Vakdidactiek ontwerpwetenschappen (4459)

  
Coördinerend verantwoordelijke :dr. arch. Ruth STEVENS 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw Bettina LUYTEN 
 Arch. Katrien RAEDTS 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 6,0
  
Periode: semester 1 (6sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
    Leren en ontwikkeling (4159) 6.0 stptn
 

Inhoud

In het opleidingsonderdeel vakdidactiek ontwerpwetenschappen vertalen we het didactisch referentiekader naar de verschillende specifieke domeinen (ontwerp, beelding, bouw en cultuur) binnen het vakgebied van de architectuur. Doorheen het semester komen er theoretische vakdidactische onderwerpen aan bod, maar wordt er ook geoefend aan de hand van praktijkgerichte geïntegreerde opdrachten.

Theoretische vakdidactische onderwerpen:

- Structuur architectuuronderwijs

- Presentatievaardigheden

- Raadplegen en bestuderen van eindtermen en leerplannen

- Bestuderen en opstellen van jaarplannen en leerlijnen

- Analyseren van de beginsituatie

- Formuleren van lesdoelstellingen

- Lesvoorbereiding en lesstrategie

- Vraagstellend lesgeven

- Selecteren van gepaste werkvormen en groeperingsvormen

- Kritische studie van inhoudelijke bronnen en handboeken m.b.t. domein cultuur

- Opstellen van vakdidactisch leermateriaal m.b.t. domein cultuur

- Activerende vakdidactische werkvormen m.b.t. domein cultuur

- Evaluatievormen m.b.t. domein cultuur

- Planning & organisatie leerinhouden

- Klasmanagement

 

Praktijkgerichte opdrachten:

- Korte didactische oefening met focus op presentatievaardigheden

- Uitwerken van lesvoorbereidingen en vakdidactisch leermateriaal als voorbereiding op micro-teaching sessies (intra-muros oefensessies). In een eerste oefensessie wordt er gefocust op presentatievaardigheden, beginsituatie, motivatiefase en doelgericht en vraagstellend lesgeven. In een tweede oefensessie wordt er rond een specifiek thema uit het domein cultuur bijkomend gefocust op het uitwerken van vakdidactisch leermateriaal, lesfasering en het inzetten van activerende werkvormen. In een van de oefensessies wordt er bijkomend gefocust op klasmanagement.

Ieder contactmoment wordt zodoende het proces opgevolgd en formatief opgevolgd.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Collectief feedback moment  
Hoorcollege  
Responsiecollege  
Werkzittingen  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  


Evaluatie

Semester 1 (6,00sp)

Evaluatievorm
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode70 %
Andere:Tijdens elk contactmoment wordt het proces getoond door de student via
groeps- en individuele opdrachten. Dit wordt formatief opgevolgd door
het docententeam.
Er worden tijdens de onderwijsperiode drie micro teachings
georganiseerd. De groei van de student wordt geëvalueerd over de drie
micro teachings heen.
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarIndien de student geslaagd is (min. 10/20) op een evaluatieonderdeel, kan dit deelpunt worden overgedragen naar de tweede examenkans
Mondeling examen30 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarIndien de student geslaagd is (min. 10/20) op een evaluatieonderdeel, kan dit deelpunt worden overgedragen naar de tweede examenkans
Debat
Open vragen
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
Voorwaarden1. De student dient op elk onderdeel van de evaluatie (totaalcijfer permanente evaluatie + take home opdracht examen) minstens 8/20 te behalen. 2. Alle deeltaken worden ingediend op de afgesproken deadlines.
Gevolg1. Wanneer de student op een onderdeel van de evaluatie minder dan 8/20 behaalt, wordt dit laagste cijfer het eindcijfer van het volledige opleidingsonderdeel voor de betreffende examenkans. 2. Deeltaken die niet op de afgesproken deadline worden ingeleverd krijgen een beoordeling van 0/20, tenzij anders afgesproken met de betrokken docent.
Extra infoEr zijn enkele verplichte contactmomenten waarop de aanwezigheid van de student verwacht wordt. De data van deze contactmomenten worden gecommuniceerd via het overzicht van de lessenreeks tijdens het eerste contactmoment. Deze contactmomenten zijn verplicht gezien deze deel uitmaken van de evaluatieonderdelen van dit opleidingsonderdeel. Iedere afwezigheid bij verplichte evaluatiemomenten dient tijdig gecommuniceerd en gewettigd te worden, bijvoorbeeld bij een situatie van overmacht of met een doktersattest.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm Voor de evaluatieonderdelen waarvoor een lager resultaat dan 10/20 werd
behaald dient er een tweede examenkans te worden afgelegd.
 

Verplicht studiemateriaal
 

Opdrachten en aanvullend studiemateriaal worden ter beschikking gesteld via Blackboard.

 

Aanbevolen literatuur
  Het didactische werkvormenboek,Piet Hogeveen, Jos Winkels,Van Gorcum,9789023240679

Leren & onderwijzen, inleiding tot de algemene didactiek,Roger Standaert, Firmin Troch, Inge Peeters, Ilse Stroobants,7,Acco,9789463444118


Eindcompetenties
Educatieve master in de ontwerpwetenschappen
  •  EC 
  • 1.1 De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het  vak : de EM kan de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch-didactische expertise geïntegreerd inzetten in de klaspraktijk.

  •  EC 
  • 1.2. De educatieve master is een kritisch, creatieve expert in het vak:  de EM kan onderwijsinnovaties kritisch en creatief inzetten in de eigen klaspraktijk.

  •  EC 
  • 2.1 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling: de EM creëert een inclusief en positief klasklimaat met het oog op de groei van elke leerling. 

  •  EC 
  • 2.3 De educatieve master creëert een kansrijke leeromgeving voor elke leerling:  de EM speelt gedifferentieerd en flexibel in op noden en context van elke leerling.

  •  EC 
  • 3.1 De educatieve master verbindt onderzoek en praktijk: de EM richt kritisch-reflectief de onderwijspraktijk in op basis van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek.

  •  EC 
  • 4.2 De educatieve master is een maatschappelijk betrokken teamspeler:  de EM maakt maatschappelijke uitdagingen bespreekbaar als hefboom voor actie en engagement.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
Educatieve master in de ontwerpwetenschappen jaar 1 J
Educatieve master in de ontwerpwetenschappen verkort traject J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.