| Onderwijstaal : Nederlands |
| Studiepunten: 4,0 | | | | Periode: semester 1 (4sp)  | | | | | 2de Examenkans1: Ja | | | | | Eindcijfer2: Numeriek |
|
Volgtijdelijkheid
|
| |
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
| |
| |
| |
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
| |
|
Industriële proceschemie (2512)
|
3.0 stptn |
| |
|
Practicum Voeding en Verpakking (5582)
|
4.0 stptn |
| |
|
Scheidingsprocessen (4335)
|
3.0 stptn |
| |
|
|
|
De student kent basisbegrippen uit de thermodynamica en de organische chemie. De student kan een materie- en energiebalans van een eenvoudig proces opstellen en berekenen.
|
|
|
|
Food processing 1. Grondstoflijn: eigenschappen, intake en opslag. 2. Levensmiddelen (food products)- eigenschappen: textuur, viscositeit, dichtheid,porositeit, emulsie, deeltjesgrootte 3. Mechanische scheidingsprocessen (zeven, filtreren, persen, centrifugeren, sedimenteren): principes en toepassingen 4. Mengprocessen (roeren, mixen, verstuiven): principes en toepassingen 5. Verkleinen van materiaal (breken, malen, snijden): principes en toepassingen 6. Vergroten van materiaal (extruderen, tabletteren) 7. Verwerking van plantaardige producten: voorbeelden van process flows 8. Verwerking van dierlijke producten: voorbeelden van process flows 9. Video’s en/of studiebezoek(en) ter illustratie van food processing in de praktijk.
|
|
|
Semester 1 (4,00sp)
|
| Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
| Voorwaarden | Deelname aan studiebezoek(en) ter illustratie van food processing in de praktijk is verplicht. |
|
|
|
| Gevolg | Indien ongewettigd afwezig bij studiebezoeken krijgt de student 0 voor dit onderdeel op het examen. |
|
|
|
| Mogelijke externe locatie | ✔ |
|
Tweede examenkans
| Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
| Verplicht studiemateriaal |
| |
De cursusnota’s en de hand-outs van de lessen worden via het elektronisch leerplatform ter beschikking gesteld. Interessante reviews, papers, opdrachten, weblinks en andere relevantie informatie kunnen aan de cursus toegevoegd worden; deze worden via het elektronisch leerplatform ter beschikking gesteld. |
|
 
|
| Opmerkingen |
| |
Het deelnemen aan studie- of bedrijfsbezoeken is verplicht. Situering in het curriculum: Dit vak is een specialisatievak binnen de optie voeding en packaging en is onderdeel van de subleerlijn bioproceskunde en milieutechnologie binnen de leerlijn Industriële (bio)chemische processen. Relatie met het onderzoek/werkveld: In dit vak komen relevante voorbeelden uit recent onderzoek, alsook bestaande industriële cases aan bod.
|
|
|
Eindcompetenties master in de industriële wetenschappen: chemie
|
- EC
| EC1 - De Master in de industriële wetenschappen: chemie kan in eigen professioneel denken en handelen -- met een gepaste ingenieursattitude en met continue aandacht voor de eigen vorming -- adequaat communiceren, effectief samenwerken, en rekening houden met de duurzame, economische, ethische, maatschappelijke en/of internationale context en is zich hierbij bewust van de impact op de omgeving. | | | - DC
| DC8 - De student kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | | - BC
| kan zijn kennis van en inzichten in de eenheidsprocessen gebruiken om correcte keuzes te maken bij de verwerking van grondstoffen. | | | - DC
| DC9 - De student kan mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren. (communiceren) | | | | - BC
| maakt gebruik van wetenschappelijke termen om technologische aspecten van productieprocessen te bespreken. | | | - DC
| DC11 - De student handelt maatschappelijk verantwoord en binnen een internationaal kader. (internationaal gericht en maatschappelijk verantwoord handelen) | | | | - BC
| heeft inzicht in de mogelijke optimalisatie van processen m.b.t. het energiezuinig en waterbesparend werken.
de student is bekend met de supply chains in de voedingsindustrie en ziet deze in een globale context. | | | - DC
| DC12 - De student geeft blijk van een gepaste ingenieursattitude. (ingenieursattitude) | | | | - BC
| de student is in staat om zelfstandig de werking van procesapparatuur te achterhalen, te begrijpen en te beschrijven. | - EC
| EC6 - De Master in de industriële wetenschappen: chemie heeft gevorderde of gespecialiseerde kennis van, inzicht en vaardigheden binnen een (bio)chemisch procestechnologisch, materiaalkundig of verpakkings- en voedingsgerelateerd specialisatiedomein naar keuze. | | | - DC
| DC1 - De student heeft kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang. (kennis bezitten) | | | | - BC
| heeft kennis van de theoretische grondslagen van levensmiddelentechnologie. | | | - DC
| DC2 - De student heeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen) | | | | - BC
| heeft inzicht in de basisprincipes van verschillende eenheidsprocessen en begrijpt welke plaats ze innemen in de productie van l evensmiddelen.
kan de inzichten in de basisprincipes van verschillende eenheidsprocessen aanwenden om processen bij te sturen. | | | - DC
| DC5 - De student kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren) | | | | - BC
| kan het resultaat van een eenheidsproces evalueren en bijsturen. | | | - DC
| DC6 - De student kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen) | | | | - BC
| kan het resultaat van een eenheidsproces evalueren en bijsturen. |
|
|
|
| | EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
| Aangeboden in | Tolerantie3 |
|
master in de industriële wetenschappen: chemie optie voeding en packaging
|
J
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
| 2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.
|
|