Structuurmechanica 2 (4389)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. ing. Bram VANDOREN 
  
Lid van het onderwijsteam :ing. Dries BYLOOS 
 Mevrouw Ellen MAERTEN 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 3,0
  
Periode: semester 1 (3sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Volgtijdelijkheid
 
   Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
    Sterkteleer (5551) 5.0 stptn
    Structuurmechanica 1 (5337) 5.0 stptn
 

Begincompetenties

Situering binnen het curriculum/leerdomein
Dit opleidingsonderdeel behoort tot het leerdomein Materialen- en constructieleer en bouwt verder op de opgedane kennis in Sterkteleer en Structuurmechanica 1. Het bereidt voor op alle dimensioneringsopleidingsonderdelen en Structuurmechanica 3.



Inhoud

Structuurmechanica 2 bouwt verder op het opleidingsonderdeel Structuurmechanica 1, in die zin dat de behandelde structuren en de analysemethodes complexer worden. Volgende aspecten worden behandeld:

  • elasto-plastische berekening van structuren,
  • eindige-elementenmethode voor de berekening van verplaatsingen en krachten/momenten in structuren,
  • toepassing van deze laatste techniek via commerciële softwaretools voor de analyse van structuren,
  • bepalen van belastingen en belastingscombinaties volgens Eurocode 0 en 1.

Tijdens hoorcolleges wordt de theorie aangebracht en geïllustreerd met modeloefeningen. Tijdens oefensessies moet de student zelfstandig de theorie toepassen in oefeningen. Daarnaast worden ook computersessies georganiseerd waarin commerciële eindige-elementensoftware wordt gebruikt voor de analyse van structuren.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Collectief feedback moment  
Hoorcollege  
Werkzittingen  
Werkvormen  
Huiswerktaken  
Oefeningen  
Workshop  


Evaluatie

Semester 1 (3,00sp)

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode25 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Huiswerktaken
Schriftelijk examen75 %
Gesloten-boek
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie
ToelichtingDe studenten mogen gebruik maken van een formularium dat ter beschikking wordt gesteld door de opleiding. Het gebruik van het grafisch en/of symbolisch rekentoestel is toegestaan op voorwaarde dat het werkgeheugen én het permanent geheugen leeg zijn voor de start van het examen. Een niet-leeg geheugen wordt als examenfraude aanzien.
Extra infoSchriftelijk gesloten boek examen over de theorie (25%) en oefeningen (50%). Permanente evaluatie van een of meerdere rekennota's/rapporten m.b.t. de analyse van een structuur d.m.v. handberekeningen en analysesoftware (25%).

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm Schriftelijk gesloten boek examen over de theorie (25%) en oefeningen
(50%). Voor de permanente evaluatie is er geen tweede examenkans: de
punten van de eerste examenkans blijven behouden. Geen overdracht van
(deel)punten naar een volgend academiejaar.
 

Verplicht studiemateriaal
 

Aanvullend leermateriaal (uitgewerkte oefeningen, ...): elektronisch leerplatform

 

Opmerkingen
 

Relatie met onderzoek

De cursus verwijst naar resultaten van onderzoek en verwijst naar voorbeelden uitgevoerd in het kader van dienstverlening en onderzoeksprojecten. Speciale aandacht gaat naar het opstellen van een model voor een reëel probleem.

Relatie met het werkveld

De ingenieur gebruikt de basiskennis uit de structuurmechanica bij het ontwerp en beoordeling van elke bouwkundige constructie. Zonder gedetailleerde berekeningen te maken, kan de ingenieur toch aangeven waar zwakke plekken in een constructie kunnen optreden.

Duurzaamheidsaspecten

Binnen het domein van de structuurmechanica leert de student constructies op een efficiënte manier ontwerpen. D.w.z. dat er met zo weinig mogelijk materiaal nog steeds voldaan kan worden aan de gestelde eisen op vlak van sterkte, stabiliteit en stijfheid. Vanuit die optiek wordt bijgedragen aan een materiaalefficiëntere en dus duurzamere constructie.



Eindcompetenties
bachelor in de industriële wetenschappen
  •  EC 
  • EC1 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijke en technologisch toepassingsgerichte kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang van het specifieke domein. (kennis bezitten)

     
  •  DC 
  • BK 1.3 De student heeft kennis van de principes van structuurmechanica.

      
  •  BC 
  • De student moet tijdens het schriftelijk examen een aantal formules m.b.t. de structuurmechanica formuleren en afleiden.

    De student kent de achterliggende theorieën van de eindige-elementenmethode.

    De student kan de stijfheidsmatrices afleiden en opstellen van staaf- en balkelementen.

  •  EC 
  • EC2 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijk en ingenieurstechnisch disciplinegebonden inzicht in de basisbegrippen, methodes, denkkaders en onderlinge relaties van het specifieke domein. (begrijpen)

     
  •  DC 
  • BK 2.4 De student heeft inzicht in de principes van structuurmechanica.

      
  •  BC 
  • De student begrijpt en verklaart de invloed van stijfheidsverhoudingen op de krachts- en momentenverdeling in een structuur.
  •  EC 
  • EC4 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan doelgericht relevante wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken en verzamelen of efficiënt en nauwgezet de benodigde informatie meten en correct refereren. (data verwerven)

     
  •  DC 
  • 4.2 De student kan op gestructureerde wijze meetresultaten verzamelen.

      
  •  BC 
  • De student kan professionele eindige-elementensoftware aanwenden voor de analyse van structuren.
  •  EC 
  • EC5 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen analyseren, opsplitsen in deelproblemen, logisch structureren, de randvoorwaarden bepalen en de gegevens op een wetenschappelijke manier interpreteren. (analyseren)

     
  •  DC 
  • 5.1 De student kan op gestructureerde wijze meetresultaten, resultaten uit simulaties, statistische data en/of technische informatie interpreteren.

      
  •  BC 
  • De student kan de vervormingen en snedekrachten van een hyperstatische structuur analyseren via handberekeningen en professionele analysesoftware.
  •  EC 
  • EC6 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan adequate oplossingsmethodes selecteren om niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen op te lossen en kan methodologisch te werk gaan in ontwerp en hierin gefundeerde keuzes maken. (oplossen en ontwerpen)

     
  •  DC 
  • 6.1 De student kan een gepaste oplossingsmethode selecteren.

      
  •  BC 
  • De student kan een gepaste oplossingsmethode selecteren voor de analyse van een hyperstatisch balksysteem.
     
  •  DC 
  • BK 6.1 De student kan courante bouwkundige constructies en constructie-elementen in verschillende materialen ontwerpen en berekenen.

      
  •  BC 
  • De student kan m.b.v. de eindige-elementenmethode zowel handmatig als met software een bouwkundige constructie ontwerpen.
     
  •  DC 
  • 6.2 De student kan de gekozen oplossingsmethode correct uitvoeren.

      
  •  BC 
  • De student kan de eindige-elementenmethode correct toepassen voor de analyse van krachten en vervormingen in een structuur.
     
  •  DC 
  • 6.3 De student kan technische hulpmiddelen zoals rekentoestellen, meettoestellen en software selecteren.

      
  •  BC 
  • De student maakt een doordachte keuze van eindige-elementensoftware om een structuurmechanische analyse uit te voeren.
     
  •  DC 
  • 6.14 De student kan spanningen en vervormingen in constructies berekenen.

      
  •  BC 
  • De student kan een eindige-elementenmodel opstellen van een structuur en hiermee de spanningen en vervormingen berekenen.
  •  EC 
  • EC8 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan (onvolledige) resultaten interpreteren, kan omgaan met onzekerheden en beperkingen en kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren)

     
  •  DC 
  • 8.2 De student kan kritisch reflecteren met betrekking tot een technisch-wetenschappelijk project.

      
  •  BC 
  • De student kan de reactiekrachten, snedekrachten en vervormingen van een structuur toetsen en kritisch beoordelen.

    De student kan de analyseresultaten van eindige-elementensoftware kritisch beoordelen.
  •  EC 
  • EC9 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan met vakgenoten mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren over domeingebonden aspecten in een relevante taal en met gebruik van de toepasselijke terminologie. (communiceren)

     
  •  DC 
  • 9.1 De student kan correct, gestructureerd en gepast schriftelijk communiceren in relevante talen voor zijn vakgebied.

      
  •  BC 
  • De student kan een rekennota schrijven waarin hij de krachtswerking van structuren, verkregen via eindige-elementensoftware, beschrijft en analyseert.
 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
3de bachelor in de industriële wetenschappen - bouwkunde J
schakel IW Bouwkunde: pba bouw - deel 2 J
voorbereidingsprogramma industriële wetenschappen bouwkunde J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.