Traject arts-onderzoeker 1 (4453) |
Onderwijstaal : Nederlands |
Studiepunten: 3,0 | | | Periode: kwartiel 1 (0sp) + kwartiel 2 (0sp) + kwartiel 3 (0sp) + kwartiel 4 (3sp) | | | 2de Examenkans1: Ja | | | Eindcijfer2: Numeriek |
| Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
|
In dit OPO krijgt de student de mogelijkheid om interesse in wetenschappelijk onderzoek verder aan te scherpen. Dit kan onder het statuut van "arts-onderzoeker". Een arts-onderzoeker heeft de kans om baanbrekend (bio-)medisch wetenschappelijk onderzoek mee te maken. Hierbij krijgt de arts-onderzoeker een idee over wat onderzoek exact inhoudt. Het kan je extra motiveren om een carrière in onderzoek na te streven.
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 60 % |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De stage kan niet hernomen worden. Er wordt een remediëringsopdracht in
lijn met het onderzoek uitgewerkt. |
|
|
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
Voor studenten die een opleiding Geneeskunde volgen aan de UHasselt bestaat de mogelijkheid om reeds aanwezige interesse in wetenschappelijk onderzoek verder aan te scherpen. Dit kan in het extra-curriculaire OPO "traject arts-onderzoeker". Een student heeft de kans om binnen dit OPO baanbrekend (bio-)medisch wetenschappelijk onderzoek vanop de eerste rij mee te maken. Hierbij krijgt de student een idee over wat onderzoek exact inhoudt. Het kan je nóg meer motiveren om een carrière in het onderzoek te ambiëren.
Inschrijven voor dit OPO kan enkel na goedkeuring van het onderzoeksplan. Het onderzoeksplan kan ingestuurd worden tot 15 januari 2026 voor het academiejaar 2025-2026.
Voor alle informatie i.v.m. het traject student-onderzoeker: Zie infofiche op Blackboard in de community 2GEN en 3GEN. |
|
|
Eindcompetenties bachelor in de geneeskunde
|
- EC
| EC01 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis van en inzicht in de werking van de cel, de weefsels, de organen en de mens an sich, in normale en pathologische toestand, in interactie met de omgeving. De bachelor kan in preklinische fase klinisch redeneren aan de hand van de aangeleerde kennis. | | - DC
| DC1.6 De bachelor in de geneeskunde is vertrouwd met de principes van evidence based medicine en kan de passende richtlijnen opzoeken, kritisch beoordelen en gebruiken. | - EC
| EC03 De bachelor in de geneeskunde integreert de rollen medisch expert, communicator, teamspeler, manager, gezondheidspromotor, wetenschapper en professional. | - EC
| EC06 De bachelor in de geneeskunde kan constructief samenwerken in een team en erkent de meerwaarde van het werken in interdisciplinaire en interprofessionele context. | | - DC
| DC6.1 De bachelor in de geneeskunde werkt effectief samen met medestudenten, artsen en andere zorgverleners. | - EC
| EC07 De bachelor in de geneeskunde kan het eigen werk effectief en efficiënt organiseren. | | - DC
| DC7.1 De bachelor in de geneeskunde maakt een realistische planning en respecteert deadlines. | | - DC
| DC7.2 De bachelor in de geneeskunde toont een gepast niveau van zelfstandig probleemoplossend gedrag. | | - DC
| DC7.3 De bachelor in de geneeskunde neemt zijn verantwoordelijkheid op om tijdig in orde te zijn met administratieve vereisten. | - EC
| EC12 De bachelor in de geneeskunde kan, onder begeleiding, wetenschappelijk onderzoek uitvoeren en hierover helder communiceren. | | - DC
| DC12.1 De bachelor in de geneeskunde kent een variatie aan wetenschappelijke onderzoeksmethoden en kan deze gebruiken. | | - DC
| DC12.2 De bachelor in de geneeskunde kan gepaste wetenschappelijke bronnen opzoeken en selecteren om vragen te beantwoorden. | | - DC
| DC12.3 De bachelor in de geneeskunde kan op een correcte manier onderzoeksgegevens verzamelen en analyseren en gepaste statistische methodes toepassen. | | - DC
| DC12.4 De bachelor in de geneeskunde kan wetenschappelijke informatie mondeling en schriftelijk communiceren naar een professioneel en lekenpubliek. | | - DC
| DC12.5 De bachelor in de geneeskunde werkt met respect voor de academische en wetenschappelijke integriteit en de geldende ethische standaarden. | - EC
| EC13 De bachelor in de geneeskunde heeft een attitude van levenslang leren met een persoonlijke leerstrategie. | | - DC
| DC13.3 De bachelor in de geneeskunde toont bereidheid tot levenslang leren. | - EC
| EC15 De bachelor in de geneeskunde is in staat ethische problemen te herkennen, analyseren en een gepaste aanpak voor deze problemen in de praktijk te brengen. | | - DC
| DC15.3 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis van en respecteert de ethische en juridische standaarden die binnen het domein van de gezondheidszorg en het wetenschappelijk onderzoek gelden. |
|
|
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
Aangeboden in | Tolerantie3 |
2de bachelor in de geneeskunde extra curriculair
|
N
|
3de bachelorjaar in de geneeskunde extra curriculair
|
N
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|