De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Kwalitatief onderzoeksproject (4499)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Eline JAMMAERS 
  
Co-titularis :Prof. dr. Laura HOEKX 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw Pauline VANHEUSDEN 
 De heer Tim GIELENS 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 6,0
  
Periode: semester 1 (0sp)semester 2 (6sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Begincompetenties
  • De student weet hoe je een goed onderzoek uitvoert en hoe je een kritisch gebruiker van andermans onderzoek wordt.
  • De student kent een aantal benaderingen, strategieën en methoden waarmee je een onderzoeksproject kunt aanpakken.
  • De student kent de verschillende fasen van het onderzoeksproces: oriëntering op het probleem, formulering onderzoeksvragen, kritische literatuurstudie, methodologische verantwoording, dataverzameling, data-analyse, en rapportage.
  • De student kent de verschillen tussen kwalitatief en kwantitatief onderzoek.


Inhoud

In de cursus “Kwalitatief Onderzoeksproject” leren studenten hoe ze een kleinschalig kwalitatief onderzoeksproject kunnen uitvoeren. De cursus behandelt verschillende theoretische aspecten die studenten kunnen toepassen op hun eigen onderzoeksprojecten. Studenten voeren een literatuuronderzoek uit, kiezen een geschikte onderzoeksopzet, verzamelen en analyseren gegevens en presenteren hun onderzoek zowel mondeling als schriftelijk.

Specifiek gaat de cursus in op de verschillende stappen van de kwalitatieve onderzoekscyclus. Na het formuleren van een probleemstelling en het uitvoeren van een eerste literatuuronderzoek, zullen studenten prangende, maatschappelijk relevante onderzoeksvragen selecteren en hun literatuuronderzoek uitbreiden. Vervolgens kiezen ze een geschikt onderzoeksontwerp, inclusief een relevante steekproefstrategie en geschikte steekproefkenmerken op basis van praktische en theoretische overwegingen. Studenten bereiden zich voor op het verzamelen van kwalitatieve gegevens via semigestructureerde interviews (inclusief het verkrijgen van geïnformeerde toestemming en het opstellen van een interviewprotocol). Ze zijn in staat om gegevens te transcriberen en te coderen volgens de principes van “grounded theory”. Gedurende het onderzoeksproces zullen de studenten mondeling en schriftelijk rapporteren en kritisch reflecteren op eventuele methodologische beperkingen in hun studie.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Werkzittingen  
Werkvormen  
Groepswerk  
Paper  
Presentatie  


Evaluatie

Periode 2    Studiepunten 6,00

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode80 %
Behoud van deelcijfer in academiejaar
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaarStudenten behouden deelcijfers voor de deelopdrachten waarop ze geslaagd zijn. Deelopdrachten waarom zij niet slaagden moeten, samen met de deelopdracht "eindversie paper" opnieuw worden afgelegd.
Reflectieopdracht
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode20 %
Presentatie
Extra info

De evaluatie bestaat voor 20% uit een individueel cijfer en voor 80% uit een groepscijfer. Tevens bestaat de beoordeling uit 6 individuele en 2 collectieve pass/fail deelopdrachten. Daarenboven krijgen studenten een individuele peer score om hun deelname aan het groepswerk te evalueren en een individueel aanwezigheidspunt. De evaluatie wordt verder toegelicht in de studieleidraad. Mondelinge presentaties zijn examenmomenten en een voorwaarde om aan het examen deel te nemen. 

Studenten moeten geslaagd zijn op de deelopdracht "eindversie paper" die
voor 30% van de totale evaluatie telt, om te kunnen slagen voor het
opleidingsonderdeel.


Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
Toelichting evaluatievorm De tweede examenkans wordt verder toegelicht in de studieleidraad.
 

Verplichte handboeken (boekhandel)
 

Handboek 1:

Analyseren in kwalitatief onderzoek: Denken en doen., Boeije, Hennie & Bleijenbergh, Inge, 4de druk (2023), Boom

ISBN: 9789024451937

 

Verplicht studiemateriaal
 

Naast het handboek worden er andere verplichte teksten en slides ter beschikking gesteld via Blackboard.

 

Aanbevolen studiemateriaal
 

EndNote



Eindcompetenties
bachelor in de handelswetenschappen
  •  EC 
  • EC 03: De bachelor handelswetenschappen werkt samen in teamverband met het
    oog op de multidisciplinaire benadering van een bedrijfseconomisch
    probleem. (Samenwerken in teamverband)

  •  EC 
  • EC 05: De bachelor handelswetenschappen communiceert binnen een bedrijfscontext schriftelijk en mondeling en indien nodig met visuele ondersteuning. (Communiceren)

  •  EC 
  • EC 06: De bachelor handelswetenschappen voert onder begeleiding een literatuurstudie uit. (Onderzoeksvaardigheden)

  •  EC 
  • EC 07: De bachelor handelswetenschappen stelt onder begeleiding een onderzoeksplan op. (Onderzoeksvaardigheden)

  •  EC 
  • EC 08: De bachelor handelswetenschappen selecteert en implementeert onder begeleiding wetenschappelijke onderzoeksmethoden. (Onderzoeksvaardigheden)

  •  EC 
  • EC 09: De bachelor handelswetenschappen analyseert, interpreteert en evalueert onder begeleiding onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden)

  •  EC 
  • EC 14: De bachelor handelswetenschappen kan academische inzichten uit organisatie- en managementwetenschappen en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toepassen bij het analyseren van managementvraagstukken. (Probleemoplossend vermogen)

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
3de bachelorjaar in de handelswetenschappen J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.