De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Toegepaste radiochemie (4481)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Sonja SCHREURS 
  
Co-titularis :ing. Wim EERDEKENS 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 5,0
  
Periode: semester 2 (5sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
  Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
    Chemische analyses (4071) .0 stptn
    Radiochemie (2690) 4.0 stptn
 
  Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
    Fuel cycle, waste and decommissioning (4277) 3.0 stptn
    Radiobiologie en stralingsbescherming (2686) 3.0 stptn
 

Begincompetenties

Verworven kennis en labovaardigheden

  • nodig voor het toepassen van nucleaire meettechnieken en instrumentele analytische methoden
  • stralingsbescherming
  • basis chemische labovaardigheden
  • chemische afvalbeheer en veiligheid


Inhoud

Na een aantal theoretische lessen over de gebruikte meettechniek (LSC), het gebruik van tracers en een introductie van de practica opdrachten krijgen de studenten een uitgebreide training in de praktijk via labo's radiochemie.

Het toepassen van radiochemische analytische technieken op een veilige manier met een grote verantwoordelijkheidszin staat centraal in deze labo's.

De student leert :

  • radioactieve bronnen (vaste stoffen en vloeistoffen) te detecteren met behulp van nucleaire meettechnologie, in het bijzonder de vloeistofscintillatietelling
  • het bereiden van radioactieve tracers
  • chemische analyses uitvoeren op/met radionucliden
  • radioactieve besmettingen te bepalen en te verwijderen
  • meetresultaten statistisch te verwerken
  • het geproduceerde afval tijdens het labo te manipuleren, te beheren en te kwantificeren.

Via bedrijfsbezoeken/gastlessen komen de studenten in contact met de nieuwste technologieën op gebied van radioactief afvalmanagement.
In team of zelfstandig wordt een opdracht uitgevoerd rond het verzamelen van informatie omtrent een specifieke analyse: schrijven van een labotekst (proef, afvalbeheer en uitwerking) en uitvoeren van de analyse ter evaluatie van het ontwikkelde materiaal.

Eventueel kan een selectie aan labo's vervangen worden door equivalente labo's aangeboden tijdens een internationale trainingschool.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Practicum  
Werkzittingen  
Werkvormen  
Groepswerk  
Verslag  
Workshop  


Evaluatie

Periode 2    Studiepunten 5,00

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode60 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaardeelcijfer rapport (40%) blijft behouden voor 2de zit, deelcijfer voor (gesloten boek, open vragen en meerkeuzevragen 20%) blijft niet behouden maar heeft een 2de kans als schriftelijk examen tijdens de examenperiode in 2de zit.
Verslag
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode20 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarcijfer blijft behouden voor 2de zit
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode20 %
Andere:labo attitude
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarcijfer blijft behouden voor 2de zit
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenVerplichte aanwezigheid tijdens de practica (labo's/bedrijfsbezoek/gastspreker) en de inleiding tot de practica.
GevolgBij gewettigde afwezigheid van maximum 25% van de practica, telt het gemiste practicum niet mee in het bepalen van het eindresultaat. Bij ongewettigde afwezigheid op één practicum of de inleiding tot het labo of een gewettigde afwezigheid van meer dan 25% van de practica, krijgt de student als eindresultaat voor het gehele opleidingsonderdeel een code N (dwz. evaluatie niet volledig afgelegd).
Mogelijke externe locatie
Extra info

De score van een creditattest behaald via het eventueel volgen van een internationale trainingschool radiochemie wordt verrekend voor 2ECTS punten van het totaal (5ECTS).

De inleidende sessie ter voorbereiding van labo en nucleaire veiligheidsopleiding is verplicht om toegang te krijgen tot het nucleair labo.


Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm Enkel het theoretisch gedeelte (20% schriftelijk examen) kan herkanst worden tijdens de examenperiode van 2de zit.
 

Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel)
 

Cursus 1:

Subtitel: Toegepaste radiochemie
Extra info: labotekst

 

Verplicht studiemateriaal
 

Extra studiemateriaal (cursus theorie, slides, laboplanning,...) wordt aangeleverd via het elektronisch leerplatform

 

Aanbevolen literatuur
 

Nuclear and Radiochemistry: Fundamentals and applications,  Karl Heinrich Lieser, Wiley, 9783527612574

Radiochemistry and nuclear chemistry, Gregory Choppin, Jan Rydberg, Jan-Olov Liljenzin, 3, Butterworth-Heinemann, 9780750674638

Modern nuclear chemistry, Loveland, Morrissey, Seaborg, 2, Wiley, 0471115320

Chemistry and Analysis of Radionuclides, Jukka Lehto, Xiaolin Hou, Wiley, 9783527326587

 

Opmerkingen
 

Aanwezigheid is verplicht bij alle labo's/bedrijfsbezoek/gastpreker, inleiding tot het labo (werkzitting) of een afgesproken selectie ervan indien een goedgekeurde internationale radiochemische trainingschool wordt gevolgd.

Indien gewettigd afwezig voor de inleiding tot het labo dient een persoonlijk inhaalmoment ingepland te worden. Bij ongewettigde afwezigheid kan toegang niet verleend worden tot het labo wat leidt tot een N in evaluatie. 



Eindcompetenties
master in de industriële wetenschappen: nucleaire technologie
  •  EC 
  • EC1 - De Master in de industriële wetenschappen: nucleaire technologie kan in eigen professioneel denken en handelen -- met een gepaste ingenieursattitude en met continue aandacht voor de eigen vorming -- adequaat communiceren, effectief samenwerken, en rekening houden met de duurzame, economische, ethische, maatschappelijke en/of internationale context en is zich hierbij bewust van de impact op de omgeving.

     
  •  DC 
  • DC9 - De student kan mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren. (communiceren)

      
  •  BC 
  • Van de practica kan de student een correct en volledig laboverslag schrijven: volledige beschrijving van het verloop van de proef, analyseresultaten weergeven met correcte eenheden, beduidende cijfers en eventuele foutenmarge, volledige weergave vanberekeningen en grafieken, eindresultaat en interpretatie. Bovendien kan hij tijdens de uitvoering van een proef de theoretische beginselen van een praktische proef uitleggen en correct communiceren over de uitvoering ervan.

    Tijdens de toetsingvan de theorie kan de student zijn antwoorden gestructureerd, vlot en correct formuleren.

     
  •  DC 
  • DC10 - De student kan constructief en verantwoordelijk functioneren als lid van een (multidisciplinair) team. (samenwerken)

      
  •  BC 
  • Hij/zij kan in een groepswerk constructief samenwerken en verantwoordelijkheid opnemen voor de uitwerking, uitvoering van taken en veiligheidsvoorschriften.

    Hij/zij is gericht op het bereiken van resultaat voor het hele team via aanreiken vaneffectieve oplossingen en innovatief denken en overleg.

     
  •  DC 
  • DC12 - De student geeft blijkt van een gepaste ingenieursattitude. (ingenieursattitude)

      
  •  BC 
  • Hij/zij kan een realistische planning van experimenten maken en zich hieraan houden om de proeven tot een goed einde te brengen binnen een opgegeven tijdschema.

    Hij/zij houdt bij het ontwerp van een groepswerk (labo) rekening met technische eneconomische randvoorwaarden, implicaties voor het leefmilieu en inschatting van risico's (stralingsbescherming en radioactief en chemisch afval) en de haalbaarheid van de voorgestelde oplossing.

  •  EC 
  • EC4 - De Master in de industriële wetenschappen: nucleaire technologie heeft gespecialiseerde en diepgaande kennis van, inzicht en vaardigheden verworven in nucleaire technologische domeinen zoals reactortechnologie, kernfysica, radiochemie, nucleaire meettechniek, nucleaire elektronica en nucleaire softwaretoepassingen van signaalverwerkende algoritmen en systemen.

     
  •  DC 
  • DC1 - De studentheeft kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang. (kennis bezitten)

      
  •  BC 
  • De student kan de theoretische grondslagen van de topics behandeld in de cursus (LSC analysetechniek, gebruik van radiotracers in de fysische chemie) eenvoudig, gestructureerd en vlot uitleggen in detail en algemeen situeren in relatie met groteredomeinen zoals o.a. recente ontwikkelingen en industriële toepassingen,...

     
  •  DC 
  • DC2 - De studentheeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen)

      
  •  BC 
  • De student beheerst een grondige kennis van de verschillende afvalstromen in een radiochemisch labo, veiligheidsnormen en stralingsbescherming en kan deze inzetten voor de formulering naar correcte richtlijnen voor een eigen ontwikkeld labopracticumivm een LSC of NAA toepassing tijdens een groepsopdracht.

    De student kan een afvalmanagementsplan opstellen en kan dit vertalen naar de formulering naar correcte richtlijnen voor een eigen ontwikkeld labopracticum ivm een LSC of NAA toepassingtijdens een groepsopdracht.

    De student kan de relatie leggen tussen de theoretische grondslagen van de topics behandeld in de cursus (LSC, gebruik van radiotracers in de fysische chemie) en de toepassingen in het labo.

     
  •  DC 
  • DC3 - De studentkan problemen herkennen, activiteiten plannen en actie ondernemen. (initiëren en plannen)

      
  •  BC 
  • De student kan in de practica aan de hand van de labotekst de proeven grondig voorbereiden naar tijdsplanning, afvalbeheer, stralingsbescherming en veiligheid (eventueel in teamverband: taakverdeling en verantwoordelijkheid), een gezamenlijk logboekbijhouden voor het radioactief afval gegenereerd tijdens de proeven.

    De student kan in team een groepswerk plannen, verdelen en eigen taken uitwerken, eventuele problemen signaleren.

     
  •  DC 
  • DC4 - De studentkan informatie opzoeken, meten of verzamelen en correct refereren. (data verwerven)

      
  •  BC 
  • De student kan in het kader van de practica nauwkeurig de proeven uitvoeren om te komen tot betrouwbare resultaten, kan zijn experiment toetsen of afwijkende waarden verklaren aan de hand van informatie gevonden in de literatuur.

    De student kanin het kader van het groepswerk de nodige literatuur opzoeken en verwerken om een eigen beschrijving van een laboproef te ontwikkelen. Indien nodig kan hij/zij de resultaten van een experiment toetsen of afwijkende waarden verklaren aan de hand vaninformatie gevonden in de literatuur.

     
  •  DC 
  • DC5 - De studentkan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren)

      
  •  BC 
  • De student kan de experimentele data analyseren en kritisch evalueren het afval van elke proef correct behandelen en kwantificeren in een logboek en op het einde dit toetsen aan de werkelijkheid.

    De student kan voor de groepsopdracht, eventueleproblemen vaststellen en een gepaste strategie voorstellen om tot een oplossing te komen.

     
  •  DC 
  • DC6 - De student kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen)

      
  •  BC 
  • De student kan in het kader van een practicum de toepasbaarheid van LSC en/of neutronenactivering voor een specifiek probleem beoordelen en hiervoor een eigen beschrijving van een laboproef ontwikkelen.

    De student kan tijdens zijn proefbijsturen en corrigeren om tot een optimaal laboresultaat te komen. Dit zowel in chemisch als technisch handelen.

     
  •  DC 
  • DC7 - De studentkan geselecteerde methodes en hulpmiddelen aanwenden om oplossingen en ontwerpen te implementeren. (implementeren en operationaliseren)

      
  •  BC 
  • De student kan het zelf ontwikkeld practicum uitvoeren en hierbij kritisch reflecteren naar de eigen geschreven procedure en eventueel optimaliseren in kader van praktische en of economische randvoorwaarden (nieuwe materialen en producten, afval,beschermingsmaterialen, tijdsduur,...).

     
  •  DC 
  • DC8 - De studentkan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren)

      
  •  BC 
  • De student kan in teamverband het nieuwe labo uittesten, evalueren en eventuele opmerkingen voor bij te sturen formuleren.

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
master in de industriële wetenschappen: nucleaire technologie J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.