSS (29.0.2.0), SAS (9.4). NVIVO, SPPS en SAS zijn ook beschikbaar op de computers in de pc-lokalen van de universiteit.

 

Opmerkingen
 

Bijkomende informatie zoals begeleiding van de masterproef en studio, methodologische aspecten, praktische afspraken en deadlines, de omvang van de masterproef en studio en algemene aanwijzingen zijn terug te vinden in de brochure 'Leidraad voor de masterproef en studio'.

De leidraad wordt beschikbaar gesteld via Blackboard.



Eindcompetenties
  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
2e masterjaar in de mobiliteitswetenschappen N



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.