De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Welzijn, preventie en eerste hulp in de zorg (4434)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Joke SPILDOOREN 
  
Co-titularis :Prof. dr. Bruno TASSIGNON 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw An HAEPERS 
 Mevrouw Ine HANSSEN 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 3,0
  
Periode: kwartiel 1 (0sp) + kwartiel 2 (3sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Inhoud

Binnen dit OPO maak je kennis met inhouden rond preventie en welzijn op het werk. Tevens wordt je geïntroduceerd in de belangrijkste principes van eerste hulp, zowel theoretisch als praktisch.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Practicum  
Responsiecollege  
Werkzittingen  


Evaluatie

Periode 2    Studiepunten 3,00

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode40 %
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode60 %
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenOp het deel praktijkevaluatie moet een 'P' pass gehaald worden om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel.
GevolgIndien een student niet slaagt op het deel praktijkevaluatie ontvangt hij als eindcijfer voor het OPO een 'F' fail.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplicht studiemateriaal
 

Boek Help! Eerste hulp voor iedereen (rode kruis)



Eindcompetenties
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen
  •  EC 
  • 5.1 De educatieve master is een domeinexpert GZW: de EM heeft inzicht in de bouw en het functioneren van het menselijk lichaam in ziekte en gezondheid (op moleculair, cellulair, orgaan- en organisme-niveau).

  •  EC 
  • 5.2. De educatieve master is een domeinexpert GZW: de EM heeft inzicht in de organisatie van de gezondheidszorg, de beleids- en ethische aspecten van de gezondheidszorg en de interactie tussen de verschillende stakeholders.

  •  EC 
  • 5.3 De educatieve master is een domeinexpert GZW: de EM heeft inzicht in de gezondheidsprincipes, het ontstaan van leefstijlgerelateerde aandoeningen en het huidige preventief gezondheidsbeleid.

 

bachelor in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie
  •  EC 
  • EC 01 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan - voor courante problemen en op basisniveau - in functie van preventief of curatief handelen evidenced based en op ethisch verantwoorde wijze een kinesitherapeutische diagnose stellen, uitgaande van de hulpvraag van de gesimuleerde patiënt/cliënt, de doelgerichte anamnese en het klinisch kinesitherapeutisch onderzoek en deze professioneel communiceren naar de patiënt/cliënt.

     
  •  DC 
  • DC 19 De student kent de pathologie, symptomen, functioneringsproblemen en het natuurlijk en afwijkend beloop van courante aandoeningen.

     
  •  DC 
  • DC 20 De student kent de oranje en rode vlaggen voor doorverwijzing naar een specialist.

     
  •  DC 
  • DC 21 De student voert de anamnese en het klinisch onderzoek uit, met inbegrip van klinisch redeneren. Deze deelcompetentie omvat het onderzoek op functie- en activiteitenniveau.

      
  •  BC 
    • De student kan klinisch redeneren in functie van eerste hulpverlening.
     
  •  DC 
  • DC 25 De student verwerft inzicht in de diverse verschijningsvormen en de mogelijke oorzakelijke factoren van courante aandoeningen.

  •  EC 
  • EC 02 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan - voor courante problemen en op basisniveau - op basis van een kinesitherapeutische diagnose evidence based en op ethisch verantwoorde wijze een preventie- en behandelingsplan opstellen voor een gesimuleerde patiënt/cliënt, dit bespreken met de patiënt/cliënt, de preventieve/curatieve behandeling uitvoeren en de resultaten van deze behandeling evalueren en rapporteren.

     
  •  DC 
  • DC 04 De student kent de evidence-based behandelingsprincipes voor courante aandoeningen en kan deze toepassen.

      
  •  BC 
    • De student kent de belangrijkste gezondheidsprincipes en weet hierop in te spelen in functie van preventie.
  •  EC 
  • EC 06 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie heeft kennis van de algemene organisatie van de gezondheidszorg en van de verschillende stakeholders.

     
  •  DC 
  • DC 01 De student heeft kennis van en inzicht in de structurele organisatie van de gezondheidszorg relevant voor het toepassingsdomein van de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie.

     
  •  DC 
  • DC 02 De student kent de verschillende actoren binnen de gezondheidszorg.

 

Master in de ergotherapeutische wetenschap
  •  EC 
  • MI8 - De principes van clinical en scientific reasoning kennen en toepassen.

     
  •  DC 
  • De student kan aan de hand van een casus klinisch redeneren in functie van eerste hulpverlening.
      
  •  BC 
  • Correct handelen bij een casus.
  •  EC 
  • MI4 - Een actieve houding vertonen voor beroepsvernieuwing en levenslang leren en hierbij oog hebben voor de maatschappelijke veranderingen van de éénentwintigste eeuw.

  •  EC 
  • MI5 - Het beroep en het werkveld vergelijken met die van andere hulpverleners in nationale en internationale context, hierbij de rol en het beroep van de ergotherapeut onderzoeken en ondersteunen.

  •  EC 
  • MM3 - Algemene preventie- en gezondheidsmaatregelen ontwikkelen en advies verlenen in functie van het (politieke) beleid en de wetgeving.

     
  •  DC 
  • De student kent de belangrijkste gezondheidsprincipes en weet hierop in te spelen in functie van preventie.
      
  •  BC 
  • Deze informatie kunnen toepassen.
 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
3de bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie J
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen keuzetraject REKI met vakdidactiek biologie J
Master in de ergotherapeutische wetenschap J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.