Dimensioneren van staal (4388)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. ir. Herve DEGEE 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 4,0
  
Periode: semester 2 (4sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Volgtijdelijkheid
 
   Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
    Sterkteleer (5551) 5.0 stptn
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
    Structuurmechanica 1 (5337) 5.0 stptn
 

Begincompetenties

Situering binnen het curriculum/leerdomein
Het opleidingsonderdeel maakt deeluit van het leerdomeinMaterialen- en constructieleer. Het bouwt verder op de opgedane kennis in Sterkteleer, Structuurmechanica en Bouwmaterialen en bereidt voor op Project stabiliteit en Bruggen- en waterbouw.



Inhoud

De sterkteberekening en het ontwerp van stalen draagsystemen hoort tot de basis voor de opleiding voor de ingenieur bouwkunde. Op basis van aangeleerde principes en methodes uit de sterkteleer is de student in staat om deze principes toe te passen op het materiaal staal.
Uiteindelijk moet de student volledig uitgewerkte rekennota's van staalconstructies kunnen opstellen.

Dit omvat het ontwerp, de berekening en de uitvoeringsaspecten van stalen draagsystemen gebaseerd op de principes en methodes die in de opleidingsonderdelen Sterkteleer en Structuurmechanica werden aangebracht. Bij een ontwerp van een stalen draagsysteem worden volgende onderdelen bestudeerd:

  • opbouw van de constructie (geschoord, niet geschoord, schrankend, niet schrankend),
  • weerstand van de doorsnede (trek, druk, buiging),
  • stabiliteit van de staven (knik, kip),
  • dunwandige stalen profielen (klasse 4),
  • interacties: M-N, M-N-V, biaxiale buiging,
  • berekening van boutverbindingen,
  • lasverbindingen, classificatie en karakterisatie van verbindingen,
  • inleiding tot het ontwerp van staal-beton composiete constructies.


Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Werkzittingen  
Werkvormen  
Groepswerk  
Huiswerktaken  
Oefeningen  
Verslag  


Evaluatie

Semester 2 (4,00sp)

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode30 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Huiswerktaken
Verslag
Schriftelijk examen70 %
Gesloten-boek
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenVerplichte deelname aan elk onderdeel van de permanente evaluatie.
GevolgBij niet indienen of ongewettigde afwezigheid voor een onderdeel van de permanente evaluatie volgt er een nulscore voor dat onderdeel.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm De punten van de permanente evaluatie uit de eerste examenkans blijven
behouden. Geen enkel (deel)punt wordt overgedragen naar een volgend
academiejaar.
 

Verplicht studiemateriaal
 

Aanvullend leermateriaal: elektronisch leerplatform

 

Opmerkingen
 

Relatie met werkveld
De onderzoeksgroep CERG werkt nauw samen met bedrijven in de staalindustrie. Prof. Degée is voorzitter van de Belgische Spiegelcommissie Eurocode 3 en 4. Bovendien is hij ook lid van de Europese normcommissie Eurocode 3.

Relatie met onderzoek
Een van de belangrijke domeinen binnen de onderzoeksgroep bouwkunde is de stabiliteit van staalconstructies. Dit vereist natuurlijk een goede basiskennis van het gedrag en ontwerp van deze structuren. Deze ervaring wordt gebruikt om een up-to-date onderwijs in dit vakgebied aan te bieden.



Eindcompetenties
bachelor in de industriële wetenschappen
  •  EC 
  • EC1 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijke en technologisch toepassingsgerichte kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang van het specifieke domein. (kennis bezitten)

     
  •  DC 
  • BK 1.5 De student kent de eigenschappen van materialen in de bouwkunde.

      
  •  BC 
  • De student kent de eigenschappen van staal die een rol spelen bij het dimensioneren van structuuronderdelen.
     
  •  DC 
  • BK 1.10 De student kent de relevante wetgeving, normering en veiligheidsprocedures.

      
  •  BC 
  • De student weet welke structurele Eurocodes hij moet raadplegen bij het berekenen van staalconstructies en staal-betonconstructies.
  •  EC 
  • EC2 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijk en ingenieurstechnisch disciplinegebonden inzicht in de basisbegrippen, methodes, denkkaders en onderlinge relaties van het specifieke domein. (begrijpen)

     
  •  DC 
  • BK 2.5 De student heeft inzicht in de manier waarop materialen worden verwerkt tot constructieonderdelen.

      
  •  BC 
  • De student kan de basisbegrippen (elementen, verbindingen, stabiliteitssystemen) van staalconstructies in eigen woorden uitleggen.

    De student kent de globale werking van stalen structuren en kan een lastendaling uitvoeren.
  •  EC 
  • EC6 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan adequate oplossingsmethodes selecteren om niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen op te lossen en kan methodologisch te werk gaan in ontwerp en hierin gefundeerde keuzes maken. (oplossen en ontwerpen)

     
  •  DC 
  • BK 6.1 De student kan courante bouwkundige constructies en constructie-elementen in verschillende materialen ontwerpen en berekenen.

      
  •  BC 
  • De student kan courante bouwkundige constructies en constructie-elementen in staal ontwerpen en berekenen.
     
  •  DC 
  • 6.14 De student kan spanningen en vervormingen in constructies berekenen.

      
  •  BC 
  • De student kan spanningen en vervormingen in staalconstructies berekenen.
 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
3de bachelor in de industriële wetenschappen - bouwkunde J
schakel IW Bouwkunde: pba bouw - deel 2 J
voorbereidingsprogramma industriële wetenschappen bouwkunde J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.