De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Mathematics everywhere (4553)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Jochen SCHÜTZ 
  
Lid van het onderwijsteam :Prof. dr. Anneleen VERHASSELT 
 Prof. dr. Bart CLEUREN 
 Prof. dr. Fred VERMOLEN 
 Prof. dr. Geert MOLENBERGHS 
 Prof. dr. Jeroen WYNEN 
 Prof. dr. Marc GYSSENS 
 Prof. dr. Niel HENS 
 Prof. dr. Olivier THAS 
 Prof. dr. Peter DE MAESSCHALCK 
 Prof. dr. Sorin POP 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 5,0
  
Periode: semester 2 (5sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Niet numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 
   Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
 
 

Begincompetenties

Er is geen bijzondere voorkennis nodig. De eventueel bijkomende theorie wordt zo aangebracht dat ze ook voor leerlingen uit het laatste leerjaar middelbaar te begrijpen is.



Inhoud

In het vak worden enkele toepassingen van de wiskunde in het alledaagse leven, de natuurkunde enz. geanalyseerd. Omdat het opleidingsonderdeel door verschillende docenten verzorgd wordt, komen een veelheid van interessante onderwerpen aan bod.

Bovendien vindt er, wellicht van 14 tot 20 februari 2026, een modelleerweek in West-Vlaanderen plaats (verplichte deelname!). Voor realistische vraagstukken, aangereikt door industrie, onderzoeksgroepen en dergelijke meer worden in kleine groepen van studenten oplossingen bedacht.



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Project  
Zelfstudieopdracht (ZSO)  


Evaluatie

Periode 3    Studiepunten 5,00

Evaluatievorm
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode70 %
Huiswerktaken
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode30 %
Presentatie
Extra info

Aanwezigheid, actieve deelname, en rapportering over de lesdagen en de modelleerweek is verplicht. Ten minste zeven van de negen lesverslagen en de presentatie over de modelleerweek moeten als goed beoordeeld zijn om een aftekening te bekomen (pass). Desgevallend dient de student(e) een verslag te herwerken om een aftekening te verwerven.


Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Ja
Toelichting evaluatievorm 1. De student(e) van wie drie of meer lesverslagen als onvoldoende zijn beoordeeld, kan deze in de tweede examenkans éénmaal herwerken en indienen voor een door de docent gekozen datum. 2. De student(e) van wie de presentatie van de modelleerweek als onvoldoende wordt beoordeeld, dient een omvangrijke vervangopdracht te maken en in te dienen voor een door de docent gekozen datum.


Eindcompetenties
bachelor in de wiskunde
  •  EC 
  • EC 6: De bachelor Wiskunde kan de reeds verworven kennis integreren in nieuwe wiskundige onderwerpen. 
    Hij/zij begrijpt de samenhang tussen onderwerpen.

     
  •  DC 
  • 6.1: De bachelor wiskunde herkent gemeenschappelijke wiskundige en logische beginselen in diverse wiskundige deelgebieden

     
  •  DC 
  • 6.2: De bachelor wiskunde kan in vogelvlucht diverse wiskundige onderwerpen en deelgebieden overzien

     
  •  DC 
  • 6.3: De bachelor wiskunde begrijpt de samenhang tussen verschillende onderwerpen

     
  •  DC 
  • 6.4: De bachelor wiskunde kan geleerde beginselen in het ene onderwerp integreren in een ander, nieuw onderwerp

  •  EC 
  • EC 8: De bachelor Wiskundeheeft enige vaardigheid in modelleren.

     
  •  DC 
  • 8.1: De bachelor wiskunde kan (beschrijvende) statistische methoden gebruiken om statistische variabelen en betrouwbaarheidsintervallen te schatten uit data

     
  •  DC 
  • 8.2: De bachelor wiskunde begrijpt eenvoudige natuurkundige beginselen en modellen

     
  •  DC 
  • 8.3: De bachelor wiskunde kan een eenvoudig model opstellen voor een natuurwetenschappelijk verschijnsel of technologische toepassing

  •  EC 
  • EC 9: De bachelor Wiskunde is in staat als lid van een team te functioneren.

     
  •  DC 
  • 9.1: De bachelor wiskunde kan respectvol omgaan en samenwerken met teamleden

     
  •  DC 
  • 9.2: De bachelor wiskunde kan in een team een actieve rol op zich nemen

     
  •  DC 
  • 9.3: De bachelor wiskunde kan zich aan opgelegde deadlines houden

  •  EC 

  • EC 10: De bachelor Wiskunde heeft kennis van een aantal toepassingen van wiskunde.

     
  •  DC 
  • 10.1: De bachelor wiskunde heeft kennis van toepassingen uit de natuurwetenschappen

     
  •  DC 
  • 10.2: De bachelor wiskunde heeft kennis van data-analyse

  •  EC 
  • EC17: De bachelor wiskunde heeft aandacht voor ethisch handelen in het kader van eigen onderzoek.
    (o.a. plagiaat, correct presenteren van resultaten) en gaat vertrouwelijk om met verkregen informatie.

     
  •  DC 
  • 17.1: De bachelor wiskunde heeft aandacht voor ethisch handelen in het kader van eigen onderzoek (o.a. plagiaat, correct presenteren van resultaten, intellectueel eigendom, bronvermelding)

     
  •  DC 
  • 17.2: De bachelor wiskunde gaat vertrouwelijk om met verkregen informatie

  •  EC 
  • EC 18: De bachelor Wiskunde kan de maatschappelijke relevantie en de cultuurhistorische waarde van wiskunde inzien.

     
  •  DC 
  • 18.1: De bachelor wiskunde kan de maatschappelijke relevantie van wiskunde inzien

     
  •  DC 
  • 18.3: De bachelor wiskunde kan de cultuurhistorische waarde van wiskunde inzien

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
1ste bachelorjaar in de wiskunde J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.