Programmeren en algoritmiek 1 (4550)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Jochen SCHÜTZ 
  
Lid van het onderwijsteam :De heer Arjun THENERY MANIKANTAN 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 5,0
  
Periode: kwartiel 2 (5sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Inhoud

De student kan vlot werken met de computerpakketten Matlab® en Latex, en heeft inzicht in de manier waarop met zulk pakketten moet worden omgegaan.

Het volgende wordt behandeld:

  • Matlab:
    • Kennismaking met Matlab (Matlab als geavanceerde rekenmachine)
    • Logicastructuren en lussen
    • Functies en programma's in Matlab aanmaken
    • Complexere (wiskundige) programma's leren schrijven
    • Recursieve programma's en structuren
    • Symbolische berekeningen (Matlab als computer algebra systeem)
  • Latex
    • Kennismaking met Latex (Werken van de omgeving)
    • Formules aanmaken
    • Artikels schrijven
    • Figuren via pgfplots aanmaken
    • Presentaties maken in Latex


Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Practicum  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  


Evaluatie

Kwartiel 2 (5,00sp)

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode20 %
Huiswerktaken
Ander examen80 %
Andere:Praktijkexamen aan PC
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie
ToelichtingHet is toegestaan om het Matlab boek (Higham/Higham, SIAM) te gebruiken tijdens het schriftelijke examen.
Extra info

-


Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Ja
Toelichting evaluatievorm 100% schriftelijk examen (praktijkexamen aan PC in ALLE onderdelen
(Matlab/Latex).
 

Verplichte handboeken (boekhandel)
 

Matlab Guide, Desmond Higham and Nicholas Higham, 3de editie, SIAM

ISBN: 9781611974652

 

 

Aanbevolen literatuur
 

Learning Latex, David Griffiths, Desmond Higham, Second Edition, SIAM

ISBN: 9781611974416



Eindcompetenties
bachelor in de wiskunde
  •  EC 
  • EC 5: De bachelor Wiskunde kan de theorieën en methoden toepassen op relatief eenvoudige wiskundige problemen (zowel theoretische als rekentechnische). Hij/zij kan zelf wiskundige redeneringen
    maken en opschrijven.

     
  •  DC 
  • 5.1: De bachelor wiskunde kan rekenkundige methoden (bijvoorbeeld integreren, afleiden van functies, variatie van parameters, hypothese toetsing, … ) toepassen om eenvoudige wiskundige problemen op te lossen

     
  •  DC 
  • 5.2: De bachelor wiskunde kan wiskundige theorieën toepassen om eenvoudige wiskundige problemen te analyseren

  •  EC 
  • EC 12: De bachelor Wiskunde heeft een basiskennis van programmeren en kan courante wiskundige software gebruiken (bv. Maple, Matlab).

     
  •  DC 
  • 12.2: De bachelor wiskunde kan met symbolische software werken

     
  •  DC 
  • 12.3: De bachelor wiskunde kan met wiskundige software als Matlab werken

     
  •  DC 
  • 12.4: De bachelor wiskunde kan statistische analyses uitvoeren in R

     
  •  DC 
  • 12.5: De bachelor wiskunde kan met Latex wiskundige teksten opstellen

  •  EC 
  • EC 13: De bachelor Wiskunde is vertrouwd met Engelstalige vakliteratuur.

     
  •  DC 
  • 13.2: De bachelor wiskunde komt in contact met internationale vakliteratuur uit diverse gebieden van de wiskunde

  •  EC 
  • EC 16: De bachelor Wiskunde is in staat te plannen, hij/zij heeft inzicht in zijn leerproces en kan dit evalueren en bijsturen.

     
  •  DC 
  • 16.1: De bachelor wiskunde kan een planning maken van zijn/haar studie en activiteiten

     
  •  DC 
  • 16.2: De bachelor wiskunde heeft inzicht in zijn/haar leerproces door zelfevaluatie

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
1ste bachelorjaar in de wiskunde J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.