De elektronische studiegids voor het academiejaar 2025 - 2026 is onder voorbehoud.





Gevorderde principes in de musculoskeletale revalidatie (4574)

  
Coördinerend verantwoordelijke :Prof. dr. Sarah MICHIELS 
  
Co-titularis :Prof. dr. Lotte JANSSENS 
  
Lid van het onderwijsteam :Mevrouw Anne SCHROYEN 
 De heer Joren PAULUSSEN 
 Mevrouw Myrthe GREGOOR 
 De heer Philippe QUETIN 
 Mevrouw Stephanie PAREYN 


Onderwijstaal : Nederlands


Studiepunten: 3,0
  
Periode: kwartiel 1 (3sp)
  
2de Examenkans1: Ja
  
Eindcijfer2: Numeriek
 
Examencontract: niet mogelijk


 
Volgtijdelijkheid
 
   Geen volgtijdelijkheid

Begincompetenties

De student kan - voor courante problemen en op basisniveau - in functie van preventief of curatief handelen evidence based en op ethisch verantwoorde wijze een anamnese, klinisch onderzoek en behandeling opstellen, uitvoeren en hieromtrent klinisch redeneren mbt musculoskeletale aandoeningen van de lumbale wervelkolom, cervicale wervelkolom, bovenste lidmaat en onderste lidmaat.



De student kan uitgaande van de hulpvraag van de gesimuleerde patiënt met musculoskeletale aandoeningen, professioneel communiceren naar de patiënt (met inbegrip van het uitvoeren van een doelgerichte anamnese).



De student kan in functie van een klinische casus wetenschappelijke literatuur opzoeken, beoordelen en selecteren.



Inhoud

In dit opleidingsonderdeel komen volgende inhouden aan bod:

1. Pathologie, functioneren en revalidatie van de bekkenregio

2. Pathologie, functioneren en revalidatie van de thoracale regio

3. Pathologie, functioneren en revalidatie van de hoog cervicale regio



Organisatie- / Werkvormen
Organisatievormen  
Hoorcollege  
Practicum  
Responsiecollege  
Werkzittingen  


Evaluatie

Periode 1    Studiepunten 3,00

Evaluatievorm
Schriftelijk examen50 %
Open vragen
Mondeling examen50 %
Vaardigheidstoets
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen)
VoorwaardenDe compensatieregel houdt in dat als een student minder dan de helft scoort op 1 van beide onderdelen, de student dit tekort in het andere onderdeel moet compenseren met een dubbel aantal positieve punten tegenover de behaalde negatieve punten (vb een 9/20 op 'schriftelijk examen' wordt gecompenseerd door een 12/20 op 'praktijkexamen'). Of een student al dan niet heeft voldaan aan de compensatieregel, wordt berekend op basis van de niet afgeronde-deelcijfers.
GevolgAls de student voldoet aan de compensatieregel, wordt zijn eindcijfer het gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde deelcijfers. Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een voldoende, wordt zijn eindcijfer een 9. Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een onvoldoende, dan wordt er van dit niet-afgerond gewogen gemiddelde 2 punten (op 20) afgetrokken. Dit resultaat wordt vervolgens conform de afrondingsregels van het OER afgerond en vormt het eindresultaat van het opleidingsonderdeel.

Tweede examenkans

Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans
Neen
 

Verplicht studiemateriaal
 

Digtal only blokwijzer op Sofia en inhouden aangeboden via Blackboard.



Eindcompetenties
master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie
  •  EC 
  • EC 01. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan op autonome wijze (met behulp van technologie) een (contra-)indicatie stellen voor kinesitherapie door het uitvoeren van een screening en op geïntegreerd niveau een kinesitherapeutische diagnose stellen voor complexe problemen, uitgaande van de hulpvraag, de doelgerichte anamnese en het klinisch kinesitherapeutisch onderzoek.

     
  •  DC 
  • DC 02 De student kan een volledige anamnese uitvoeren.

      
  •  BC 
  • De student voert een volledige en doelgerichte anamnese uit. 

     
  •  DC 
  • DC 04 De student kan een volledig klinisch kinesitherapeutisch onderzoek uitvoeren.

      
  •  BC 
  • De student voert een volledig en doelgericht kinesitherapeutisch onderzoek uit. 

     
  •  DC 
  • DC 06 De student kan een (contra-) indicatie stellen voor kinesitherapie door het uitvoeren van een screening en gericht doorverwijzen.

      
  •  BC 
  • De student voert een volledige en doelgerichte screening uit. 

     
  •  DC 
  • DC 09 De student kan bevindingen uit anamnese en onderzoek klinisch beredeneren en interpreteren om zo een kinesitherapeutische diagnose en prognose te formuleren.

      
  •  BC 
  • De student beredeneert en interpreteert de bevindingen uit anamnese en onderzoek.

  •  EC 
  • EC 02. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan op geïntegreerd niveau op basis van een kinesitherapeutische diagnose voor complexe problemen, in overleg met de patiënt/cliënt, behandeldoelen en een preventie- en behandelingsplan opstellen, uitvoeren (met behulp van technologie) en de klinische effectiviteit evalueren.

     
  •  DC 
  • DC 01 De student kan op basis van een kinesitherapeutische diagnose patiëntgerichte behandeldoelen en een behandelingsplan opstellen. 

      
  •  BC 
  • De student stelt behandeldoelen en een behandelplan op, op basis van de kinesitherapeutische diagnose. 

    De student kan een patiëntgericht behandelplan opstellen met definiëring van specifieke, individuele behandeldoelen. 

     
  •  DC 
  • DC 04 De student kan kinesitherapeutische handelingen correct uitvoeren. 

      
  •  BC 
  • De student voert kinesitherapeutische handelingen correct uit.

     
  •  DC 
  • DC 08 De student kan de klinische effectiviteit van zijn/haar behandeling evalueren en de behandeling bijsturen waar nodig.  

      
  •  BC 
  • De student evalueert de klinische effectiviteit van zijn/haar behandeling en stuurt waar nodig bij. 

    De student kan het behandelplan aanpassen i.f.v. de resultaten en doelstelling van de patiënt, aangebracht via casuistiek. 

  •  EC 
  • EC 09. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan een kritische synthese maken van internationale wetenschappelijke en vakliteratuur met impact op het evidence-based handelen.

     
  •  DC 
  • DC 04 De student handelt op een wetenschappelijk onderbouwde manier.

      
  •  BC 
  • De student maakt wetenschappelijk onderbouwde keuzes in functie van diagnostiek en behandeling aan de hand van aangereikte literatuur. 

 

  EC = eindcompetenties      DC = deelcompetenties      BC = beoordelingscriteria  
Aangeboden inTolerantie3
1ste master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie J



1   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2.
2   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
3   Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2.