Medische statistiek 1 (4437) |
| Onderwijstaal : Nederlands |
| Studiepunten: 3,0 | | | | Periode: kwartiel 2 (3sp)  | | | | | 2de Examenkans1: Ja | | | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| | | Examencontract: niet mogelijk |
|
Volgtijdelijkheid
|
| |
|
Geen volgtijdelijkheid
|
|
- De student(e) kan eenvoudige statistische technieken toepassen op datasets.
- De student(e) kan definities en rekenregels uit de kansrekening toepassen om kansproblemen op te lossen.
- De student(e) kan elementaire statistische analyses uitvoeren met JMP.
- De student(e) kan statistische output interpreteren.
- De student(e) kan zowel schriftelijk als mondeling rapporteren over statistische analyses.
- De student(e) kan medische informatie op zijn validiteit beoordelen o.m. met principes uit de verklarende statistiek.
- De student(e) kan medische informatie vertalen naar kernideeën en deze kernideeën voorstellen in zinvolle grafieken.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Kwartiel 2 (3,00sp)
|
| Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
| Toelichting | Formularium en eenvoudig rekentoestel (geen grafisch) |
|
|
|
Tweede examenkans
| Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
| Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
| |
Cursus 1:
Subtitel: Cursustekst Medische statistiek 1 |
|
 
|
| Verplicht studiemateriaal |
| |
Blackboard met updates gedurende de cursus. |
|
 
|
| Aanbevolen literatuur |
| |
Handboek 1:
Fundamentals of Biostatistics, Rosner Bernard, 8e editie, Brooks Cole
ISBN: 9781305268920 |
|
 
|
| Verplichte software |
| |
Statistisch softwarepakket SAS JMP |
|
|
Eindcompetenties bachelor in de geneeskunde
|
- EC
| EC07 De bachelor in de geneeskunde kan het eigen werk effectief en efficiënt organiseren. | | | - DC
| DC7.1 De bachelor in de geneeskunde maakt een realistische planning en respecteert deadlines. | | | - DC
| DC7.2 De bachelor in de geneeskunde toont een gepast niveau van zelfstandig probleemoplossend gedrag. | - EC
| EC12 De bachelor in de geneeskunde kan, onder begeleiding, wetenschappelijk onderzoek uitvoeren en hierover helder communiceren. | | | - DC
| DC12.1 De bachelor in de geneeskunde kent een variatie aan wetenschappelijke onderzoeksmethoden en kan deze gebruiken. | | | - DC
| DC12.3 De bachelor in de geneeskunde kan op een correcte manier onderzoeksgegevens verzamelen en analyseren en gepaste statistische methodes toepassen. | | | - DC
| DC12.4 De bachelor in de geneeskunde kan wetenschappelijke informatie mondeling en schriftelijk communiceren naar een professioneel en lekenpubliek. | | | - DC
| DC12.5 De bachelor in de geneeskunde werkt met respect voor de academische en wetenschappelijke integriteit en de geldende ethische standaarden. | | | - DC
| DC12.6 De bachelor in de geneeskunde kan kritisch reflecteren over de limitaties van onderzoek. | - EC
| EC13 De bachelor in de geneeskunde heeft een attitude van levenslang leren met een persoonlijke leerstrategie. | | | - DC
| DC13.2 De bachelor in de geneeskunde gebruikt examenresultaten en feedback van docenten, begeleiders, coaches en medestudenten om zijn/haar eigen ontwikkeling kritisch te beschouwen en bevorderen. |
|
|
|
| | EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
| Aangeboden in | Tolerantie3 |
|
1ste bachelorjaar in de geneeskunde
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
| 2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|