Welzijn, preventie en eerste hulp in de zorg (4434) |
Onderwijstaal : Nederlands |
Studiepunten: 3,0 | | | Periode: kwartiel 1 (0sp) + kwartiel 2 (3sp) | | | 2de Examenkans1: Ja | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
|
Binnen dit OPO maak je kennis met inhouden rond preventie en welzijn op het werk. Tevens wordt je geïntroduceerd in de belangrijkste principes van eerste hulp, zowel theoretisch als praktisch.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 60 % |
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Op het deel praktijkevaluatie moet een 'P' pass gehaald worden om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Indien een student niet slaagt op het deel praktijkevaluatie ontvangt hij als eindcijfer voor het OPO een 'F' fail. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Boek Help! Eerste hulp voor iedereen (rode kruis) |
|
|
Eindcompetenties Educatieve master in de gezondheidswetenschappen
|
- EC
| 5.1 De educatieve master is een domeinexpert GZW: de EM heeft inzicht in de bouw en het functioneren van het menselijk lichaam in ziekte en gezondheid (op moleculair, cellulair, orgaan- en organisme-niveau). | - EC
| 5.2. De educatieve master is een domeinexpert GZW: de EM heeft inzicht in de organisatie van de gezondheidszorg, de beleids- en ethische aspecten van de gezondheidszorg en de interactie tussen de verschillende stakeholders. | - EC
| 5.3 De educatieve master is een domeinexpert GZW: de EM heeft inzicht in de gezondheidsprincipes, het ontstaan van leefstijlgerelateerde aandoeningen en het huidige preventief gezondheidsbeleid. |
|
|
|
bachelor in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie
|
- EC
| EC 01 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan - voor courante problemen en op basisniveau - in functie van preventief of curatief handelen evidenced based en op ethisch verantwoorde wijze een kinesitherapeutische diagnose stellen, uitgaande van de hulpvraag van de gesimuleerde patiënt/cliënt, de doelgerichte anamnese en het klinisch kinesitherapeutisch onderzoek en deze professioneel communiceren naar de patiënt/cliënt. | | - DC
| DC 19 De student kent de pathologie, symptomen, functioneringsproblemen en het natuurlijk en afwijkend beloop van courante aandoeningen. | | - DC
| DC 20 De student kent de oranje en rode vlaggen voor doorverwijzing naar een specialist. | | - DC
| DC 21 De student voert de anamnese en het klinisch onderzoek uit, met inbegrip van klinisch redeneren. Deze deelcompetentie omvat het onderzoek op functie- en activiteitenniveau. | | | - BC
|
- De student kan klinisch redeneren in functie van eerste hulpverlening.
| | - DC
| DC 25 De student verwerft inzicht in de diverse verschijningsvormen en de mogelijke oorzakelijke factoren van courante aandoeningen. | - EC
| EC 02 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan - voor courante problemen en op basisniveau - op basis van een kinesitherapeutische diagnose evidence based en op ethisch verantwoorde wijze een preventie- en behandelingsplan opstellen voor een gesimuleerde patiënt/cliënt, dit bespreken met de patiënt/cliënt, de preventieve/curatieve behandeling uitvoeren en de resultaten van deze behandeling evalueren en rapporteren. | | - DC
| DC 04 De student kent de evidence-based behandelingsprincipes voor courante aandoeningen en kan deze toepassen. | | | - BC
|
- De student kent de belangrijkste gezondheidsprincipes en weet hierop in te spelen in functie van preventie.
| - EC
| EC 06 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie heeft kennis van de algemene organisatie van de gezondheidszorg en van de verschillende stakeholders. | | - DC
| DC 01 De student heeft kennis van en inzicht in de structurele organisatie van de gezondheidszorg relevant voor het toepassingsdomein van de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie. | | - DC
| DC 02 De student kent de verschillende actoren binnen de gezondheidszorg. |
|
|
|
Master in de ergotherapeutische wetenschap
|
- EC
| MI8 - De principes van clinical en scientific reasoning kennen en toepassen. | | - DC
| De student kan aan de hand van een casus klinisch redeneren in functie van eerste hulpverlening. | | | - BC
| Correct handelen bij een casus. | - EC
| MI4 - Een actieve houding vertonen voor beroepsvernieuwing en levenslang leren en hierbij oog hebben voor de maatschappelijke veranderingen van de éénentwintigste eeuw. | - EC
| MI5 - Het beroep en het werkveld vergelijken met die van andere hulpverleners in nationale en internationale context, hierbij de rol en het beroep van de ergotherapeut onderzoeken en ondersteunen. | - EC
| MM3 - Algemene preventie- en gezondheidsmaatregelen ontwikkelen en advies verlenen in functie van het (politieke) beleid en de wetgeving. | | - DC
| De student kent de belangrijkste gezondheidsprincipes en weet hierop in te spelen in functie van preventie. | | | - BC
| Deze informatie kunnen toepassen. |
|
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
Aangeboden in | Tolerantie3 |
3de bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie
|
J
|
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen keuzetraject REKI met vakdidactiek biologie
|
J
|
Master in de ergotherapeutische wetenschap
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|