Dimensioneren van hout (4387)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. ir. Jose GOUVEIA HENRIQUES 
  
Lid van het onderwijsteam :De heer Alper TURGUT 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 4,0
  
Periode: semester 2 (4sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Volgtijdelijkheid
 
   Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
    Sterkteleer (5551) 5.0 stptn
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
    Structuurmechanica 1 (5337) 5.0 stptn
 

Begincompetenties

Situering binnen het curriculum/leerdomein
Dit opleidingsonderdeel behoort tot het leerdomeinMaterialen- en coonstructieleer. Het bouwt verder op de leerstof opgedaan in Sterkteleer en Structuurmechanica en bereidt voor op Project stabiliteit.



Inhoud

De sterkteberekening en het ontwerp van houten draagsystemen hoort tot de basis voor de opleiding voor de ingenieur bouwkunde. Op basis van aangeleerde principes en methodes uit de sterkteleer is de student in staat om deze principes toe te passen op het materiaal hout.

Uiteindelijk moet de student volledig uitgewerkte rekennota's van houtconstructies kunnen opstellen.

Dit omvat het ontwerp, de berekening, controle en uitvoeringsaspecten van houten draagelementen volgens NBN EN 1995-1-1 (Eurocode 5). Volgende aspecten worden uitgebreid bestudeerd :

  • eigenschappen van het materiaal hout,
  • dimensioneren van elementen onder normaalkracht, dwarskracht en buiging,
  • instabiliteit van houten kolommen en liggers,
  • doorbuiging van houten balken,
  • verbindingen,
  • schrankweerstand van uitstijvende elementen.


Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Werkzittingen  
Werkvormen  
Huiswerktaken  
Oefeningen  


Evaluatie

Semester 2 (4,00sp)

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode30 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Huiswerktaken
Schriftelijk examen70 %
Gesloten-boek
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie
ToelichtingFormularium tijdens het gesloten boek examen.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm De punten van de permanente evaluatie blijven behouden. Geen enkel
deelpunt wordt overgedragen naar een volgend academiejaar.
 

Verplicht studiemateriaal
 

Leermateriaal (o.a. slides) via elektronisch leerplatform

 

Aanbevolen literatuur
  Houtskeletbouw: ontwerp, techniek, uitvoering,P. de Graaf, J.K.A. Banga,9789053673058
 

Aanbevolen studiemateriaal
 

NBN EN 1995-1-1: Eurocode 5: Ontwerp en berekening van houtconstructies - Deel 1-1: Algemeen - Gemeenschappelijke regels en regels voor gebouwen (beschikbaar via edu.mynbn.be)

NBN EN 1995-1-1 ANB: Eurocode 5: Ontwerp en berekening van houtconstructies - Deel 1-1: Algemeen - Gemeenschappelijke regels en regels voor gebouwen - Nationale bijlage (beschikbaar via edu.mynbn.be)

Cursus "Dimensioneren van houten constructies" van dr. ir. Kurt De Proft (beschikbaar op toledo)

 

Opmerkingen
 

Relatie met werkveld
De student kan een rekennota opstellen voor een houtconstructie op basis van de Eurocode 5.

Relatie met onderzoek
Een van de belangrijke domeinen binnen de onderzoeksgroep bouwkunde is de stabiliteit van houtconstructies. Dit vereist natuurlijk een goede basiskennis van het gedrag en ontwerp van deze structuren. Deze ervaring wordt gebruikt om een up-to-date onderwijs in dit vakgebied aan te bieden.

Duurzaamheidsaspecten
Hout staat bekend als een duurzaam materiaal. Houten bouwproducten zijn bouwmaterialen met een uniek kenmerk: ze zijn een koolstofput. Het ontwerpen van performante structurele oplossingen, waarbij houtproducten een belangrijke structurele rol kunnen spelen, is daarom een stap in de richting naar een duurzamere bouwsector. Bovendien, hoewel hout een hernieuwbare bron is, waar verantwoord bosbeheer het onuitputtelijk maakt, vereist de exponentiële groei van houten bouwproducten in de bouwsector een efficiënt gebruik ervan. Het ontwerpen van structurele oplossingen die de toepassing van houtproducten kunnen optimaliseren, is de kern van deze cursus.




Eindcompetenties
bachelor in de industriële wetenschappen
  •  EC 
  • EC1 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijke en technologisch toepassingsgerichte kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang van het specifieke domein. (kennis bezitten)

     
  •  DC 
  • BK 1.5 De student kent de eigenschappen van materialen in de bouwkunde.

      
  •  BC 
  • De student kent de eigenschappen van hout die een rol spelen bij het dimensioneren van structuuronderdelen.
     
  •  DC 
  • BK 1.10 De student kent de relevante wetgeving, normering en veiligheidsprocedures.

      
  •  BC 
  • De student weet welke structurele Eurocodes hij moet raadplegen bij het berekenen van houtconstructies.
  •  EC 
  • EC2 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijk en ingenieurstechnisch disciplinegebonden inzicht in de basisbegrippen, methodes, denkkaders en onderlinge relaties van het specifieke domein. (begrijpen)

     
  •  DC 
  • BK 2.5 De student heeft inzicht in de manier waarop materialen worden verwerkt tot constructieonderdelen.

      
  •  BC 
  • De student kan de basisbegrippen (elementen, verbindingen, stabiliteitssystemen) van houtconstructies in eigen woorden uitleggen.

    De student kent de globale werking van houten structuren en kan een lastendaling uitvoeren.
  •  EC 
  • EC6 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan adequate oplossingsmethodes selecteren om niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen op te lossen en kan methodologisch te werk gaan in ontwerp en hierin gefundeerde keuzes maken. (oplossen en ontwerpen)

     
  •  DC 
  • 6.1 De student kan een gepaste oplossingsmethode selecteren.

      
  •  BC 
  • De student kan het domein waarin een houten element (kolom, balk, ligger) of verbinding werkzaam is, identificeren om vervolgens de correcte ontwerpmethode toe te passen.
     
  •  DC 
  • BK 6.1 De student kan courante bouwkundige constructies en constructie-elementen in verschillende materialen ontwerpen en berekenen.

      
  •  BC 
  • De student kan draagelementen (kolom, balk, ligger) en verbindingen in houtconstructies dimensioneren.

    De student kan het draagvermogen van elementen en verbindingen in houtconstructies bepalen.
     
  •  DC 
  • 6.2 De student kan de gekozen oplossingsmethode correct uitvoeren.

      
  •  BC 
  • De student kan op basis van het geïdentificeerde probleem en de mogelijke oplossing de gekozen methode toepassen.
     
  •  DC 
  • 6.14 De student kan spanningen en vervormingen in constructies berekenen.

      
  •  BC 
  • De student kan spanningen en vervormingen in houtconstructies berekenen, rekening houdend met het anisotrope karakter van hout.
 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
3de bachelor in de industriële wetenschappen - bouwkunde J
schakel IW Bouwkunde: pba bouw - deel 2 J
voorbereidingsprogramma industriële wetenschappen bouwkunde J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.