De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Rev. bij neurologische aandoeningen (4416)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Annemie SPOOREN 
  
Co-titularis :Prof. dr. Jonas SCHRODER 
  
Met medewerking van :dr. Kristof HUTS 
 Prof. dr. Pieter MEYNS 
  
Lid van het onderwijsteam :Prof. dr. Bart VAN WIJMEERSCH 
 dr. Carolien STROUWEN 
 Mevrouw Cigdem YILMAZER 
 Mevrouw Elien CRANINCKX 
 De heer Felipe BALISTIERI SANTINELLI 
 Mevrouw Imke HRYCYK 
 De heer Joppe GEUENS 
 Mevrouw Julie JANSSEN 
 Prof. dr. Koen CUYPERS 
 Mevrouw Laura MAES 
 Mevrouw Lien VANMOL 
 Prof. dr. Lisa TABONE 
 Prof. dr. Liselot THIJS 
 dr. Lousin MOUMDJIAN 
 Prof. dr. Maaike VAN DEN HOUTE 
 dr. Marijke BRAEKEN 
 Mevrouw Merel VAN REUSEL 
 Mevrouw Mia WYNANTS 
 Mevrouw Mieke D'HOOGE 
 Mevrouw Nele BERTELS 
 Mevrouw Nele VANBILSEN 
 dr. Paul HEEFFER 
 Prof. dr. Peter FEYS 
 Mevrouw Ruth PEETERS 
 Mevrouw Tine LEMMENS 
 Prof. dr. Wim PINXTEN 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 10,0
  
Periode: kwartiel 2 (10sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 

Begincompetenties

De student kan de neurale bewegingssturing in normale en pathologische condities toelichten.

De student kan de pathologie, symptomen, functioneringsproblemen en het natuurlijk en afwijkend beloop van neurologische aandoeningen beschrijven.

De student kan de anamnese en het klinisch neurologisch onderzoek op functie- en activiteitenniveau uitvoeren en interpreteren.



Inhoud

Leerpad 1. Fundamenten voor neurorevalidatie. Dit omvat inzichten in neuroplasticiteit in relatie met neurologische revalidatie, principes van motorisch leren en stoornissen in het brein en inzichten in revalidatiestrategieën met behandelingsconcepten en benaderingen.

Leerpad 2. Wetenschappelijke onderbouwing van neurorevalidatie. Hier worden de studies, reviews, meta-analyses en richtlijnen besproken rondom revalidatie interventies bij courante neurologische aandoeningen zoals dwarslaesie en perifere aandoeningen, acute en degeneratieve aandoeningen van het centrale zenuwstelsel.

Leerpad 3. Praktische vaardigheden en klinisch redeneren. In dit leerpad worden strategieën aangeleerd voor activiteiten als balans, mobiliteit en bovenste lidmaat bewegingen. Aan de hand van casuïstiek wordt het klinisch leervermogen geleerd.

Leerpad 4. Interdisciplinair denken en handelen in neurologische context. Vanuit interdisciplinaire benadering worden verschillende topics besproken zoals ethische, psycho-sociale en neuropsychologische aspecten, psychiatrische problematieken, vermoeidheid en pijn.

Leerpad 5. Integratie: evidence-based kinesitherapie. Hierin worden de verschillende onderdelen van dit OPO samengebracht aan de hand van klinische casussen.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Practicum  
Responsiecollege  
Werkzittingen  
Werkvormen  
Casestudy  
Demonstraties  
Groepswerk  
Oefeningen  
Onderwijsleergesprek  
Presentatie  


Evaluatie

Kwartiel 2 (10,00sp)

Evaluatievorm
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode10 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarEen deelcijfer van 10/20 of hoger blijft behouden
Presentatie
Schriftelijk examen50 %
Gesloten-boek
Mondeling examen40 %
Vaardigheidstoets
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenDe compensatieregel houdt in dat als een student minder dan de helft scoort op 1 van beide examenonderdelen, de student dit tekort in het andere onderdeel moet compenseren met een dubbel aantal positieve punten tegenover de behaalde negatieve punten. Of een student al dan niet heeft voldaan aan de compensatieregel, wordt berekend op basis van de niet afgeronde-deelcijfers.
GevolgAls de student voldoet aan de compensatieregel, wordt zijn eindcijfer het gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde deelcijfers. Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een voldoende, wordt zijn eindcijfer een negen. Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een onvoldoende, dan wordt er van dit niet-afgerond gewogen gemiddelde 2 punten (op 20) afgetrokken. Dit resultaat wordt vervolgens conform de afrondingsregels van het OER afgerond en vormt het eindresultaat van het opleidingsonderdeel.
Extra infoDe score van het mondeling examen en van de permanente evaluatie worden samengeteld en beschouwd als 1 examenonderdeel.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Eerder aangekochte verplichte handboeken
 

Physical Rehabilitation, O'Sullivan, Schmitz, Fulk7th, Davis Company, Reeds aangekocht in 2de bachelor

Lifespan Neurorehabilitation, Fell, Lunnen, Rauk, 1st edition, Davis Company, Reeds aangekocht in 2de bachelor

 

Verplicht studiemateriaal
 

Digital only blokwijzer: Revalidatie bij neurologische aandoeningen



Eindcompetenties
bachelor in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie
  •  EC 
  • EC 02 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan - voor courante problemen en op basisniveau - op basis van een kinesitherapeutische diagnose evidence based en op ethisch verantwoorde wijze een preventie- en behandelingsplan opstellen voor een gesimuleerde patiënt/cliënt, dit bespreken met de patiënt/cliënt, de preventieve/curatieve behandeling uitvoeren en de resultaten van deze behandeling evalueren en rapporteren.

     
  •  DC 
  • DC 05 De student kan op basis van klinisch redeneren vanuit de hulpvraag, de anamnese en het kinesitherapeutisch onderzoek een evidence-based behandelingsplan opstellen.

      
  •  BC 
    • De student kan zelfstandig een gepersonaliseerd behandelplan opstellen rekening gebaseerd op de kinesitherapeutische diagnose en behandeldoelstellingen.
     
  •  DC 
  • DC 08 De student heeft de nodige vaardigheden om specifieke behandelstrategieën te ontwikkelen en de daarvoor noodzakelijke analyse-, behandel- en evaluatietechnieken toe te passen.

      
  •  BC 
    • De student ontwikkelt correcte behandelingsstrategiën in functie van de behandelingsdoelstellingen en kinesitherapeutische diagnose.
    • De student kan analyse-, behandel- en evaluatietechnieken toepassen.
  •  EC 
  • EC 06 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie heeft kennis van de algemene organisatie van de gezondheidszorg en van de verschillende stakeholders.

     
  •  DC 
  • DC 03 De student (h)erkent diverse beroepspecifieke bevoegdheden binnen een interprofessioneel team.

      
  •  BC 
    • De student (h)erkent voorbeelden van interprofessionele werking binnen de gezondheidszorg.
     
  •  DC 
  • DC 02 De student kent de verschillende actoren binnen de gezondheidszorg.

      
  •  BC 
    • De student kan aan de hand van een klinische casus de betrokken actoren en hun taken in kaart brengen.
  •  EC 
  • EC 08 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan relevante onderzoeksbevindingen in het domein van de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie opzoeken, beoordelen, interpreteren en communiceren in functie van de kinesitherapeutische praktijk.

     
  •  DC 
  • DC 01 De student kan in functie van een klinische casus wetenschappelijke literatuur opzoeken en selecteren.

      
  •  BC 
    • De student kan één of meerdere geschikte  artikels selecteren ifv een  casusgerelateerde wetenschappelijke vraag, rekening houdende met  level of evidence en match tussen artikel en vraag.
     
  •  DC 
  • DC 02 De student kan wetenschappelijke literatuur interpreteren en beoordelen.

      
  •  BC 
    • De student kan een wetenschappelijk artikel kort samenvatten en de studiekwaliteit beoordelen aan de hand van een zelf gekozen kwaliteits checklist met inachtname van potentiële risico's op bias.
 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
3de bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie J
voorbereidingsprogramma revalidatiewetenschappen en kinesitherapie J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.