De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Thermische energieconversie schakel (4383)

  
Coördinerend verantwoordelijke :ir. Frederik ROGIERS 
  
Co-titularis :Prof. dr. ir. Wim DEFERME 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 4,0
  
Periode: semester 2 (4sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
    Thermodynamica partim (5549) 4.0 stptn
 

Begincompetenties

De student beschikt over basiskennis van thermodynamica: stelsels (open/gesloten), hoofdwetten (energiebehoud/entropiegeneratie), toestandseigenschappen van zuivere stoffen (druk, temperatuur, dampfractie, enthalpie, entropie, saturatie-eigenschappen), processen (warmte, arbeid).



Inhoud

Selectie van topics uit:

  • verbrandingstechniek en ketels (stoichiometrie, luchtovermaat, rookgasanalyse, chemische enthalpie, verbrandingswarmte, stabiliteit, rendementen, pinch)
  • verbrandingsmotoren (zuigermotoren, kleppensturing, druklading, vermogenkarakteristiek)
  • stoomcentrales, gasturbines, WKK
  • warmteoverdracht (straling, geleiding, convectie, warmtewisselaars en droge koeltorens)


Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Werkzittingen  
Werkvormen  
Oefeningen  


Evaluatie

Periode 2    Studiepunten 4,00

Evaluatievorm
Schriftelijk examen100 %
Open vragen

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplichte handboeken (boekhandel)
 

Handboek 1:

Toegepaste Energietechniek, Joop Ouwehand, Trynke Papa, Egbert Post en Arie Taal, zesde druk, Boom uitgevers Amsterdam

ISBN: 9789024436576



Eindcompetenties
schakelprogramma Industriële wetenschappen
  •  EC 
  • EC1 - De bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijke en technologisch toepassingsgerichte kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang van het specifieke domein. (kennis bezitten)

     
  •  DC 
  • 1.7 De student kent de basisprincipes van de thermodynamica.

      
  •  BC 
  • De student kan de behandelde begrippen benoemen en beschrijven.

    De student kan ingenieursvraagstukken oplossen over de behandelde leerstof.
  •  EC 
  • EC2 - De bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeenwetenschappelijk en ingenieurstechnisch disciplinegebonden inzicht in de basisbegrippen, methodes, denkkaders en onderlinge relaties van het specifieke domein. (begrijpen)

     
  •  DC 
  • 2.7 De student heeft inzicht de basisprincipes van de thermodynamica.

      
  •  BC 
  • De student kan de behandelde redeneringen/analyses/verbanden onder eigen verwoording brengen.

    De student kan nieuwe een voudige redeneringen/analyses/verbanden ontwikkelen over de behandelde inhoud.

    De student kan ingenieursvraagstukkenop lossen over de behandelde leerstof.
  •  EC 
  • EC5 - De bachelor in de industriële wetenschappen kan niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen analyseren, opsplitsen in deelproblemen, logisch structureren, de randvoorwaarden bepalen en de gegevens op een wetenschappelijke manier interpreteren. (analyseren)

     
  •  DC 
  • 5.11 De student kan eenvoudige problemen binnen energieconversie en stromingsleer analyseren.

      
  •  BC 
  • De student kan ingenieursvraagstukken oplossen over de behandelde leerstof.
     
  •  DC 
  • 5.4 De student kan problemen opsplitsen in deelproblemen.

      
  •  BC 
  • De student kan ingenieursvraagstukken oplossen over de behandelde leerstof.
  •  EC 
  • EC6 - De bachelor in de industriële wetenschappen kan adequate oplossingsmethodes selecteren om niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen op te lossen en kan methodologisch te werk gaan in ontwerp en hierin gefundeerde keuzes maken. (oplossen en ontwerpen)

     
  •  DC 
  • 6.1 De student kan een gepaste oplossingsmethode selecteren.

      
  •  BC 
  • De student kan ingenieursvraagstukken oplossen over de behandelde leerstof.
     
  •  DC 
  • 6.12 De student kan eenvoudige problemen binnen energieconversie oplossen.

      
  •  BC 
  • De student kan ingenieursvraagstukken oplossen over de behandelde leerstof.
     
  •  DC 
  • 6.2 De student kan de gekozen oplossingsmethode correct uitvoeren.

      
  •  BC 
  • De student kan ingenieursvraagstukken oplossen over de behandelde leerstof.
 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
schakel IW Energie - deel 1 J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.