Theoretische informatica (4377) |
| Onderwijstaal : Nederlands |
| Studiepunten: 6,0 | | | | Periode: semester 2 (6sp)  | | | | | 2de Examenkans1: Ja | | | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| | | Examencontract: niet mogelijk |
|
Volgtijdelijkheid
|
| |
|
Geen volgtijdelijkheid
|
|
|
De student beschikt over een basiskennis van programmeren en algoritmen. De student kan eenvoudige wiskundige bewijzen maken.
|
|
|
|
1. De studenten verwerven de basiskennis van eindige automaten en reguliere talen, en kunnen deze toepassen. 2. De studenten verwerven de basiskennis van context-vrije grammatica's en talen en pushdownautomaten, en kunnen deze toepassen. 3. De studenten verwerven de basiskennis van Turing Machines en het begrip beslisbaarheid en kunnen deze toepassen. 4. De studenten verwerven inzicht in de praktische relevantie van concepten uit de theoretische informatica.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
Semester 2 (6,00sp) Tweede examenkans
| Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
| Verplichte handboeken (boekhandel) |
| |
Handboek 1:
Introduction to the Theory of Computation, M. Sipser, 3rd edition (2021), Course Technology Inc, (of een andere editie van dit boek)
ISBN: 9780357670583 |
|
 
|
| Aanbevolen literatuur |
| |
Introduction to Automata Theory, Languages, and Computation,John E. Hopcroft; Rajeev Motwani; Jeffrey D. Ullman,3rd edition,Pearson,9780321455369 |
|
|
Eindcompetenties bachelor in de wiskunde
|
- EC
| EC 11: De bachelor Wiskunde heeft elementaire kennis verworven in nog een ander wetenschappelijk vakgebied. |
|
|
|
bachelor in de informatica
|
- EC
| De afgestudeerde bachelor beschikt over een breed referentiekader waardoor hij/zij de eigen kennis en vaardigheden van het vakgebied voortdurend kan actualiseren. | | | - DC
| De student heeft grondige kennis over belangrijke deelgebieden van de informatica: programmeertalen en -paradigma''s, computerarchitectuur, human computer interaction, data management, algoritmen en datastructuren, software engineering, computernetwerken, logica, theoretische informatica, besturingssystemen en computer graphics. | | | - DC
| De student kan denken en handelen vanuit de fundamenten van de informatica. | - EC
| De afgestudeerde bachelor informatica is zich bewust van informatica als wetenschappelijke discipline, toont een kritische ingesteldheid en kan een standpunt innemen en verdedigen op basis van verworven kennis en inzicht. | | | - DC
| De student kan informatica als wetenschappelijke discipline situeren. | | | - DC
| De student kan uitleggen dat er grenzen zijn aan de mogelijkheden om een informaticaprobleem exact op te lossen, waardoor soms beroep moet worden gedaan op benaderingen. | - EC
| De afgestudeerde bachelor informatica kan gefundeerd redeneren, abstraheren en formaliseren, gebruik makend van kennis van en inzicht in de wiskundige basis van de informatica. | | | - DC
| De student kan basisbegrippen en -eigenschappen uit de wiskunde toepassen bij het construeren van informatica-oplossingen. | | | - DC
| De student kan een correcte logische redenering opbouwen. | - EC
| De afgestudeerde bachelor informatica kan het oplossen van problemen algoritmisch benaderen en is vertrouwd met diverse programmeerparadigma's, -technieken en -methoden. | | | - DC
| De student begrijpt het belang van precieze syntaxis en semantiek van programmeertalen en kent het onderscheid tussen beide. | | | - DC
| De student kan redeneren over de correctheid van een algoritme. | | | - DC
| De student kan uitleggen wat een algoritme is en een algoritmische aanpak definiëren voor het oplossen van een probleem. |
|
|
|
| | EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
| Aangeboden in | Tolerantie3 |
|
3de bachelorjaar in de informatica
|
J
|
|
bachelor in de wiskunde - verbreding informatica
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
| 2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|